آخرین اخبار

دلایل عدم تولید خودرو برقی در ایران

به گزارش سرمایه فردا، شرکت BYD چین، رقیب تسلا در خودروهای برقی که پیش از تحریم های ثانویه به مونتاژ خودرو در ایران مشغول بود. با وجود توافق نامه ۲۵ ساله ایران و چین تمایلی به بازگشت و سرمایه گذاری در تولید خودرو برقی در ایران ندارد.
این غول خودروسازی چین حالا با حضور در پاکستان برای راه اندازی اولین کارخانه مونتاژ برقی ها با تمرکز بر بازارهای صادراتی مذاکراتی انجام داده است.پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ سالانه بیش از صدهزار خودروی پلاگین هیبریدی و تمام برقی با برند BYD در پاکستان عرضه شود.
به گزارش فایننشال‌تایمز، بزرگ‌ترین تولیدکننده خصوصی برق در پاکستان به نام هاب پاور (هابکو) ماه گذشته اعلام کرد، مگاموتور شرکت تابعه آن قصد دارد با رقیب تسلا( بی وای دی) برای راه‌اندازی اولین کارخانه مونتاژ خودروهای برقی در پاکستان تا سال ۲۰۲۶ وارد مشارکت شود.
طرح بی وای دی در پاکستان، اولین سرمایه‌گذاری این شرکت در جنوب آسیا محسوب می‌شود و به دنبال ممنوعیت فعالیت این شرکت در هند اعلام شده است.
ظاهرا هدف نهایی آن است که پاکستان صادرات خودرو را از کارخانه ای در نزدیکی بندر قاسم کراچی آغاز کند. مقامات پاکستانی عنوان کرده اند که می‌خواهیم پاکستان به قطب صادرات خودروهای برقی تبدیل شود. در حالی که بستر تولید خودرو برقی در ایران بیشتر بوده است. این موضوع نشان می دهد چینی ها چندان به ظرفیت های صنعت خودرو ایران توجه نمی کنند.

در این میان، شرکت بی وای دی جزئیات طرح‌های توسعه‌ای خود در پاکستان را هنوز به طور رسمی اعلام نکرده است. گسترش دامنه فعالیت‌های این شرکت در جنوب آسیا به دنبال احداث کارخانه‌هایی در ترکیه، مجارستان، تایلند و برزیل صورت می‌گیرد. بی وای دی همچنین در حال بررسی مکان‌ مناسب برای تاسیس یک کارخانه جدید در مکزیک است.

چرا خودرو برقی در ایران صرفه اقتصادی ندارد

خودرو سازی بی وای دی در حال گسترش دامنه فعالیت‌های تولیدی خود فراتر از چین است. تا بتواند از زیر بار محدودیت‌های مربوط به تعرفه‌های فزاینده‌ای که از جانب آمریکا و اروپا بر صادرات محصولات چینی از جمله خودروهای برقی، پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی وجود دارد، رهایی یابد.
ایران در سال های اخیر با مشکل ناترازی برقی نیز مواجه بوده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند توسعه تولید خودروهای برقی در ایران در شرایطی که ناترازی برق وجود دارد مشکل آفرین است. از طرف دیگر با وجود اینکه در نیمه نخست سال جاری بیش از ۵ هزار خودروی برقی به ایران وارد شده است هنوز ایستگاه های شارژ خودرو برقی در ایران توسعه پیدا نکرده است. به طوری که تنها ۱۸ ایستگاه شارژ برق خودرو در تهران وجود دارد. هیچ ایستگاه شارژ خودرو برقی بین شهری وجود ندارد.

چالش های تولید خودرو برقی در ایران

از طرف دیگر خودرو برقی در ایران با چالش مواجه است. چراکه در حال حاضر قیمت هر کیلووات ساعت برق عرضه شده در ایستگاه های شارژ خودرو برقی در کشور با قیمتی حدود ۵۰۰ تومان عرضه می شود که با در نظر گرفتن مصرف برق به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر هزینه خودروهای در پیمایش این میزان مسافت به نسبت بنزین ۳ هزار تومانی یکسان است.
از طرف دیگر مصرف برق تهران طی سال‌های ۸۴ تا ۱۴۰۲ رشد ۵۸ درصد داشت. مصارف بخش خانگی رشد ۳۷ درصدی کرده است. در همین مدت، مصرف برق بخش عمومی رشد ۷۹ درصدی و مصرف بخش تجاری، رشد ۱۲۳ درصدی را تجربه کرده است. در کل کشور به‌طور میانگین حدود ۹ درصد از برق مصرفی کشور مربوط به مصارف بخش عمومی شامل ادارات دولتی و غیره بوده اما این عدد در تهران ۲۶ درصد است.
مصرف برق یک‌ساله بخش عمومی پایتخت حدود ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار مگاوات ساعت بوده که این مقدار در ۱۵ استان کمتر از آن است.
این روند افزایش مصرف برقی در کشور در کنار عدم ساخت نیروگاه جدید برق چشم انداز استفاده از خودرهای برقی در ایران را با چالش مواجه کرده است. به همین دلیل خودرو سازی بی وای دی با در نظر گرفتن همه این مسائل و همچنین چالش تحریم علیه شرکت های ایرانی سرمایه گذاری در تولید خودروهای برقی در ایران را از برنامه خود حذف کرده است.

modir

Recent Posts

چگونگی شکل گیری اکوسیستم محیط کسب و کار

به گزارش سرمایه فردا، نظام آموزشی هر کشور نقش اصلی برای شکل گیری اکوسیستم محیط…

5 ساعت ago

نقش مسرور در عملکرد مناطق آزاد

رضا مسرور قرار در حالی به مناطق آزاد آمده که در چند سال گذشته به…

5 ساعت ago

رتبه‌بندی کشورها در ۲۰۲۴ براساس قدرت و ثروت

رتبه‌بندی کشورها در ۲۰۲۴ براساس قدرت و ثروت نشان میدهد که آمریکا و چین با…

5 ساعت ago

بررسی نوسانات قیمت دلار تحت تاثیر تحریم و جنگ

بررسی نوسانات قیمت دلار تحت تاثیر تحریم و جنگ حکایت از این دارد که هر…

22 ساعت ago

دلایل عدم پرداخت تسهیلات بانک‌ها به بازسازی بافت فرسوده

یکی از دلایل عدم پرداخت تسهیلات بانک‌ها به پروژه های بازسازی بافت فرسوده عدم کفایت…

22 ساعت ago

تاثیر قیمت نفت بر بورس

تاثیر قیمت نفت بر بورس تحت تاثیر جنگ یا تقاضا از طریق شرکت های پالایشی…

22 ساعت ago