آخرین اخبار

سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی در نوار ساحلی جنوبی و سواحل مکران

به گزارش سرمایه فردا، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی‌اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: با توجه به واقع شدن سواحل مکران در موقعیتی خارج از تنگه هرمز، این منطقه از نظر موقعیت استراتژیکی و ژئوپلتیکی از اهمیت خاصی برخوردار است و قرارگیری در مسیر کریدورهای تردد بین‌المللی دریایی، نقش به‌سزایی در فعال‌سازی کریدور ترانزیتی شمال- جنوب ایفا می‌کند.

مقدمات ایجاد مجتمع بندری مکران در منطقه کوه مبارک

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان‌داشت: بر اساس راهبرد ملی و سند توسعه سواحل مکران، این محدوده به عنوان منطقه تجاری و قطب انرژی معرفی شده است و در همین زمینه نیز سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر برنامه‌ریزی برای توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار، مقدمات لازم برای ایجاد بندر بزرگ (مجتمع بندری مکران) در منطقه کوه مبارک را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته وی، اکنون جانمایی ایجاد بندر تجاری و نفتی مکران در منطقه کوه مبارک و فرایند تملک اراضی و مطالعات طراحی آن در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره فرایند جذب سرمایه در سواحل مکران و میزان سرمایه‌گذاری در این بندر، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی تاکنون در نوار ساحلی جنوبی و سواحل مکران بیش از ۴۴ هزار و ۱۶۷ میلیارد ریال و ۱۹۵ میلیون یورو از محل منابع داخلی خود سرمایه‌گذاری کرده است.

صفایی تصریح‌کرد: توسعه سواحل مکران و دستیابی به اقتصاد دریا پایه در این منطقه علاوه بر سرمایه‌گذاری داخلی سازمان بنادر، نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که در این زمینه نیاز است تا مشوق‌هایی برای توسعه همه‌جانبه این سواحل در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذاران با رغبت و استقبال برای سرمایه‌گذاری در سواحل مکران اعلام آمادگی کنند و با سرمایه‌گذارهای خود بر توسعه و رونق این منطقه بیفزایند.

زمینه‌سازی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی

وی اعلام‌کرد: فقدان برخورداری از زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل شامل بزرگراه، راه‌آهن و فرودگاه در محدوده سواحل مکران سبب شده تا جذابیت و اطمینان لازم برای حضور و مشارکت بخش خصوصی در قالب طرح‌های سرمایه‌گذاری مهیا نشود.

این مقام مسؤول اضافه‌کرد: سازمان بنادر و دریانوردی تلاش می‌کند با اعطای مشوق‌های لازم از جمله اعمال تخفیف‌های تعرفه‌ای و سایر تسهیلات، زمینه لازم را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر شهید بهشتی چابهار فراهم کند.

پیش‌بینی ظرفیت ۳۳ میلیون تنی در بندر چابهار

صفایی گفت: برای بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی واقع شده در سواحل مکران ۳۳ میلیون تن ظرفیت پیش‌بینی شده است که تاکنون و با ساخت فاز نخست توسعه آن، ایجاد ظرفیت ۱۲ میلیون تن آن تحقق‌یافته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: سواحل مکران جزو مناطق کمتر توسعه‌یافته محسوب می‌شود، اما با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تسریع در روند توسعه و محرومیت‌زدایی، ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل از مدتی پیش در منطقه آغاز شده است و با تلاش‌های دولت سیزدهم و تشکیل شورای توسعه سواحل مکران، مقدمات و الزامات تحقق توسعه دریا محور در این خصوص نیز به نحو مناسبی فراهم شده است.

صفایی تصریح کرد: ساخت و بهره‌برداری از بندر بزرگ مکران در کنار سایر توسعه‌ها در سواحل مکران به دلیل موقعیت ممتاز این منطقه در حمل و نقل دریایی ملی و بین‌المللی، در ایجاد توسعه پایدار و محرومیت‌زدایی و نیز در نهایت توسعه اقتصاد دریا محور کشور نقش به‌سزایی خواهد داشت./مهر

modir

Recent Posts

حباب قیمت‌ خودرو با فرود تعرفه‌ها

مونا موسوی: بازار خودرو ایران طی سال‌های اخیر با چالش‌هایی چون انحصار تولید، قیمت‌های غیرواقعی،…

10 ساعت ago

نوسانات شدید بازارهای دارایی

در پی جنگ ۱۲ روزه، اقتصاد کشور با موجی از اختلالات ساختاری روبه‌رو شده که…

15 ساعت ago

ستون ثبات بازار سرمایه؛ روایت عملکرد فولاد مبارکه

در بحبوحه نوسانات شاخص کل و فضای مبهم بازار سرمایه، فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان نماد…

15 ساعت ago

ضعف دولت در تعیین قیمت کالاها

ضعف دولت در تعیین قیمت کالاها و برخورد با گرانفروشی باعث شد که قیمت کالا…

16 ساعت ago

پایان بازار سیاه بلیت اربعین؟

دستورالعمل جدید سازمان هواپیمایی برای کنترل قیمت‌ها و ساماندهی پروازهای ۱۴۰۴ اربعین ارائه شد. با…

16 ساعت ago

انتخاب بهینه کابل آلومینیومی و کابل خودنگهدار؛ راهکاری برای پروژه‌های موفق برق‌رسانی

یکی از اصلی‌ترین دلایل استقبال گسترده از کابل آلومینیومی، وزن سبک‌تر و قیمت اقتصادی‌تر نسبت…

16 ساعت ago