به گزارش سرمایه فردا، بازار خودرو بهار متفاوتی را در ۱۴۰۳ پشت سر گذاشت. از یک طرف انتظارات تورمی بالا بود. از طرف دیگر عرضه خودروهای برقی در سامانه افزایش داشت. عدهای خودرو برقی ثبت نام کردند. اما همچنان تقاضا برای خودروهای اقتصادی بیشتر بود.
بسیاری از شرکتهای خودروسازی شرایط فروش اقساطی خودرو را اعلام کردند. تقاضا برای خرید اقساطی خودروهای سایپا بیشتر از سایر خودروسازان بود. زیرا قیمت خودروهای سایپا ارزانتر از مدلهای دیگر بود.
متفاوت از این جهت که قیمت ها در فرودین ماه به اوج خود رسید. اما در خرداد با کاهش ۱۰ درصدی به قیمت های فروردین رسید.
در بین خودروهای مونتاژی فروش اقساطی آریزو ۶ و فروش اقساطی ریسپکت نسبت به سایر خودروها بیشترین تقاضا را داشت. قیمت ریسپکت ۲ در محدوده یک میلیارد و ۱۵۶ میلیون تومان عرضه شد. فروش اقساطی آریزو ۶ یا قیمت یک میلیارد و ۲۵۵ میلیون تومان انجام شد.
خرداد اوج ثبت خودروهای برقی در سال ۱۴۰۳ بود. زیرا نزدیک به ۱۰ هزار خودرو عرضه شد. ارزانترین خودرو برقی لونا بود. این خودرو توسط ایران خودرو با قیمت یک میلیارد تومان عرضه شد. گرانترین خودرو برقی در بازار ایران آئودی با قیمتی نزدیک به سه میلیارد تومان بود. در بین خودروهای وارداتی نیز هونگچی توسط بهمن موتور با قیمتی نزدیک به ۳ میلیارد تومان عرضه شد. این خودرو در ابتدا ۵ میلیارد تومان قیمت گرفت، اما در ادامه به حدود ۴.۵ میلیارد تومان رسید.
ارزانترین خودرو وارداتی در سامانه یکپارچه نیسان سانی بود. این خودرو با قیمت علی الحساب یک میلیارد و صد میلیون تومان عرضه شده بود. گرانترین خودرو وارداتی نیز هونگچی اچ ۵ با قیمت دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود. البته خودروهای وارداتی جدید هنوز در بازار عرضه نشدهاند. به همین دلیل قیمت این خودروها در بازار کشف نشده است.
همراه با اوج گیری تنش میان ایران و اسرائیل و رشد نرخ ارز، قیمت خودرو اوج گرفت. بطوریکه دوباره قیمت اردیبهشت ۱۴۰۲ تکرار شد و به همان قله قیمت رسید.
هر چند در فرودین ماه قیمت خودرو همراه با فرمان ارز روند صعودی به خود گرفت. اما در خردادماه همراه با ثبات ارزی و آرامش در دیگر بازارها، قیمت محصولات خودرویی نیز به سرعت کاهش یافت. به طوری که قیمت دنا آپشنال از یک میلیارد و سیصد میلیون تومان به یک میلیارد رسید.
۲۰۷ اتوماتیک پانوراما نیز از یک میلیارد تومان به محدوده ۸۵۰ میلیون تومان افت قیمت داشت. سورن پلاس از ۸۵۰ میلیون تومان به محدوده ۷۵۰ رسید. قیمت رانا نیز به محدوده ۷۲۰ میلیون تومان رسیده است.
بررسی ها نشان می دهد که قیمت ها از نیمه فرودین ۱۴۰۳ تا انتهای خرداد ۱۴۰۳ حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. و حتی قیمت بسیاری از خودروها به بازار شب عید نزدیک شده است.
طبق این بررسی بیشترین افت بازدهی به دنا پلاس اتومات توربوشارژ مربوط می شود که قیمت آن از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در نیمه فروردین به یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان رسیده است. با افت بازدهی ۲۱٫۵ درصدی طی دو ماه و نیم گذشته مواجه شده است.
در این بین، تارا اتومات در میانه فروردین امسال یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان افت کرد. تا بازدهی منفی ۱۴٫۵ درصدی را ثبت کند.
همچنین قیمت هایما مدل ایکس ۷ تیر ۱۴۰۳ نیز افت ۱۰٫۵ درصدی بازدهی را در دو ماه و نیم گذشته داشته، چه آنکه قیمت آن از یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۷۴۵ میلیون تومان رسیده است.
اما بیشتر خودروهای منتخب، بازدهی منفی تک رقمی داشته اند. در این بین، کمترین درصد افت قیمت نصیب کوئیک دنده ای شده که رقم منفی ۲٫۷ درصد را ثبت کرده است. قیمت این خودرو از ۴۴۰ میلیون تومان در نیمه فروردین به ۴۲۸ میلیون تومان در انتهای خرداد نزول کرده است.
نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…
مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامههای…
تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسبوکارهای ایرانی نشده،…
در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…
در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…
بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳ کاملا با رکود همراه بود. تولیدکننده ارز نداشت و مصرف…