انتخاب سردبیر

سه اولویت شهر تهران در سال ۱۴۰۴

به گزارش سرمایه فردا، شهردار تهران روز سه‌شنبه برای پاسخگویی به سوال دو تن اعضای شورا با موضوع ساخت مسکن و خودروهای ون به صحن شورا آمد. در حال حاضر سه اولویت شهر تهران در سال ۱۴۰۴ باید از سوی شهرداری پیگیری شود تا بتوانیم از شر مشکلات کنونی خلاص شویم. به همین دلیل موضوع سوال از شهردار به صورت جدی پیگیری شده است.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران گفت: طرح سوال دو تن از اعضای شورای شهر تهران از شهردار پایتخت سبب شفاف سازی موضوعات مربوط به مسکن و نیز ناوگان حمل و نقل عمومی شد. در عین حال تاکید کرد که وظیفه شهرداری در موضوع مسکن، تسهیل گری است. در حوزه ناوگان حمل ونقل عمومی، توسعه ناوگانها با هدف کاهش آلودگی و ترافیک باید به مطالبه عمومی مردم تبدیل شود.

سید احمد علوی در تحلیل این جلسه  گفت: یک بعد نفس سوال از شهردار تهران، شفاف سازی درباره مسایلی است که ممکن است برای اعضا و کمیسیون های تخصصی شفاف نباشد. بنابراین شهردار تهران با حضور در صحن و به پاسخ سوال نمایندگان نسبت به موضوعات مبهم شفاف سازی می کند، در همین حال نکته دوم این است که سوال از شهردار، فرصتی برای مدیریت شهری است که بعضی از گزارش هایی را که نتوانسته است بیان کند ، می تواند ارایه دهد.

وی ادامه داد: به نظر من هر دو تا سوال مطرح شده از سوی دو عضو شورا در خصوص موضوع مسکن و ون سبب شفاف سازی فرآیندها شد. مثلا در خصوص بحث مسکن، تقریبا امروز روشن شد که وظیفه شهرداری، ساخت مسکن نیست. بلکه در این حوزه وظیفه اش تسهیل گری در صدور مجوز و همکاری و تسریع در این موارد است. دراین مسیر اینکه شهرداری مجوز ساخت مسکن را صادر کند به معنی ساخت مسکن نیست، بلکه شهرداری دراین مسیر فقط اقدام به صدور مجوز می کند. ساخت مسکن ممکن است به عهده بخش خصوصی یا ارگانی باشد یا حتی ممکن است سازمان نوسازی شهر تهران ، در زمینه ساخت مشارکت کند.

بازار مسکن شهر تهران

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه فرآیند ساخت مسکن زمانبر است اظهار داشت: بنابراین ما بایستی این موارد را در نظر بگیریم، اما به هر حال چیزی مشخص است که در حوزه مسکن حداقل در شهر تهران، مسکن از رکود ساخت وساز خارج شده است. هم اکنون به فضایی رسیده ایم که مردم به بازار مسکن اعتماد کرده اند و به جای سرمایه گذاری نزد بانکها و سایر بازارهای موازی نظیر ارز و طلا، در بازار مسکن اقدام سرمایه گذاری کرده اند، این اعتماد مردم ،بسیار مهم است.
علوی با اشاره به اینکه برخی مشوق ها در بخش مسکن سبب افزایش جذب سرمایه گذاری ها در این بازار مهم می شود تاکید کرد: اساسا متولیان مربوطه در حوزه مسکن باید اقداماتی انجام دهند که سبب جذب سرمایه ها در بخش مسکن شود و سرمایه ها به سمت بازارهایی که آسیب پذیری آن بالا است جذب نشوند و در مقابل سرمایه ها به جای جذب در بازارهای موازی به سمت بخش مسکن حرکت کنند.
وی در ادامه به در خصوص سوال جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل ونقل شورا از شهردار تهران نیز اظهار داشت: در خصوص نکات اشاره شده از سوی آقای تشکر هاشمی، بر این باورم که اساسا موضوع ون ها باید به صورت شفاف مشخص می شد. این نکته درستی بود چراکه ون ها بخشی از ناوگان حمل ونقل ما هستند که مدیریت شهری در این زمینه پیگیری های لازم را انجام داد و همچنین  وزارت کشور هم نیز تا یک حدودی در این زمینه همکاری کرد.

