آخرین اخبار

چرخه رکود اقتصادی و رونق

مهدی تدینی: روانشناسی مردم باعث طولانی تر شدن رکود اقتصادی می شود. در واقع عدم پذیرش کاهش دستمزد توسط اتحادیه های کارگری در رکود ۱۹۲۹ که تنها با تورم جدید تعدیل شد، موثر بود.
رونق اقتصادی باعث راه اندازی پروژه هایی می شود که قبلا قابل اجرا نبودند. اما رونق توهم است و رکود برهم زدن آن توهم. رکود یعنی حفظ آنچه از تورم مانده تا مجدد پس انداز و سرمایه جدید جمع شود.تا پروژه های قبلی ادامه یا تکمیل شود.
رکود اقتصادی واقعی تر از اقتصاد است و تلاشی جهت رفع نقایص ایجاد شده در رونق اقتصادی پیشین است. در جریان سده نوزدهم تکراری منظم در رونق ها و رکودها وجود داشت. این همان چرخه تجاری است به محض اینکه شرایط شروع به عادی شدن می شود مردم و دولت خواستار گسترش اعتبار می شود.

تاثیر اعتبار بر رکود اقتصادی

مردم گمان کردند چرخه تجاری اجتناب ناپذیر است. بنابراین در پی حدس زدن مدت آن برآمدند اما تلاش برای تخمین طول چرخه تخیل است.برخی این اقتصاددانان طول چرخه را یازده سال می گفتند.این ایده فزونی گرفت که مسبب چرخه رخداد های اجتماعی و انسانی نیست بلکه رخدادهای کیهانی است. استنلی جونز این را مطرح کرده و معتقد بوده لکه خورشیدی بر آب و هوا و برداشت محصول و عوامل روانشناختی مردم تاثیر گذاشته منجر به چرخه تجاری می شود.
اما کوچکترین اثبات تجربی مبنی بر این ادعاها وجود ندارد. نوعی قاعده مندی شناسایی و اینکه چرخه مولود نظام بانکی و پولی مدرن است.
آیا چرخه تجاری اجتناب ناپذیر است؟ آیا در آینده هم ادامه خواهد یافت؟علم کنش انسانی را نباید با علوم طبیعی اشتباه گرفت چرخه های اقتصادی بعنوان پیامدهای کنش انسانی(گسترش اعتبار) پدید می آید.
اگر دانش عمومی گسترش یابد باز هم چرخه ماندگار خواهد ماند؟ قطعا نه! وقتی همه متوجه شوند گسترش اعتبار دلیل رکود اقتصادی است که از پی آن می اید مردم و دولت احتمالا یاد می گیرند گسترش اعتبار به نفعشان نیست و متوقف خواهد شد.

modir

Recent Posts

دلایل ضعف فرهنگ مدیریت در ایران

از مشکلات اصلی فرهنگ مدیریت در ایران، رابطه‌محوری به جای شایسته‌سالاری و فساد از منابع…

4 ساعت ago

حمله اسرائیل به ایران

به گزارش سرمایه فردا، بعید است حمله اسرائیل به ایران سنگین باشد. به همین دلیل…

4 ساعت ago

ثروتمندترین کشور جهان

ثروتمندترین کشور جهان در حال حاضر لوکزامبورگ و بعد منطقه اداری چین و ماکو و…

4 ساعت ago

حمله اسرائیل نمایشی است؟

حمله اسرائیل در حال حاضر به نظر می رسد که نمایشی باشد. چراکه پیش از…

5 ساعت ago

تفاوت برندینگ و مارکتینگ

برندینگ و مارکتینگ دو مفهوم کلیدی در کسب‌وکار هستند اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شوند.…

5 ساعت ago

رکود بازار مسکن تشدید شد

رکود بازار مسکن به دلیل گرانی تسهیلات مسکن و همچنین رونق بازارهای موازی تشدید شده…

5 ساعت ago