Categories: آخرین اخبار

سهم ۱۸ درصدی سپهر الکتریک در ابزار پذیرش اینترانتی

سامانه شبکه الکترونیک پرداخت‌‌‌ کارتی  با یکپارچه‌سازی ارائه‌‌‌دهندگان خدمات پرداخت کارتی، سرعت و امنیت انتقال اعتبار را افزایش داده است. انواع ابزارهای موجود در شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت شامل دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی، ابزار پرداخت اینترنتی، ابزار پرداخت موبایلی، و کیوسک پرداخت است. باوجود وزن سنگین تراکنش‌های کارتخوان‌های فروشگاهی در آینده دو ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی نقش پررنگی در آینده صنعت پرداخت کشور ایفا خواهند کرد. در بازار ابزار پذیرش موبایلی تعداد بسیار کمی از بانک‌ها سهم قابل‌توجهی از پذیرش تراکنش‌های بازار را در اختیار گرفته‌اند. برای این شاخص در بازار ابزار پذیرش اینترنتی ۱۲۴۸ حاصل شده است. این رقم مبین وجود تمرکز ملایم در بازار این ابزار بین بانک‌های پذیرنده است.


سهم بازار هر شرکت PSP از نظر مبلغ تراکنش ها در دی ۱۴۰۲ حکایت از سهم ۷.۴۸ درصدی پرداخت الکترونیک سپهر دارد. این شاخص، سبب شناخت حوزه فعالیت و نحوه ی سرمایه گذاری هر یک از شرکتهای PSP در ابزار های پذیرش می شود. بیشترین اختالف بین سهم مبلغی تراکنشهای ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی نسبت به ماه گذشته توسط شرکت “پرداخت الکترونیک سپهر” ایجاد شد. در ابزار پذیرش اینترنتی با افزایش ۴.۵۸ درصدی، بالاترین تفاضل را نشان می دهد.
سهم شرکت پرداخت الکترونیک سپهر از مبلغ تراکنش های کشور حکایت از این دارد. در ابزار پذیرش اینترانتی سهمی حدود ۱۸ درصدی دارد. در کارتخوان های فروشگاهی سهمی ۵ درصدی دارد. همچنین بیشترین اختالف بین سهم مبلغی تراکنشهای خرید در آذر ماه و دی ماه با ۱.۴۳ درصد افزایش شرکت “پرداخت الکترونیک سپهر” گزارش شده است.

نسبت خطای پذیرندگی به کل تراکنش ها


مقایسه نسبت خطای پذیرندگی به کل تراکنش های شرکت ها و کاهش در نسبت خطای پذیرندگی به کل تراکنش ها (عملکرد مثبت) در  آذر و دی ۱۴۰۲ حکایت از بهبود عملکرد پرداخت الکترونیک سپهر دارد. در سهم بازار ابزارهای پذیرش اینترنتی تراکنش دار شرکت “پرداخت الکترونیک سپهر” با افزایش ۱۰/۵۵ درصدی بالاترین تفاضل را نشان می دهد .
شرکت الکترونیک سپهر همچنین با تمرکز بیش از پیش بر توسعه تعداد ابزارهای پذیرش کارتخوان فروشگاهی و سهم بازار ابزارهای اینترنتی، توانست رشد سهم ابزار تراکنش را همچنان صعودی نگه دارد.
با توجه به اهمیت کارتخوانهای فروشگاهی در صنعت پرداخت کشور به دلیل سهم بالای تعدادی و مبلغی آن ها در تراکنشها، مطالعه های در عملکرد شرکتها در این ابزار انجام شد. با محاسبه شاخص اثربخشی آن ها، نحوه توزیع این ابزارها توسط شرکت ها مورد بررسی قرار میگیرد.

