آخرین اخبار

خودرو دست دوم چگونه وارد کنیم ؟

در ادامه مصوبات اوژانسی هیات دولت سیزدهم آیین نامه واردات خودرو دست دوم نیز امروز به تصویب رسد.

بیش از یکسال است که لایحه “ورود خودروهای کارکرده” به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این در شرایطی است که دولت موظف بود بعد از یک ماه از ابلاغ این مصوبه، آیین نامه اجرایی آن را تهیه و به نهادهای اجرایی ابلاغ کند.

طی یکسال گذشته وزیر صمت و همچنین سخنگوی هیات دولت بطور ماهانه وعده تصویب این آیین نامه را در آینده نزدیک می دادند.

حالا همراه با شمارش معکوس پایان عمر دولت سیزدهم ، امروز سخنگوی هیات دولت از تصویب آیین نامه واردات خودروهای دست دوم خبر داد.

بدین ترتیب در شرایطی  دولت سیزدهم ، تعهد تحویل ۱۳۹ هزار خودروی وارداتی نو را به گردن دولت چهاردهم انداخت. که مسوولیت ورود خودروهای دست دوم نیز با دولت مسعود پزشکیان است.

جزئیات واردات خودرو کارکرده منوط به موافقت دولت چهاردهم

رییس جمهور منتخب در مناظرات خود ورود خودروهای دست دوم را دور از شان ملت ایران خوانده بود.

حالا به گفته  علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت، با ابلاغ آیین‌نامه اخیر، واردات خودرو به شرطی که سال ساخت آن از ۲۰۱۹ به بالا بوده و استانداردهای مد نظر را داشته باشد برای همه ایرانیان مجاز خواهد شد.

به گفته وی این آیین نامه، آخرین گام برای مقابله با انحصار صنعت خودرو در کشور و در امتداد برنامه دولت برای اصلاح بنیادین در صنعت خودرو است.

پیش از این عنوان شده بود که انتقال فناوری و ارایه خدمات پس از فروش دو موضوعی است. که ابلاغ آیین نامه را با تاخیر همراه کرده است حال آنکه الزام به انتقال فناوری از آیین نامه حذف شده است.

هر چند آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در هیات دولت سیزدهم مصوب شده با این حال مشخص نیست دولت چهاردهم به چه میزان به آن پایبند خواهد بود.

هنوز دولت جدید مستقر نشده است و راهبردهای کلان وزارت صمت نیز مشخص نیست. بنابراین اجرای این مصوبه در دولت چهاردهم با اما و اگر های زیادی روبرو است.

خودرو دست دوم قیمت‌ها را کاهش می دهد

سخنگوی دولت گفت: امروز آخرین گام برای واردات خودروی دست دوم برداشته شد. به شرط مدل ۲۰۱۹ به بالا بود برای همه ایرانیان آزاد شد که آیین نامه آن در دولت تصویب شد.

لزوم رعایت استانداردهای روز اروپا در واردات خودروهای دست دوم حتمی است.

واردات خودروهای پلاک منطقه آزاد به سرزمین اصلی در این آیین نامه مورد تاکید است.

شیب تند کاهش قیمت خودرو در بازار که بعد از اعلام نهایی نتایج ریاست جمهوری آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.

هر چند پیش بینی می شد با توجه به تعطیلی بنگاه‌های خرید و فروش خودرو در هفته جاری به دلیل تعطیلات عاشورا و تاسوعا، بازار  نوسان چندانی نداشته باشد. با این حال روند کاهشی قیمت ها همچنان ادامه دارد.

در حال حاضر بازارها تحت تاثیر کاهش تورم انتظاری و نرخ ارز ، ثبات و افت قیمت ها را تجربه می کند این در شرایطی است که بازار خودرو از این امر مستثنی نیست.

خودرو کارکرده خریدار بیشتری خواهد داشت ؟

با اینکه اخبار خوبی از تولید خودرو در شرکت های خودروساز به گوش نمی رسد. تولید تحت تاثیر ارز تخصیصی به خودروسازان، کاهش نقدینگی، فریز ۱۴ ماهه قیمتها و در نهایت قطعی برق روند کاهشی به خود گرفته است. با این حال  دو عامل موثر یعنی تورم انتظاری و نرخ ارز بازار خودرو را با افت قیمت همراه کرده است. همین مسئله منجر می‌شود که واردات خودروهای دست دوم با اقبال بیشتری مواجه شود.

بر این اساس با تسریع واردات خودرو، آرامش نرخ ارز و کاهش تورم انتظاری پیش بینی می شود که افت قیمت همچنان ادامه داشته باشد.

بررسی نشان می شود که قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک که ۱۶ تیرماه ۹۹۰ میلیون تومان قیمت داشته است. در ۲۳ تیرماه به ۸۸۰ میلیون رسیده و دنا پلاس اتوماتیک توربو نیز که در ۱۶ تیرماه قیمت آن به ۱۰۵۰ میلیون تومان رسید. در ۱۶ تیر قیمت ارز ۹۸۰ میلیون تومان را تجربه کرده است.

همچنین سمند و تارا نیز با افت قیمت روبرو شدند بطوریکه سمند از ۷۵۵ میلیون تومان به ۷۳۰ میلیون تومان رسید. و تارا نیز از ۷۸۵ میلیون به ۷۶۰ میلیون تومان رسیده است.

خودرو دست دوم برای همه ایرانیان آزاد شده است. اما مشروط به اینکه بیشتر از سه سال عمر نکرده باشد.

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

10 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

11 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

12 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

13 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

13 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

13 ساعت ago