این سوال در شرایطی مطرح است که ظاهرا توافقاتی مبنی بر تعیین قیمت خودروهای وارداتی توسط وارد کنندگان صورت گرفته است.
تعیین قیمت خودروهای وارداتی سال گذشته به شورای رقابت سپرده شد .حال آنکه این شورا در جلسه شماره ۶۱۴ آبان ماه خود ، این وظیفه را به سازمان حمایت محول کرد .
با تمام این احوال از سال گذشته تاکنون قیمت وارداتی ها همچون محصولات داخلی ، فریز مانده است.
بر این اساس بسیاری از وارد کنندگان با توجه به شکل گیری بازار سوم محصولات خارجی که سود سرشاری را نصیب دلالان می کند ، درخواست خودرا مبنی بر آزادسازی قیمت ها همراه با تسریع روند واردات ارایه داده اند.
این در شرایطی که اوایل دهه ۹۰ انتقادات زیادی به عملکرد وارد کنندگان در تعیین قیمت خارجی ها وارد بود.
با این حال در آیین نامه اولیه واردات خودرو که اوایل سال گذشته منتشر شد ، پیش بینی شده بودکه خودروها وارداتی در بورس کالا کشف قیمت شوند که در نهایت با برخی از مخالفت ها قیمت گذاری به شورای رقابت و سپس سازمان حمایت سپرده شد.
حالا در صورت عقب نشیینی شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از قیمتگذاری وارداتی ها دو سناریو می شود
در سناریو اول طبق آیین نامه اولیه واردات ، کشف قیمت در بورس کالا انجام شود و در سناریو دوم تعیین قیمت ها به وارد کنندگان سپرده شود.
با توجه به فروش حواله خرید خودروهای وارداتی تا ۵۰۰ میلیون تومان و همچنین عدم تغیبر قیمت خودرو خارجی در بازار آزاد، سیاست های جدیدی برای فروش خودروهای وارداتی در راه است./دنیای اقتصاد
مونا موسوی: بازار خودرو ایران طی سالهای اخیر با چالشهایی چون انحصار تولید، قیمتهای غیرواقعی،…
در پی جنگ ۱۲ روزه، اقتصاد کشور با موجی از اختلالات ساختاری روبهرو شده که…
در بحبوحه نوسانات شاخص کل و فضای مبهم بازار سرمایه، فولاد مبارکه اصفهان بهعنوان نماد…
ضعف دولت در تعیین قیمت کالاها و برخورد با گرانفروشی باعث شد که قیمت کالا…
دستورالعمل جدید سازمان هواپیمایی برای کنترل قیمتها و ساماندهی پروازهای ۱۴۰۴ اربعین ارائه شد. با…
یکی از اصلیترین دلایل استقبال گسترده از کابل آلومینیومی، وزن سبکتر و قیمت اقتصادیتر نسبت…