به گزارش سرمایه فردا، کشور چین در طی ۴۰ سال گذشته پیشرفت بسیار سریعی در خودروسازی داشته و این پیشرفت با سرعت بالا همچنان ادامه دارد. در حال حاضر درسهای خودرو چینی برای ایرانیان و صنعت خودرو ایران قابل توجه است.
توسعه صنعت خودرو یکی از اهداف توسعه صنعتی دولت چین کمونیستی از زمان مائو بوده که چندین مرحله داشته است.
۱- مرحله اول صنعتی شدن تا پیش از دهه ۸۰ میلیادی: توسعه زیرساختها مثل جاده و تولید ماشینهای سنگین مثل کامیون، تریلی و تراکتور برای صنعت و کشاورزی است.
۲- مرحله دوم توسعه صنعت خودرو با استفاده از انتقال فناوری: اینجا دولت چین اومد به چند شرکت خارجی محدود مجوز دسترسی به بازارهای داخل چین داد، اما به این شرط که بخشی از تولیدشون رو در داخل چین و با شراکت شرکتهای چینی که دولت معرفی کرده بود انجام بدن و قطعاتشون رو هم از بازار داخلی بخرن.
۳- مرحله سوم رقابت جهانی: در این مرحله حالا تولیدکنندگان چینی رو مجبور شده بخشی از تولیدات خود را صادر کنند. از طرف دیگر دولت چین با حربه بدهکار کردن کشورهای دیگر برای خودرو چینی در کشورهای دیگر بازار ایجاد می کرد.
در نهایت کشور چین توانسته در بازار خودرو برقی از سایر کشورها پیش بیفتد. این مساله هرچند زمانبر بود اما با حمایت دولت این هدف محقق شده است.
نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…
مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامههای…
تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسبوکارهای ایرانی نشده،…
در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…
در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…
بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳ کاملا با رکود همراه بود. تولیدکننده ارز نداشت و مصرف…