اولویت اول شهر تهران بحث ترافیک و آلودگی هوا است

علوی افزود: قرار بود که این ون ها با یارانه های دولتی تحویل شوند، اما به هر حال همین تعدادی هم که تحویل شده است حاکی از همکاری دولت است. اما اینکه چه استفاده ای قرار است از این ون ها شود، تقریبا محل بحث بود که به نظر من هم بحث مهمی است و باید شفاف می شد.

وی ادامه داد: در کل هم باید بپذیریم که اولویت اول شهر تهران بحث ترافیک و آلودگی هوا است. بنابراین باید در زمینه توسعه حوزه حمل و نقل عمومی که منجر به کاهش آلودگی و توسعه حمل و نقل عمومی است تمام اقدامات لازم را انجام دهیم و دراین زمینه اهتمام داشته باشیم.

علوی اظهار داشت: توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی باید مطالبه اول همه مردم تهران باشد، چرا که همه شهروندان تهرانی با مشکلات ناشی از کمبودهای ناوگان حمل و نقل عمومی و تبعات آن مواجه هستند. در همین حال نهادهای نظارتی، از جمله شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی نیز باید مطالبه گر این موضوع از مدیریت شهری باشند.

افزایش خودروهای برقی در حمل و نقل عمومی

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تا زمانی که این موضوعات جزء اولویتهای اصلی شهر تهران هستند باید پیگیری های لازم جهت تحقق آنها صورت گیرد عنوان کرد: ما  در شهر تهران درگیر آلودگی هستیم. تنها راه حل کنترل آلودگی هوای تهران به لحاظ علمی بهینه سازی سوخت ناوگان حمل ونقل است. برقی سازی یکی از راهکارهای رسیدن به این هدف است. در موضوع برقی سازی هم مدیریت شهری نمی تواند از مردم انتظار داشت. وقتی ماشینهایی دیزلی و گازوییلی برای حمل و نقل عملی وارد شود چطور از مردم بخواهیم به سمت برقی سازی گام بردارند.

وی گفت: پس طبیعتا باید مدیریت شهری در زمینه واردات خودروهای برقی پیشگام باشد. اتوبوس های برقی موضوع جدیدی نیست و از دوره های گذشته ما درگیر آن بوده ایم. اما امروز تا جای خوبی پیش رفته است. به نظر من همه ما باید تحقق این امر را به طور همزمان مطالبه کنیم تا این اتوبوسها سریع تر وارد شهر تهران شوند. هر میزانی که از آلودگی هوای تهران به واسطه ورود این اتوبوسها کاسته شود،به همان اندازه ما به جان شهروندامان بیشتر اهمیت داده ایم.

modir

Recent Posts

واکنش به افزایش تعرفه برق

تعرفه برق تجدید پذیرها برای صنایع افزایش یافت. در حالی که خاموشی برای صنایع به…

9 ساعت ago

برنامه دولت برای ناترازی حامل‌های انرژی

سال آینده نزدیک به ۵۰ درصد ناترازی گاز و ۲۴ هزار مگاوات ناترازی برق خواهیم…

11 ساعت ago

دلایل افزایش تقاضا برای خرید سهام

بازار سهام بعد از چند ماه صف فروش سنگین سبزپوش شد و همچنان بی توجه…

11 ساعت ago

رویکرد مدیریت شهری چیست

معاون شهردار تهران در آئین تجلیل از نویسندگان کتب تقریظ شده رهبر انقلاب اسلامی گفت:…

13 ساعت ago

میانکاله و انار ترش

به گزارش سرمایه فردا، چرا به بهانه حفاظت از مناطق چهارگانه در جایی مانند میانکاله…

14 ساعت ago

گیلان متفاوت در اقتصاد کشاورزی

در استان گیلان فقط کل شالیزاری به صورت سنتی غرقابی میشوند، بدون اینکه مدیریت بر…

15 ساعت ago