آخرین اخبار

نقش صندوق های بورسی در تغییر سرمایه گذاری

به گزارش سرمایه فردا، حمید رضا حاجی اشرفی: تغییر در عملکرد بانک و بیمه ها در نتیجه فعال شدن صندوق های بورسی در این مطلب بررسی شده است. طی دو سه سال گذشته ، شاهد خلاقیت و نوآوری ارزشمند در بازار سرمایه هستیم .کارکرد بازار سرمایه بعنوان تامین کننده منابع مالی توسعه بنگاههای اقتصادی و در گردش شرکت های پذیرفته در بورس ،جذب سرمایه های مازاد خرد و بزرگ اشخاص حقیقی و حقوقی تحت عنوان ؛ سهامدار است .
بازار سرمایه با ایجاد ارزش افزوده برای سهامداران و شرکت های بورسی موجب افزایش ارزش افزوده کل در اقتصاد ملی می شود. بطور طبیعی در همه بازارهای بورس دنیا ، نوسانات ارزش سهام وجود دارد. برای فعالیت در بازارهای بورسی به دانش و تجربه مکفی نیاز است.
در نوسانات ارزش سهام، سهامداران خرد با کاهش ارزش سهام زیان می بینند و در صورتیکه سرمایه کافی برای اداره زندگی نداشته باشند دچار عسرت و تنگدستی میشوند. در اواخر دوره دولت دوازدهم، بازار سرمایه دچار نوسانات متعددی شد. از همان زمان کارشناسان زبده بازار سرمایه با الگوبرداری از سایر کشورها صندوقهای بورسی در انواع کارکردها و سودآفرینی برای سهامداران را تاسیس کرده اند. بطوریکه ضمن خلق فرصت برای سهامداران با تسلط بر بازار، اصل سرمایه و حداقل سود را برای سهامداران خصوصا ،سهامداران خرد تضمین می‌کنند. این اقدام خردمندانه و هوشمندانه سازمان بورس و اوراق بهادار کشور موثر واقع شده و افق های جدید و روشنی پیش روی بازارهای مالی کشورمان گشوده است.

نقش صندوق های بورسی در جذب سرمایه ها

مدل سازمانی و رفتاری طراحی شده در شرکت های بورسی دارنده صندوق های بورسی موجب رخ نمایی به عیان و آشکار ناکارآمدی سیستم های بانکی و بیمه ای سنتی گردیده است. بطوریکه در همین روزهایی که بسرمی‌بریم، توجیه اقتصادی و جذابیت سپرده گذاری کوتاه و میان مدت در بانک ها و خرید بیمه نامه های اندوخته ساز از شرکت های بیمه از بین رفته است. این نوع فرصت های سرمایه گذاری دیگر توجیه اقتصادی ندارند.
صندوقهای بورسی الگوهای شاخص برای تاسیس روشهای فین تکی وامهای؛ همتا به همتا و بیمه گری؛ همتا به همتا هستند. این صندوقها شرایط ایجاد همکاریهای تعاون محور و مدل سازی اینشورتکی و تکافلی را فراهم کرده اند.
فصل جدیدی در انواع صندوق های بورسی در بازارهای کشور شروع شده و کارشناسان مطالعات ریسک، ظهور صندوقهای سرمایه گذاری دانش بنیان را به فال نیک می‌گیرند. آینده درخشان بازار های بیمه و پول نیز در اختیار خلاقان آنهاست. اگر بایستند ، بورسی ها ، مدل کار آنان را نیز در قالب صندوقهای سرمایه گذاری از صفر تا صد پیاده خواهند کرد و فلسفه وجودی سایر بازارهای مالی حداقل در ریسک های نامشهود از بین خواهند برد.
آنچنان که در بازار بورس های کشورهای صنعتی، فلسفه وجودی شرکت های بیمه اتکایی از بین رفته و کم کم شرکت های بیمه اتکایی منحل خواهند شد. مدلی شبیه باشگاههای P&I را طراحی کرده اند و فعال سازی می‌کنند.

modir

Recent Posts

شاه و شطرنج قدرت در خاورمیانه

کتاب شاه و شطرنج قدرت در خاورمیانه اثر آرش رییسی نژاد به بررسی سیاست خارجی…

9 ساعت ago

شاخص جهانی نوآوری

شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۴ بینشی از وضعیت نوآوری جهانی ارائه می‌دهد که بعضی از نکات…

9 ساعت ago

تغییر ادبیات نظامی با تکنولوژی تسلیحات پرتابی

تغییر ادبیات نظامی با تکنولوژی تسلیحات پرتابی رخ داده است به طوری که دیگر نقش…

9 ساعت ago

تقابل اسرائیل و ایران وارد مرحله پینگ پنگی خواهد شد؟

دبیر کل حزب سبز ایران تاکید کرده که در صورت حمله اسرائیل تقابل اسرائیل و…

9 ساعت ago

زیان کارگزاری مفید در حال افزایش

سرانه هزینه‌های حقوق و مزایا کارکنان کارگزاری مفید در سال ۱۳۹۹،حدود  ۱۴۷ میلیون تومان بوده…

10 ساعت ago

افزایش نقش رباتها از صنعت تا بازاریابی

نقش رباتها در بالاترین سطح از فعالیت بنگاههای صنعتی تا بازاریابی هوشمند در شرکت های…

11 ساعت ago