آخرین اخبار

رشد اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۴

به گزارش سرمایه فردا، رشد اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۴ حدود ۳.۲ درصد پیش‌بینی شده و تورم جهانی هم به تدریج کاهش پیدا کرده. با این حال، تنش‌های تجاری و عدم قطعیت‌های سیاستی همچنان چالش‌هایی رو برای اقتصاد جهانی ایجاد می‌کند.
در آمریکا، اعتماد مصرف‌کنندگان کمی کاهش پیدا کرده ولی همچنان قوی باقی مانده است. بانک‌های بزرگ آمریکا اعلام کردن که مصرف‌کنندگان همچنان قوی هستند و نگرانی‌ها درباره رکود اقتصادی کاهش پیدا کرده‌است. در ژاپن هم اقتصاد به تدریج در حال بهبود هست و نرخ تورم به تدریج افزایش پیدا کرده که نشانه‌ای از بهبود فعالیت‌های اقتصادی است.
رشد اقتصادی جهانی متاثر از چین است، دولت این کشور به دنبال تحریک اقتصاد با بسته‌های محرک مالی جدید است. انتظار می‌رود که این بسته‌ها شامل ۲ تریلیون یوان (حدود ۲۸۳ میلیارد دلار) باشد که هدفش افزایش اعتماد اقتصادی و تقویت رشد اقتصادی است. این اقدامات شامل کاهش نرخ بهره و تزریق سرمایه به بازار سهام است که باعث افزایش قیمت‌ها و بهبود شرایط اقتصادی شده‌است. با این حال، نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضا و تورم پایین همچنان وجود داره و دولت باید با دقت بیشتری به این مسائل بپردازد.

تاثیر رشد اقتصادی جهانی بر بازارها

در مورد بازار کامودیتی‌ها، تقاضای ضعیف و بهبود عرضه باعث کاهش فشارهای قیمتی شده‌است. قیمت نفت خام به دلیل کاهش مصرف چین و افزایش تولید کشورهای غیر اوپک پلاس کاهش پیدا کرده. همچنین، قیمت گاز طبیعی هم به دلیل ذخایر بالا و کاهش تقاضا در حال کاهش است. با این حال، شوک‌های ژئوپلیتیکی و شرایط آب و هوایی می‌تونن نوساناتی رو در این بازارها ایجاد کنند.
در مورد زنجیره آهن، بازار آهن و فولاد هم در حال تغییرات بزرگی روی داده است. صنعت فولاد به سمت کاهش کربن و تولید فولاد سبز حرکت می‌کند تا به اهداف زیست‌محیطی دست پیدا کنند. تقاضا برای فولاد در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی در حال افزایش است. این موضوع باعث شده که شرکت‌های فولادی به دنبال نوآوری و بهبود فرآیندهای تولید باشند. با این حال، رقابت در بازار جهانی فولاد به دلیل کاهش تقاضای داخلی چین و افزایش ظرفیت تولید در کشورهای آسیای جنوب شرقی و هند، همچنان بالاست. این موضوع برخلاف رشد اقتصادی جهانی است.

modir

Recent Posts

درآمد شرکت های دانش بنیان ایرانی چقدر است؟

۹ هزار شرکت دانش بنیان و فناور در ایران وجود دارد، درآمد شرکت های دانش…

4 ساعت ago

امنیت غذایی و حفظ حقوق مالکیت اراضی در زون جنگلی

حفظ حقوق مالکیت اراضی و املاک باید بر روی عبارت نسق زراعی تمرکز کرد که…

6 ساعت ago

جایگاه فرهنگی استاد شجریان

به گزارش سرمایه فردا، مواضع جدی انتقادی استاد شجریان نسبت به حکومت سهم اندکی در…

6 ساعت ago

تغییرات جمعیت حیات‌وحش جهان

جمعیت حیات‌وحش جهان طی ۵۰ سال به طور متوسط ۷۳ درصد کاهش یافته است، چون…

6 ساعت ago

اقدامات صهیونیستها ادامه سیاست غصب سرزمین فلسطین

اقدامات صهیونیستها ادامه سیاست غصب سرزمین فلسطین است که از از فردای تشکیل حکومت صهیونیستی…

6 ساعت ago

جنگ اسرائیل در لبنان تمام می شود؟

جنگ اسرائیل بیش از یک‌سال است ادامه دارد. دامنه هایش به یمن، ایران،کرانه باختری و…

6 ساعت ago