آخرین اخبار

فروش سایت های تولید خودرو

به گزارش سرمایه فردا، خودروسازان بزرگ دنیا با توجه به موقعیت برتر برخی از کشورها، نسبت به سرمایه گذاری برای تولید خودرو خاص اقدام کرده اند. در این زمینه با ایجاد یک کارخانه و سایت تولید خودرو در آن کشور آغاز کرده و ادامه داده اند. حال آنکه در ایران، خودروسازان کشورمان با اندک برندهای خودرو، هفت سایت تولیدی در شهرستان های مختلف فعالیت دارند.
هر چند تنها برخی از سایت های تولید خودرو در شهرستان ها توجیه اقتصادی دارد. خودروسازان از برندهای خودرو تولیدی مانند ۲۰۷ و دنا در شهرستان ها سود می برند. اما بیشتر سایت های شهرستانی زاده بده بستان نمایندگان مجلس و دولتمردان با خودروسازان هستند.
ایران خودرو به سامانه کدال بورس اعلام کرده، این شرکت سایت های خود در کرمانشاه و مازندران را به مزایده گذاشته و قصد دارد سهام آنها را به طور کامل بفروشد. چراکه این دو سایت انواع پژوپارس را تولید می کردند که در حال حاضر تولید آنها متوقف شده است. در شرایطی که هنوز مزایده ای برگزار نشده مخالفت هایی در سطح استان های مربوطه شکل گرفته و به احتمال زیاد، کار به نمایندگان مجلس و استانداری ها خواهد کشید.
احداث سایت تولید خودرو در شهرستان ها، سیاستی تقریبا اجباری و خلاف تمایل خودروسازان به شمار می رود که طی دو دهه گذشته با فشارهای سیاسی به اجرا درآمدند.
داستان از این قرار است که افراد با نفوذ در سطوح مختلف شامل نماینده مجلس شورای اسلامی، استاندار و حتی چهره های مذهبی، به خودروسازان بزرگ و وابسته به دولت فشار آوردند تا به منظور اشتغال زایی در شهرستان های مدنظر آنها سایت تولید خودرو ایجاد کنند، بده بستانی که نتیجه آن حالا چندین کارخانه خودروسازی در استان های مختلف است.

هدف از ایجاد سایت های تولید خودرو در شهرستان چیست؟

هرچند به نظر می رسد نیت درخواست کنندگان سایت های تولید خودرو خیر بوده و خواسته اند اشتغال کنند. اما اکثر سایت های احداث شده، صرفه و وجاهت اقتصادی نداشته و ندارند. در حال حاضر، ایران خودرو و سایپا به عنوان دو خودروساز اصلی و وابسته به دولت، جمعا هفت سایت شهرستانی دارند که بیشتر آنها متعلق به ایران خودرو است.
طبق آمار تولید سال ۱۴۰۲ خودروسازان، هفت سایت شهرستانی ایران خودرو و سایپا در مجموع چیزی حدود ۴۰۰ هزار دستگاه تولید داشته اند. سایت های شهرستانی ایران خودرو کمتر از ۲۲۴ هزار دستگاه تولید داشته اند. سایت های شهرستانی سایپا هم تیراژ حدودا ۱۷۶ هزار دستگاهی را ثبت کرده اند.
با توجه به آمار تولید بالغ بر یک میلیون دستگاهی ایران خودرو و سایپا در سال گذشته، سهم سایت های شهرستانی از این تیراژ، حدود ۴۰ درصد است. همچنین سهم شهرستانی ها از تولید ایران خودرو در سال گذشته حدود ۴۱ درصد بوده و سهم شهرستانی های سایپا هم ۳۷ درصد از کل تولید این شرکت بوده است. هرچند سهم میانگین ۴۰ درصدی سایت های شهرستانی از کل تولید، اهمیت بالای وجود این سایت ها را نشان می دهد، اما مسئله اینجاست که تولید اعظم شهرستانی ها در سه تا چهار سایت متمرکز شده است. با وجود ظرفیت تولید دو میلیون دستگاهی خودرو در کشور، سایت شهرستانی اکثرا محصول متفاوتی از سایت مرکزی، تولید نمی کنند.

modir

Recent Posts

کریدور زنگزور؛ پروژه‌ای ژئوپلیتیکی برای بازطراحی مرزهای منطقه

تحولات اخیر در روابط جمهوری آذربایجان با قدرت‌های جهانی نشان از تغییرات عمیق در معادلات…

9 ساعت ago

کتاب‌سوزی پایان سال؛ زنگ خطر برای آموزش ایران

صحنه‌های آتش‌زدن کتب درسی توسط دانش‌آموزان ایرانی در پایان سال تحصیلی، نشانه‌ای از فرسودگی نظام…

14 ساعت ago

بی‌توجهی به سوءپیشینه رانندگان؛ خطر در کمین مسافران تاکسی‌های آنلاین

آیا در ایران نظارتی واقعی بر سابقه کیفری رانندگان تاکسی وجود دارد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد…

14 ساعت ago

مافیای آب ایران؛ حکمرانی آشکار بر منابع زیرزمینی

در این گزارش هشدارآمیز از یک ساختار قدرتمند و پنهان‌نشده می‌گوید که بحران آب و…

14 ساعت ago

تعیین حقوق با رسته بندی مشاغل

تعیین حقوق با رسته بندی مشاغل باعث ماندگاری متخصصان می شود هرچند  نظام تأمین اجتماعی…

15 ساعت ago

چشم انداز ملی شدن اینترنت

ملی شدن اینترنت از تصمیم به استقلال دیجیتال آغاز شد، با الهام از دیوارهای اطلاعاتی…

15 ساعت ago