این سوال در شرایطی مطرح است که ظاهرا توافقاتی مبنی بر تعیین قیمت خودروهای وارداتی توسط وارد کنندگان صورت گرفته است.
تعیین قیمت خودروهای وارداتی سال گذشته به شورای رقابت سپرده شد .حال آنکه این شورا در جلسه شماره ۶۱۴ آبان ماه خود ، این وظیفه را به سازمان حمایت محول کرد .
با تمام این احوال از سال گذشته تاکنون قیمت وارداتی ها همچون محصولات داخلی ، فریز مانده است.
بر این اساس بسیاری از وارد کنندگان با توجه به شکل گیری بازار سوم محصولات خارجی که سود سرشاری را نصیب دلالان می کند ، درخواست خودرا مبنی بر آزادسازی قیمت ها همراه با تسریع روند واردات ارایه داده اند.
این در شرایطی که اوایل دهه ۹۰ انتقادات زیادی به عملکرد وارد کنندگان در تعیین قیمت خارجی ها وارد بود.
با این حال در آیین نامه اولیه واردات خودرو که اوایل سال گذشته منتشر شد ، پیش بینی شده بودکه خودروها وارداتی در بورس کالا کشف قیمت شوند که در نهایت با برخی از مخالفت ها قیمت گذاری به شورای رقابت و سپس سازمان حمایت سپرده شد.
حالا در صورت عقب نشیینی شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از قیمتگذاری وارداتی ها دو سناریو می شود
در سناریو اول طبق آیین نامه اولیه واردات ، کشف قیمت در بورس کالا انجام شود و در سناریو دوم تعیین قیمت ها به وارد کنندگان سپرده شود.
با توجه به فروش حواله خرید خودروهای وارداتی تا ۵۰۰ میلیون تومان و همچنین عدم تغیبر قیمت خودرو خارجی در بازار آزاد، سیاست های جدیدی برای فروش خودروهای وارداتی در راه است./دنیای اقتصاد
در نظریههای اقتصادی نئوکلاسیک، «نقص اطلاعاتی» یکی از دلایل اصلی مداخله دولت در بازار محسوب…
اقتصاد ایران تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله تحریمها، نوسانات ارزی و سیاستهای داخلی، بهشدت…
موضوع تغییر ساعت کار همچنان میان کارشناسان و تصمیمگیران ادامه دارد. موافقان به مزایای کاهش…
تفاهمنامهای برای جایگزینی ۲۰ هزار موتورسیکلت بنزینی با موتورسیکلتهای برقی به امضا رسید. این طرح…
براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، وضعیت هوای تهران از جمعه تا یکشنبه، افزایش…
مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: با توجه به چالشهای ناترازی گاز در کشور، وزارت نفت…