آخرین اخبار

زمان عرضه خودرو در بورس

به گزارش سرمایه فردا،  در روزهای اخیر حجت‌الله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در بازدید از بورس کالای ایران اعلام کرد که به دنبال عرضه خودرو در بورس است، این در خالی است که عرضه خودرو در بورس کالا از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ مطرح شد و در دومین ماه از سال ۱۴۰۱ اجرایی گردید. از اردیبهشت تا اسفند ۱۴۰۱، انواع خودروها در بورس عرضه شدند؛ اما ادامه این روند مورد بحث بود. نیمه بهمن ماه ۱۴۰۱، شورای رقابت توقف عرضه خودرو در بورس را اعلام کرد، اما چند روز بعد، شورای عالی بورس تصمیم به ادامه عرضه خودرو در بورس گرفت.

کشمکش‌ها بر سر نحوه عرضه خودرو در بورس

۲۵ بهمن ۱۴۰۱، دولت وقت تصویب کرد که عبارت “خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شود” از آیین‌نامه واردات حذف شود؛ بنابراین خودروهای وارداتی نیازی به عرضه در بورس کالا نداشتند. این تغییرات احتمال عرضه خودروهای داخلی در بورس را نیز زیر سؤال برد، اما سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد که این به معنای حذف عرضه خودرو داخلی در بورس کالا نیست.

برخی نمایندگان مجلس معتقد بودند که عرضه خودرو در بورس منجر به افزایش قیمت‌ها شده است. نیمه اسفند ۱۴۰۱، نمایندگان مجلس با حذف بند مربوط به عرضه خودرو در بورس از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ موافقت کردند.

در نهایت، رئیس وقت سازمان بورس، مجید عشقی، اعلام کرد که “جای خودرو در بورس نیست”. هدف سازمان بورس از موافقت با عرضه خودرو در بورس، حفظ حق سهام‌داران و خروج خودروسازها از وضعیت زیان‌دهی بود. در صورتی که خودروسازها از فروش سود منطقی داشته باشند، سازمان بورس مخالفتی با عرضه محصولات خودرویی در بورس ندارد.

این‌گونه بود که عرضه خودرو در بورس کالا در بهمن ماه ۱۴۰۱ خاتمه یافت. با آغاز سال ۱۴۰۲، انجمن خودروسازان ایران در نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت اشاره کرد که عرضه خودروها در بورس، تبعات مثبتی داشته و زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ ناشی از قیمت‌گذاری دستوری بوده است. این انجمن درخواست کرد که ضوابط عرضه تسهیل شود و خودروها به بورس کالا بازگردند.

ورود خودروهای مونتاژی به بورس کالا

مذاکرات برای بازگشت عرضه خودرو در بورس از  اواخر خرداد ماه، که مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که عرضه مجدد خودرو در بورس کالا انجام می شود آغاز شده است. در ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۲، ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفید از سوی بهمن موتور در تالار خودروی بورس کالا عرضه شد.

شورای رقابت به عنوان سیاست‌گذار صنعت خودروی کشور، بلافاصله اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس کالا باید متوقف شود و هرگونه عرضه خودرو به غیر از سامانه یکپارچه فروش خودرو تخلف محسوب می‌شود. این شورا تأکید کرد که بازار خودروی سواری انحصاری است و عرضه خودرو تنها باید از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو باشد.

معاون وزارت صمت نیز در نامه‌ای به مدیرعامل گروه صنعتی بهمن موتور، عرضه دیگنیتی‌ها را لغو کرد و تأکید کرد که عرضه خودرو فقط باید از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام شود.

در کشمکش بین وزارت صمت و بورس بر سر عرضه خودروها در بورس کالا، یکی از اعضای شورای عالی بورس تأکید کرد که این شورا پیشنهاد دهنده اصلی عرضه خودرو در بورس کالا بوده و این موضوع را جدی دنبال می‌کند. تصمیم همه اعضای شورا این است که نه تنها ۵۰ درصد خودروهای تولیدی، بلکه همه خودروهای تولیدی کشور به غیر از مواردی که تکلیف قانونی دارند (عرضه در سامانه یکپارچه)، از طریق بورس کالا عرضه شوند. اگر لازم باشد، عرضه خودرو در بورس از قوانین شورای رقابت در مجلس شورای اسلامی مستثنی خواهد شد.

