آخرین اخبار

صورت وضعیت شرکت‌های مالک لکوموتیو پرداخت شد

محمد هادی ضیایی‌مهر، گفت: یکی از الزامات اجرای برنامه‌های هر مجموعه یا شرکت، الزامات مالی آن مجموعه است به طوری که تمام هزینه‌های آن شرکت، بایستی از محل منابع درآمدی آن، عملیاتی شود تا بتواند برنامه‌های خود را اجرایی کند. شرکت راه آهن شرکتی کاملاً دولتی است و تأمین هزینه‌های جاری این شرکت که شامل پرداخت دستمزد کارکنان و نگهداشت زیرساخت شبکه ریلی و ناوگان که بخشی مربوط به شرکت‌های خصوصی است، باید از محل تأمین این منابع صورت بگیرد.

معاون ناوگان راه آهن ادامه داد: در جلسات کمیسیون وصول مطالبات به ریاست مدیرعامل راه آهن، این موضوع بررسی شد و از ابتدای مهرماه سال جاری وصول مطالبات شرکت راه آهن از شرکت‌های حمل و نقل ریلی با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار گرفت. این پیگیری‌ها موجب شد بخشی از انباشت بدهکاری در حوزه ناوگان که عمدتاً مربوط به بدهکاری شرکت‌های مالک لکوموتیو است پرداخت شود. در ۳ ماهه فصل پاییز با تأمین منابع مالی بهتر ناشی از وصول مطالبات شرکت راه آهن، ۶ صورت وضعیت شرکت‌های مالک لکوموتیو پرداخت شد که این میزان پرداخت، در سنوات گذشته تا کنون بی نظیر و بنا به نظر شرکت‌های حمل و نقل ریلی اقدامی جهادی و خوب بوده که در افزایش آماده به کاری لکوموتیوها مؤثر بوده است.

ضیایی مهر با بیان اینکه در گذشته چرخه معیوبی وجود داشت که ناشی از پرداخت نکردن به موقع بدهی برخی از شرکت‌های ریلی به راه آهن بود خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شده بود اثربخشی خوبی برای حمل بار نداشته باشیم. اگر وصول مطالبات و چرخه نقدینگی بهتر شود، وضعیت گذشته، به چرخه سالم و بهتر تغییر پیدا می‌کند و اثر این بهبود وضعیت، به خود شرکت‌ها بر می‌گردد و لکوموتیوها مجدد در چرخه حمل بار قرار گرفته و سرعت سیر بار شرکت‌ها نیز بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: درآمد شرکت راه آهن وابسته به حق دسترسی به شبکه ریلی است که عمدتاً از شرکت‌های حمل و نقل ریلی باری در قبال استفاده از شبکه گرفته می‌شود که باید صرف زیرساخت‌های ریلی و لکوموتیوهای بخش خصوصی شود.
عضو هیئت مدیره شرکت راه آهن با اشاره به قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی گفت: هر شرکت حمل و نقل ریلی باری و یا مسافری که از شبکه ریلی استفاده می‌کند همانطور که در این قانون آمده، باید دو موضوع را مد نظر قرار دهد تا از خدمات راه آهن بهره مند شود و آن این است که ناوگان ریلی، شرایط فنی و ایمنی لازم برای سیر در شبکه راه آهن داشته باشد و هزینه استفاده از خدمات ریلی را بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت راه آهن همیشه حمایت‌های لازم را از بخش خصوصی داشته و خواهد داشت. این حمایت‌ها طی سال‌های گذشته موجب شده سرمایه گذاری‌های خوبی در حوزه ناوگان شکل گیرد به طوری که در سال گذشته ۱۶۰۰ واگن باری از سوی شرکت‌های سرمایه گذار به شرکت‌های سازنده واگن باری سفارش گذاری و موجب شد رکورد تولید واگن باری در سال گذشته از ابتدای تولید واگن در کشور، پشت سر گذاشته شود.

ضیایی مهر گفت: در صورت تأمین منابع مالی مورد نیاز برای جبران هزینه‌های جاری شبکه ریلی از محل منابع حاصل از دسترسی به شبکه ریلی بخصوص در بخش بار و تقویت سایر مشوق‌های سرمایه گذاری از قبیل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و بند الف تبصره ۱۸، سرمایه گذاران با اشتیاق بیشتری سرمایه گذاری خود را در حوزه ریلی انجام می‌دهند./مهر

modir

Recent Posts

کتاب‌سوزی پایان سال؛ زنگ خطر برای آموزش ایران

صحنه‌های آتش‌زدن کتب درسی توسط دانش‌آموزان ایرانی در پایان سال تحصیلی، نشانه‌ای از فرسودگی نظام…

4 ساعت ago

بی‌توجهی به سوءپیشینه رانندگان؛ خطر در کمین مسافران تاکسی‌های آنلاین

آیا در ایران نظارتی واقعی بر سابقه کیفری رانندگان تاکسی وجود دارد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد…

4 ساعت ago

مافیای آب ایران؛ حکمرانی آشکار بر منابع زیرزمینی

در این گزارش هشدارآمیز از یک ساختار قدرتمند و پنهان‌نشده می‌گوید که بحران آب و…

4 ساعت ago

تعیین حقوق با رسته بندی مشاغل

تعیین حقوق با رسته بندی مشاغل باعث ماندگاری متخصصان می شود هرچند  نظام تأمین اجتماعی…

5 ساعت ago

چشم انداز ملی شدن اینترنت

ملی شدن اینترنت از تصمیم به استقلال دیجیتال آغاز شد، با الهام از دیوارهای اطلاعاتی…

5 ساعت ago

سرمایه‌گذاری سال ۱۴۰۴ به چه عواملی بستگی دارد؟

سرمایه‌گذاری سال ۱۴۰۴ محورهای مهمی چون اثرات نرخ ارز، شاخص‌سازی در بازار سهام، تغییرات نرخ…

13 ساعت ago