آخرین اخبار

پیش‌بینی روند قیمت دلار

تکنیکالیست‌ها با تکیه بر قیمت تتر روند قیمت دلار را بررسی می‌کنند. آنها می‌گویند قیمت تتر محدوده مقاومتی ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومانی را از دست داد و پایین این منطقه در حال معامله است.

این موضوع بر آرایش نزولی قیمت دلار تاکید می‌کند. آنها معتقدند برای برگشت قیمت دلار به نیمه کریدور پنجم، نیاز است طی دو سه روز آینده قیمت این اسکناس در پایین کانال هشتم از کریدور پنجم تثبیت شود.

با دیپلماسی پولی و بانکی و افزایش وصول درآمدهای نفتی و گازی کشور هم کمیت و هم کیفیت دارایی‌های ارزی کشور افزایش یافته است و برخلاف انتقادات و گزاره‌های خبری نادرست، بانک مرکزی هرگز از دارایی‌های ارزی کشور و ارزپاشی برای مدیریت بازار ارز از جمله در مقطع کنونی استفاده نکرده است.

مدیریت بازار ارز از طریق افزایش وصول درآمدهای نفت و گاز، تامین ارز موردنیاز واردات، گسترش تامین مالی ارزی و مدیریت ذخایر بین المللی کشور را برنامه‌های ارزی بانک مرکزی است.

این مهم با کنترل و کاهش نوسانات نرخ ارز، افزایش درصد بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور به بیش از ۸۵ درصد، افزایش تامین ارز به تخصیص ارز از ۷۴ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۸۵ درصد در سال ۱۴۰۲ و کاهش مدت انتظار برای تخصیص و تامین و کنترل ثبت سفارش‌ها با بودجه‌ریزی ارزی عملیاتی شده است.

روند قیمت دلار تحت تاثیر درآمد ارزی

مداخله ارزی، مجموعه اقداماتی هست که بانک مرکزی کشورها در برخی مقاطع برای افزایش، کاهش یا حفظ ارزش پول ملی انجام می‌دهند؛ کشورهایی با اقتصاد پویا اغلب به‌جز مواردی خاص و در کوتاه مدت سراغ مداخلات ارزی در بازار نمی‌روند. مداخله ارزی روش های مختلفی دارد، مداخلات کلامی یا خبری، مستقیم یا عملی و مداخلات ترکیبی.
نمونه های خارجی زیادی از مداخله دولت در قیمتگذاری ارز وجود دارد، از فرانک سویس، روبل روسیه، یوان چین و ریال قطر تا آخرین نمونه، که تلاش ژاپن برای تقویت ین است؛ ارزش ین ژاپن در مقابل دلار به کمترین حد خود در ۳۴ سال گذشته رسیده و حتی پس از مداخله ۶۰ میلیارد دلاری بانک مرکزی ژاپن، در شرایط خوبی به سر نمی‌برد.
مداخله ابزار پولی متعارفی در دنیا است؛ عموماً بانک‌های مرکزی، به صورت خرد و کوتاه مدت اقدام به مداخله می‌کنند. اما مداخله ارزی مثل هر ابزار دیگری اگر صحیح و به موقع استفاده نشود، می‌تواند نتیجه معکوس داده، شرایط را پیچیده‌تر کرده و حتی منجر به چالش‌های مالی بزرگی برای اقتصاد یک کشور بشود.

پیش‌بینی روند قیمت دلار حکایت از این دارد که قیمت آن زیر ۵۸ هزار تومان تثبیت می‌شود. قیمت تتر نیز روند معاملات دلار را تایید می کند./دنیای اقتصاد

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

10 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

11 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

12 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

13 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

13 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

13 ساعت ago