آخرین اخبار

خودرو برقی چینی می ارزد ؟

به گزارش سرمایه فردا، رشد اقتصاد چین در ده‌های گذشته بسیار خیره کننده بوده است. کشوری که چهل سال پیش قدرت تعیین‌کننده‌ای در جهان به شمار نمی‌رفت. امروزه توانسته ‌است به این سطح از قدرت دست یابد که به رقیب شماره یک ایالات متحده آمریکا تبدیل شود. به ویژه در تولید خودرو برقی حرف زیادی برای گفتن پیدا کرده است. اما خیلی‌ها تصور می‌کنند در این بخش نمی‌تواند چندان رقابت کند. اما خودرو برقی چینی وارد بازار آمریکا شده‌است.

آمریکا به قدرت سنتی جهان پس از جنگ دوم جهانی بدل شده‌است، اما این موضوع تنها در صنعت خودرو نیست چراکه آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها رقیب جدی صنعت خودرو آمریکا محسوب می‌شوند.

چین کمی در پیشرفت سرعت بالاتری دارد. به طوری که تا سال ۲۰۲۲ تولید ناخالص داخلی چین ۱۷٫۹ تریلیون دلار بود. در این سال تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در همین سال ۲۵٫۴ تریلیون دلار بود. رتبه آمریکا بیشتر به علت قدرت تولید صنعتی و صادرات تولیدی این کشور است.

اگر ملاک رتبه برتر اقتصاد در جهان را قدرت خرید بدانیم چین به عنوان بزرگترین اقتصاد با قدرت خرید بیش از ۳۰٫۳ تریلیون دلار در مقایسه با ۲۵٫۴ تریلیون دلار، از آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد پیشی می‌گیرد.

خودرو برقی چینی در بازار جهانی


همواره یکی از استراتژی‌های آمریکا مقابله با این حریف توانمند بوده است. اگر بخواهیم از زاویه صنعت خودروسازی جدال این دو رقیب را تحلیل نماییم. بهترین گزینه بررسی وضعیت تولید «خودروهای برقی» است. در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴، انجمن خودروسازان چین اعلام کرد: در کل سال ۲۰۲۳، تولید خودروهای برقی جدید ۹٫۵۸۷ میلیون دستگاه و فروش آنها ۹٫۴۹۵ میلیون دستگاه بوده است. تولید خودروهای برقی چین نسبت به سال قبل به ترتیب ۳۵٫۸ درصد و ۳۷٫۹ درصد افزایش داشته است.

به طور خاص، تولید و فروش خودروهای BEV به ترتیب ۶٫۷۰۴ میلیون دستگاه و ۶٫۶۸۵ میلیون دستگاه بوده است. نسبت به سال قبل به ترتیب ۲۲٫۶ درصد و ۲۴٫۶ درصد رشد داشته است.

تولید و فروش خودروهای PHEV نیز به ترتیب ۲٫۸۷۷ میلیون دستگاه و ۲٫۸۰۴ میلیون دستگاه بوده است. این آمار نسبت به سال قبل به ترتیب ۸۱٫۲ درصد و ۸۴٫۷ درصد افزایش داشته است.

در بخش تولید و فروش خودروهای FCV  نیز هر کدام ۶ هزار دستگاه بوده است. این امار نسبت به سال قبل به ترتیب ۵۵٫۳ درصد و ۷۲ درصد رشد داشته‌اند.

آمریکا و سایر کشورهای اروپایی به خوبی متوجه شده‌اند که در حوزه تولید خودروهای برقی قادر نیستند به مصاف اژدهای چین بروند. بنابراین استراتژی خود را به سمت کاهش تولید خودروهای برقی و افزایش تعرفه این خودروها برده‌اند.

مقابله ترامب با خودروهای چینی

همین چند روز پیش دونالد ترامپ، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در گردهمایی ملی جمهوری خواهان آمریکا طی سخنرانی خود راجع به محیط زیست اعلام کرد: قصد دارد مانع از ترویج اجباری خودروهای برقی شود.

او همچنین اعلام کرده است که در صورت پیروزی، تعرفه‌ی واردات خودروهای برقی چینی مونتاژ شده در مکزیک را تا ۲۰۰ درصد افزایش خواهد داد.