رشد مبلغ تراکنش اینترنتی

بخش مهمی از کسب‌وکارها توسط نسل‌های جوان‌تر در بستر فضای مجازی انجام شد. تراکنش‌های مالی آن هم عمدتا در بستر ابزارهای پذیرش اینترنتی است. علت رشد بسیار بالاتر نصب و بهره‌برداری ابزارهای پذیرش اینترنتی در مقایسه با کارتخوان‌های فروشگاهی را هم در همین مسئله باید جست‌وجو کرد.
پرداخت الکترونیک سپهر توانسته با تمرکز در کلیه ابزارهای پذیرش، در ۵ شاخص؛ رتبه نخست در افزایش سهم بازار، رتبه نخست رشد در سهم ابزار اینترنتی تراکنش دار کسب کرد. رتبه نخست در رشد مبلغ تراکنش اینترنتی و رتبه نخست در رشد سهم مبلغ تراکنش خرید بدست آورد. همچنین رتبه نخست در رشد مبلغ تراکنش های کارتخوان بازار خود را توسعه داد. رشد سهم بازار در کنار رشد معنادار استفاده از ابزار پذیرش اینترنتی در صورت تدوام می‌تواند مسیر توسعه شبکه پرداخت را ارتقا دهد.
 باید توجه داشت که از جمله دلایل بیشتر بودن سهم دستگاه کارتخوان از تعداد تراکنش‌ها، در دسترس بودن این دستگاه ها و عدم نیاز آنها به امکانات جانبی مانند تلفن همراه و اینترنت است. در صورتی که برای استفاده از ابزار پذیرش درگاه پرداختی اینترنتی کاربران حتما باید به اینترنت امن و برای استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی موبایلی باید به تلفن همراه و اینترنت دسترسی داشته باشند.

تمرکز سپهر الکترونیک بر ابزارهای پذیرش کارتخوان فروشگاهی

  شرکت الکترونیک سپهر همچنین با تمرکز بیش از پیش بر توسعه تعداد ابزارهای پذیرش کارتخوان فروشگاهی و سهم بازار ابزارهای اینترنتی، توانست سهم ابزار فعال سیستمی کارتخوان، سهم کارتخوان تراکنش‌دار، توسعه ابزارهای سیستمی اینترنتی را هم توسعه دهد.
این شاخص نشان می‌دهد که الکترونیک سپهر تا چه میزان در اقتصاد ملی نقش داشته است. و چقدر در تسهیل مبادلات اقتصادی کشور موثر بوده است.


از طرف دیگر این شاخص ها نشان می دهد که به‌طور ضمنی افراد جامعه به‌طور متوسط نسبت به قبل خرید بیشتری دارند. باید توجه داشت که رابطه مستقیمی بین تقاضا در دوره مشخص و مبلغ پرداخت‌های صورت گرفته در آن دوره وجود دارد. زیرا بهای کالای مورد تقاضا به صورت الکترونیکی یا نقدی پرداخت می‌شود.

بررسی ارزش تراکنش‌های کارتی

از سوی دیگر عواملی از قبیل تورم، نرخ بهره، رکود و رونق اقتصادی، اوضاع سیاسی و سایر عوامل، بر تقاضا، عادات و رفتار مصرفی آحاد جامعه اثرگذار است. البته این صرفا مربوط به خریدهای خرد که در سامانه شاپرک و عمدتا دستگاه‌های پوز ثبت می‌شود، است.

بنابراین باید توجه داشت که بررسی ارزش تراکنش‌های کارتی را با توجه به وضعیت سیکل‌های تجاری و دوره‌های رکود و رونق اقتصادی کشور و نسبت به تولید ناخالص داخلی باید مورد تحلیل قرار گرفته و شرکت پرداخت الکترونیک سپهر روند صعودی و مثبتی داشته است.

modir

Recent Posts

جامعه سرمایه‌داری و دولت دموکراتیک

در جامعه سرمایه‌داری، دولت دموکراتیک باید مواظب باشد که درباره بازار چه چیزی را کنترل…

7 ساعت ago

فرهنگ اخلاقی سازمان چیست

به گزارش سرمایه فردا، فرهنگ اخلاقی در یک سازمان، بررسی چگونگی مواردی شامل مفروضات، ارزش‌ها…

8 ساعت ago

مدیران غارتگر چه کسانی هستند؟

مدیران غارتگر، نمایندگان سیستم فساد گسترده و آشکار در یک دولت یا جناح سیاسی هستند…

10 ساعت ago

اخلاق حرفه‌ای چیست؟

به گزارش سرمایه فردا، برای اینکه به موضوع نقش اخلاق حرفه‌ای در کسب‌وکار و اهمیت…

10 ساعت ago

بازدهی نماد دارو در ۱۴۰۳

بازدهی نماد دارو در یک سال گذشته منفی ۴۹ درصد بوده است. درحالی که در…

10 ساعت ago

عملکرد ضعیف پتروشیمی ارومیه

عملکرد ضعیف پتروشیمی ارومیه در زمینه فروش محصولات و همچنین بازدهی منفی در یکسال گذشته…

10 ساعت ago