با وجود همه این کشمکش‌ها، شورای رقابت مجدداً به‌صورت رسمی اعلام کرد که برنامه‌ای برای عرضه خودرو در بورس ندارد و تنها راه مجاز برای عرضه خودرو، سامانه یکپارچه است. باوجود درخواست‌های خودروسازان برای عرضه خودرو در بورس، این موضوع تاکنون مسکوت مانده است.

قیمت خودرو تعدیل می شود؟

پس از توقف بیش از یک سال و نیم، حجت‌الله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در بازدید از بورس کالای ایران اعلام کرد که یکی از رسالت‌های اصلی بورس کالا، حذف واسطه‌های غیرضروری در بازارهاست. بورس کالا می‌تواند به کاهش هزینه‌های مبادله کمک کند و نقش واسطه‌ها را کم‌رنگ‌تر کند. به همین دلیل، بورس کالا مخالفان و منتقدانی سرسخت در حوزه‌های مختلف دارد. برخی می گیند عرضه خودرو از طریق بورس کالا منجر به تعدیل قیمت ها می شود اما برخی مخالف این موضوع هستند.

صیدی خاطرنشان کرد که هزینه مبادله یک مبحث مهم در اقتصاد است و بورس کالا می‌تواند این هزینه‌ها را کاهش دهد. زمانی که یک خودرو در کارخانه ۵۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ اما در بازار آزاد برای مصرف‌کننده ۸۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود، با یک هزینه واسطه‌گری مواجه هستیم. کارکرد بورس کالا می‌تواند کمک‌کننده باشد تا تولیدکننده و مصرف‌کننده با یک قیمت منصفانه محصول را مبادله کنند.

رئیس سازمان بورس تأکید کرد که با جدیت به دنبال عرضه خودروهای صفر کیلومتر داخلی و وارداتی در بورس کالا هستند و رایزنی‌هایی در این خصوص انجام شده است. بدین ترتیب، احتمال عرضه خودرو در بورس کالا با پیگیری سازمان جدید بورس در دولت چهاردهم قوت گرفته است.

شورای رقابت با هرگونه عرضه خودرو در بورس مخالفت کرد

در روزهای اخیر شورای رقابت اعلام کرد: قانون تغییری نکرده و برنامه‌ای برای عرضه خودرو وجود ندارد. وزارت صمت معتقد است نظر و تأیید شورای رقابت برای عرضه خودرو در بورس کالا، ضروری و لازم است. آخرین بار، این شورا دستور توقف عرضه خودرو در بورس را به دلیل انحصاری بودن بازار خودرو صادر کرد. سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت اعلام کرد که بازار خودرو همچنان انحصاری است و بنابراین دستورالعمل ۵۴۳ باید اجرا شود، زیرا مطابق قانون است.

وی افزود که خارج از این چارچوب، اگر شورای رقابت تصمیمی نگیرد، خلاف قانون عمل کرده و این تخلف محسوب می‌شود؛ بنابراین، با توجه به اینکه بازار خودرو همچنان انحصاری است، دستورالعمل شورای رقابت لازم‌الاجرا است و هیچ نکته اضافه‌ای مطرح نیست. تأکید شورا بر اجرای قانون و دستورالعمل است. پس تا زمانی که انحصار در صنعت خودرو وجود دارد عرضه خودرو در بورس موجب تورم و رشد قیمت این کالا خواهد شد.

modir

Recent Posts

راهنمای شروع یک شغل خلاقانه

راه‌اندازی یک شغل خلاقانه نیازمند توجه به فرصت‌های جدید بازار است. در این گزارش ۳۰…

9 ساعت ago

راهبرد مقابل جنگ در خاورمیانه

اسرائیل هیچ نگرانی از کمبود مهمات نظامی و سایر ادوات جنگی ندارد. از طرف دیگر…

9 ساعت ago

جدیدترین تحلیل قیمت اونس طلا

قیمت اونس طلا عدم قطعیت های جهانی طلا را از نقطه عطف بی سابقه ۲۷۰۰…

10 ساعت ago

مقایسه شهر خلاق در ایران و ویتنام

۵ شهر خلاق ایران می توانند دستاوردهای ناب اقتصادی ایجاد کنند. اما در رقابت با…

10 ساعت ago

چرا روند بازار طلا جهانی صعودی است؟

کشورهای بریکس و دوستانشان به سرعت در حال جمع‌آوری طلا هستند.این موضوع سرمایه‌گذاران غربی را…

10 ساعت ago

تغییرات بزرگترین اقتصادهای دنیا

به گزارش سرمایه فردا، بزرگترین اقتصادهای دنیا از امپراتوری روم گرفته تا ایالات متحده و…

11 ساعت ago