البته باید دانست که موضوع محیط زیست تنها پوششی بر مسئله رقابت در تولید است. به نظر می‌رسد خطر چین چنان عمیق شده که چه ترامپ جمهوری خواه و چه هریس دموکرات‌ به احتمال زیاد بر استراتژی کاهش تولید و فروش خودروهای برقی تاکید خواهند کرد.

البته این تنها مختص به آمریکا نیست در اروپا هم گزارش‌هایی از توقف رشد فروش خودروهای برقی دیده می‌شود.‌ با اینکه قرار بود اروپا در کمتر از یک دهه به طور کامل به خودروهای الکتریکی روی بیاورد، اما داده‌ها نشان داد که رشد فروش خودروهای سازگار با آب‌وهوا در نیمه اول سال متوقف شد.

در چند سال گذشته سیاست‌های تولید خودرویی ایران با فشار بسیار به سمت «تولید خودروهای برقی» گرایش پیدا کرده است. تغییر رویکرد آمریکا و اروپا در تولید خودرو برقی می‌تواند هشدار جدی برای سیاست گذاران ایران باشد. آیا ایران با این وضعیت در تولید برق؛ با نداشتن زیر ساخت و … آیا واقعا مزیتی برای تولید خودروهای برقی دارد؟
 

فروش خودروهای برقی

پنج سال گذشته خودروسازان جهان میلیاردها دلار را در رقابتی دیوانه‌‌وار برای توسعه وسایل نقلیه برقی و ساخت کارخانه‌هایی برای افزایش تولید این نوع خودروها صرف کرده‌اند؛ به این امید که تولیدات آنها با استقبال روزافزون مشتریان مواجه شود.

طی ۱۲ ماه گذشته، نرخ رشد فروش خودروهای برقی به‌‌شدت کاهش ‌یافته است. زیرا برخی از خریداران خودرو از «قیمت بالای خودروهای برقی» و «دردسرهای شارژ» آنها به‌ویژه در طول سفرهای طولانی شکایت داشته‌اند.

تضعیف اعتماد مصرف‌کننده خودروسازان را مجبور کرده که حداقل بخشی از تلاش خود را به سمت تولید و عرضه خودروهای احتراقی سوق دهند. همچنان بیشترین فروش را در میان خودروهای نو و بیشترین نقش را در افزایش سود شرکت‌ها دارند، معطوف کنند.

هفته گذشته فورد موتور اعلام کرد کارخانه‌ خود در کانادا را که پیش ‌از این قرار بود؛ به تولید وسایل نقلیه برقی شاسی بلند اختصاص ‌یابد برای تولید وانت‌های بزرگ تغییر کاربری خواهد داد.

جنرال موتورز هم اعلام کرد انتظار دارد امسال بین ۲۰۰هزار تا ۲۵۰هزار خودروی باتری‌دار تولید کند؛ که حدود پنجاه‌‌هزار دستگاه کمتر از پیش‌بینی قبلی است.

modir

Recent Posts

چرا دسترسی فناوری ایران محدود شده‌است

محدودیت‌ها در دسترسی فناوری ایران، همکاری‌های علمی و فرصت‌های شغلی ایجاد کرده و عامل فرار…

5 ساعت ago

تاثیر تحریم‌ها بر معاملات مالی

تحریم‌های اعمال‌شده بر ایران تأثیرات قابل‌توجهی بر استفاده از اعتبارات اسنادی (LCs) در تجارت بین‌المللی…

5 ساعت ago

ریشه فساد سیستمی در ایران

فساد سیستمی در ایران تحت تاثیر نهادهای ضعیف نظارتی، کمبود شفافیت، تأثیر نخبگان قدرتمند و…

6 ساعت ago

چرا معاملات با ارزش واقعی سهام نیست؟

ارزش واقعی سهام در حال حاضر باید بر مبنای ارزش دارایی نمادها باشد. به همین…

8 ساعت ago

تهدیدهای انفجار پیجرها در عصر جدید

ابزارهایی بسیار پیچیده‌تر مانند موبایل‌های هوشمند استفاده می‌کنیم که توسط خرابکاران، می‌تواند نتایجی بسیار مخرب‌تر…

12 ساعت ago

حاشیه‌های صندوق بازنشستگی بانک ها

تکلیف یک میلیون دلار از صندوق بازنشستگی بانک ها مشخص نیست و در بودجه سالانه…

13 ساعت ago