آخرین اخبار

عاشورا در تهران کجا بریم

به گزارش سرمایه فردا، عاشورا در تهران بسیار متنوع است. زیرا هیأت های قومیتی زیادی دارد. برای نمونه عربهای عراق مقیم تهران در منطقه گلوبندک مراسم عزاداری پرشوری دارند.
همچنین یزدی‌ها مقیم تهران هیات عزاداری عاشورا در آریاشهر تهران راه می‌اندازند. آذربایجانی های مقیم تهران نیز هیات در نازی آباد دارند. هیات کردهای مقیم تهران در شوش و تیردوقلو حضور دارد. این هیات‌ها هرساله مردم زیادی را دعوت می کنند. بسیاری از آنها روز عاشورا نذری دارند. عمدتا کسانی که در مراسم عزاداری آنها شرکت می کنند در همانجا با نذری قیمه یا زرشک پلو با مرغ پذیرایی می‌شوند.

در مناطقی مانند سبلان هیات عزاداری زیادی دارد. تقریبا هر صد متر یک چادر هیات وجود دارد. تمام مساجد این منطقه روز عاشورا مراسم عزاداری سینه زنی دارند. برخی از هیات‌های بزرگ روز عاشورا قربانی گوساله و گوسفند دارند. در منطقه میدان سبلان هرساله یک هیات گوساله در کلاه عام کشتار می کند. از گوشت همین گوساله برای شب عاشورا نذری می دهند.

عاشورا در تهران با علم گردانی

منطقه نیرو هوایی تهران نیز هیات‌های زیادی دارد. برخی از این هیاتها مانند گذشته علم و چهلچراغ دارند. بسیاری از جوانان برای دیدن علم گردانی به دیدن این هیاتها می‌آیند. آیین‌های محرمی برای بسیاری از مردم مهم است. به همین دلیل مراسم عزاداری با همان سبک قدیمی را می‌پسندند.

هیات لرهای مقیم تهران در بلوار فردوس غرب هرساله مراسم عزاداری برگزار می کنند. لرها در روز عاشورا مراسم گل مالی دارند. به همین دلیل مورد توجه بسیاری از مردم تهران هستند.

روز عاشورا در تهران بسیاری از خیابان‌ها شلوغ است. به همین دلیل با ماشین نمی توان خیلی تردد کرد. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند مسیرهای را پیاده‌روی کنند و شور ماه محرم را در خیابان‌ها ببینند.

البته در روز تاسوعا و عاشورا بسیاری از مردم تهران برای دیدن هیات به شهرهایی همچون زنجان، خرم‌آباد، بزد و کرمانشاه می‌روند. اما از آنجایی که تابستان امسال بسیار گرم بود بیشتر استان‌های مانند تبریز، اردبیل و کرمانشاه مقصد عزاداران حسینی بود.

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

9 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

11 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

11 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

12 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

13 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

13 ساعت ago