آخرین اخبار

چرا سرمایه گذاری در طلا مهم است؟

به گزارش سرمایه فردا، تعداد سکه بهار آزادی قابل خرید با مجموع یکساله حداقل دستمزد کارگران‌ افت قابل توجهی داشته است. با نگاهی به گذشته می‌توان دریافت که بهترین دهه از این حیث دهه هشتاد به خصوص سال ۱۳۸۳ بوده است که با دستمزد یکسال یک کارگر امکان خرید ۱۴٫۸ سکه وجود داشت. درحال حاضر با دستمزد یکسال یک کارگر تنها امکان خرید ۲٫۴ سکه وجود دارد. بنابراین سرمایه گذاری در طلا اهمیت پیدا کرده است.
افزایش جهانی قیمت طلا در کنار سقوط پول ملی و از طرفی افزایش نیافتن متناسب حقوق و دستمزد با واقعیت های اقتصادی ایران این فاجعه را به بار آورده است. اگر همان قدرت خرید سال ۸۳ برای یک کارگر حفظ می شد الان دستمزد یکسال یک کارگر نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان یعنی ۵۰ میلیون تومان در ماه می بود.‌ اهمیت سرمایه گذاری در طلا برای جبران این کاستی‌ها است.

چرا سرمایه گذاری در طلا افزایش یافته است ؟

دارایی چین از اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا از سال ۲۰۱۶ همواره درحال کاهش است. سیاست‌های اقتصادی چین به طور جدی به سمت تنوع بخشیدن دارایی‌ها به دور از دارایی‌های با پشتوانه دلار آمریکا تمایل داشته است. تنش‌های تجاری و ملاحظات ژئوپلیتیکی نیز بر این تغییر راهبردی تأثیر گذاشته باشد. کاهش وابستگی به اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا نشان‌دهنده قصد چین برای کاهش مواجهه خود با عدم قطعیت‌های اقتصادی و سیاسی ایالات متحده و سرمایه گذاری در طلا است. هرچند در یک ماه گذشته این کشور واردات طلا نداشته که میتواند به دلیل لزوم اصلاح قیمت برای ایجاد تعادل در بازار باشد.

ذخایر طلای رسمی چین به طور چشمگیری افزایش یافته است.این افزایش بر یک چرخش راهبردی به سمت دارایی‌های ملموسی که در زمان عدم اطمینان اقتصادی امن‌تر و باثبات‌تر تلقی می‌شوند، تاکید می‌کند. سرمایه گذاری در طلا به طور تاریخی به عنوان ابزاری برای مقابله با تورم، کاهش ارزش پول و نوسانات اقتصادی تلقی می‌شده است. افزایش قابل توجه ذخایر طلای چین نشان‌دهنده تغییر به سمت تقویت امنیت مالی خود و کاهش وابستگی به ارزهای بی‌پشتوانه است.

آمار مشاغل ایجاد شده ماهانه آمریکا

کاهش نرخ بهره آمریکا بر افزایش چرا سرمایه گذاری در طلا دامن زد. در گزارش ماه می ۲۰۲۴، اقتصاد ایالت متحده در ایجاد شغل در بخش غیر کشاورزی فراتر از پیش بینی نبود با این حال رشد داشت. علاوه بر آن میانگین دستمزد ساعتی نسبت به سال قبل خود رشد ۴٫۱ درصدی داشته است.
داده های اخیر باعث شده است پیش بینی ها از کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ و ادامه کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۵ دارد. همچنین تحلیل گران که تا کنون توقع کاهش کمتر از ۰٫۵ درصد کاهش نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۴ را داشتند این عدد اتفاق افتاد .در پی اعلام این داده ها در روز جمعه قیمت طلا رشد محسوس داشت.
بسیاری از موسسات با توجه به داده های قوی بازار کار، انتظارات کاهش نرخ خود را در سال جاری کاهش می دهند.
بیش از نیمی از مؤسساتی پیش بینی می کنند نرخ بهره ایالات متحده از تعدیل شود، فدرال رزرو خطرات تورمی آتی را به دقت زیر نظر دارد.
جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست مجدداً تاکید کرد که بانک مرکزی تا زمانی که داده های بیشتری مبنی بر کاهش تورم مشاهده نکند، نرخ بهره را کاهش نخواهد داد. اما فعلا وضعیت خوی است.
سرمایه گذاری در طلا روندی صعودی دارد. چراکه قیمت خانه روند افزایشی داشته که تا حدی به دلیل تقاضای بالا همراه با موجودی کم، تورم و نرخ‌های بهره بالا بوده است. صرفه خرید خانه در سال ۲۰۲۴ به بالاترین ترین حد خود رسید، به طوری که ردفین تخمین زد کسانی که درآمد متوسط ایالات متحده (۷۸۶۴۲ دلار) را به دست می آورند، در صورت خرید خانه با قیمت متوسط کشور (۴۰۸۸۰۶ دلار) باید بیش از ۴۱ درصد از درآمد خود را صرف هزینه ها کند.

modir

Recent Posts

عامل تراز تجاری منفی ۱۲ میلیارد دلار ایران

چند نرخی بودن تسعیر و محاسبه ارز در تخصیص ارز واردات و صادرات منجر به…

4 ساعت ago

فرصت‌های بازار سرمایه نادیده گرفته نشود

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح کرد: ریاست سازمان بورس نشسته است، وکیل مدافع سهام‌داران…

4 ساعت ago

برندهای خارجی پوشاک واقعی است؟

یک میلیارد دلار برندهای خارجی پوشاک با سفارش اینترنتی از طریق ترکیه به ایران واردات…

4 ساعت ago

درآمد گردشگری کشورها چقدر است

گردشگری کشورها در حال حاضر نقش مهمی در جی دی پی آنها دارد. به طوری…

6 ساعت ago

تاثیر فرهنگ اخلاقی بر قضاوت کارکنان

فرهنگ اخلاقی بر قضاوت کارکنان تاثیر می گذارد. فرهنگ پذیری به انتقال فرهنگی و فرآیند…

6 ساعت ago

چرا استقلال قوه قضائیه ویژگی حکمرانی دمکراتیک است؟

به گزارش سرمایه فردا، استقلال قوه قضائیه از دولت یک ویژگی مهم در حکمرانی دموکراتیک…

8 ساعت ago