آخرین اخبار

شاخص جهانی نوآوری

به گزارش سرمایه فردا، شاخص جهانی نوآوری (GII) سال ۲۰۲۴ که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر شده است، ۱۳۳ اقتصاد را بر اساس قابلیت‌ها و عملکرد نوآوری آنها رتبه‌بندی می‌کند و گزارش سال جاری این شاخص تغییرات در رهبری نوآوری جهانی را با تمرکز بر اقتصادهای نوظهور برجسته کرده است که رهبران سنتی را به چالش می‌کشند.
شاخص جهانی نوآوری، هر اقتصاد را بر اساس هفت ستون زیربنایی نوآوری می‌سنجد که در مجموع شامل ۷۸ معیار است.
این موارد به‌طور خلاصه عبارتند از: دانش و خروجی‌های فناوری برنامه‌های ثبت اختراع ، تولید با فناوری پیشرفته ، سرمایه انسانی و پژوهشگران به ازای هر میلیون جمعیت ، سرمایه‌گذاران جهانی تحقیق و توسعه ، پیچیدگی کسب‌وکار و اشتغال بر اساس دانش ، همکاری تحقیق و توسعه دانشگاه و صنعت ، پیچیدگی بازار مالی برای استارت‌آپ‌ها ، دریافت سرمایه‌گذاری خطرپذیر ، ارزش برند جهانی ، زیرساخت‌های عملکرد زیست‌محیطی ، دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات و کیفیت نظارتی و سیاست‌های انجام کسب‌وکار نهادها.

رتبه بندی کشورها در شاخص جهانی نوآوری

در سال جاری ایالات‌متحده که همچون سال گذشته در رتبه سوم این شاخص قرار دارد، رتبه اول را در پیچیدگی بازار به دست آورده و در پیچیدگی کسب‌وکار در رتبه دوم است. اما امتیاز کلی آن با رتبه سی‌ام در زیرساخت‌ها، کاهش یافته است.
موضوع اصلی GII در سال جاری، عملکرد بیش از حد نوآوری و برجسته‌سازی کشورهایی است که بالاتر از سطح انتظارات نسبت به سطح توسعه خود عمل می‌کنند. سه کشور برتر در این زمینه هند، مولداوی و ویتنام هستند که هر سه طی ۱۴ سال گذشته و از سال ۲۰۱۱، عملکرد بیش از حد انتظار داشته‌اند.
شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۴ همچنین بینشی از وضعیت فعلی نوآوری جهانی ارائه می‌دهد که بعضی از نکات برجسته آن شامل پیشرفت فناوری ، پذیرش فناوری و تأثیر اجتماعی و اقتصادی می‌باشد. به همین دلیل برخی از این کشورها به دنبال توسعه بسترهای فناوری هستند.

modir

Recent Posts

شاه و شطرنج قدرت در خاورمیانه

کتاب شاه و شطرنج قدرت در خاورمیانه اثر آرش رییسی نژاد به بررسی سیاست خارجی…

9 ساعت ago

تغییر ادبیات نظامی با تکنولوژی تسلیحات پرتابی

تغییر ادبیات نظامی با تکنولوژی تسلیحات پرتابی رخ داده است به طوری که دیگر نقش…

9 ساعت ago

تقابل اسرائیل و ایران وارد مرحله پینگ پنگی خواهد شد؟

دبیر کل حزب سبز ایران تاکید کرده که در صورت حمله اسرائیل تقابل اسرائیل و…

9 ساعت ago

نقش صندوق های بورسی در تغییر سرمایه گذاری

صندوق های بورسی جذابیت سپرده گذاری کوتاه و میان مدت در بانک ها و خرید…

10 ساعت ago

زیان کارگزاری مفید در حال افزایش

سرانه هزینه‌های حقوق و مزایا کارکنان کارگزاری مفید در سال ۱۳۹۹،حدود  ۱۴۷ میلیون تومان بوده…

10 ساعت ago

افزایش نقش رباتها از صنعت تا بازاریابی

نقش رباتها در بالاترین سطح از فعالیت بنگاههای صنعتی تا بازاریابی هوشمند در شرکت های…

11 ساعت ago