به گزارش سرمایه فردا، دکتر مسعود پزشکیان در این جلسه که یکشنبه هفته جاری برگزار شد، شرکتهای دولتی زیانده به ویژه شرکتهای زیرمجموعه بانکها و صندوقهای بازنشستگی را که با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد. غیرقابل قبول دانست و خواستار تجدیدنظر در روندها شد.
بر اساس آمار، یکی از زیاندهترین مجموعهها در کشور، سه غول خودروسازی یعنی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو هستند که در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان زیان داشتهاند. فقط شرکت ایرانخودرو در سال گذشته ۳۷ هزار و ۹۳ میلیارد تومان زیان داشته که بیشتر از سرمایه این شرکت در بورس است.
اگرچه فرآیند انتقال مجموعههای یادشده به بخش خصوصی در ظاهر طی شده است، اما بر اساس گزارش دیوان محاسبات، همچنان ۶۴۰۰ عضو هیئتمدیره شرکتهای دولتی و شبهدولتی بهطور مستقیم یا غیرمستقیم توسط خود دولت منصوب میشوند؛ از جمله مدیریت شرکتهای خودروسازی ایرانخودرو و سایپا.
بر این اساس این سوال از سوی کارشناس مطرح است که آیا دولت چهاردهم قصد دارد بند ناف دستگاه اجرایی به خودروسازان را قطع کند یا دستور رئیسجمهور به اصلاح چند رویه کوچک اصلاح شود.
عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد هم نسبت به اینکه عدهای پشت در اتاق او می ایستد تا پست بگیرند انتقاد کرده اس. مهاجرانی سخنگوی دولت اعلام کرده که دولت چهاردهم قصد دارد این رویه را اصلاح کند.
مهاجرانی در پاسخ به خبرنگار سرمایه فردا درباره اینکه آیا دولت چهاردهم خصوصی سازی را به صورت جدی دنبال خواهد کرد تا موضوع انتصابات رانتی حل کند؟ گفت: به طور قطع دولت قصد دارد حکمرانی شرکت را اجرا کند و بر مبنای آن انتصابات در چارچوب قانونی انجام شود. از طرف دیگر واگذاریها نیز براساس صلاحیتها اجرایی خواهد شد.
محدودیتهای وارداتی باعث شده که خواسته خودروسازان داخلی بدون فشار رقابتی بهجای تمرکز بر بهبود…
قاچاقچیان سوخت با استفاده از خلأهای قانونی، سهمیههای تخصیصیافته را از مسیرهای رسمی خارج کرده…
بانکداری در ایران،با وجود چالش ساختاری مسیر تحول را طی کرده و وارد عرصه رقابت…
بانکداری خصوصی در ایران، با وجود چالشهای ساختاری و فشارهای اقتصادی، مسیر خود را به…
با توجه به شرایط تورمی و رکود اقتصادی، ایران با چالشهای بزرگی در حوزهی توسعهی…
بازار بورس با روندی نزولی همراه بود، به جز گروه برق که همچنان عملکرد مثبتی…