آخرین اخبار

خرید آیفون ۱۳ کاهش یافت

به گزارش سرمایه فردا، یکی از موضوعات خبرساز در بازار موبایل این است که عموماً آیفون‌های ری فرش و ری پک با نرخ ارزش‌گذاری آیفون نو وارد کشور می‌شوند. در حقیقت این آیفون‌ها با قیمت کمتری خریداری شده‌اند. اما با قیمت کالای نو به گمرک اظهار می‌شوند. این اقدام یک مصداق واضح و روشن از بیش اظهاری کالا در گمرکات کشور است. از طرف دیگر رونمایی از مدل های جدید و خارج شدن برخی از مدل ها از چرخه تولید باعث شد تا خرید آیفون ۱۳ در ایران کاهش یابد.
با توجه به اینکه تا چندی پیش نرخ جداگانه‌ای از سوی گمرک برای واردات آیفون‌های ری فرش و ری پک در نظر گرفته نشده بود، کلیه این موارد با نرخ تلفن همراه نو وارد کشور شدند که هم اکنون نیز مقداری از این واردات در بازار موجود است و گاهی همین دست کالاها به مردم فروخته می‌شوند. با در نظر گرفتن آخرین قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در اواخر سال ۱۴۰۰ مصوب شد، کم اظهاری و بیش اظهاری کالاها مصداق قاچاق است.
علاوه بر آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ که کالای قاچاق محرز هستند، به نظر می‌رسد که آیفون‌های ۱۳ و سایر مدل‌های آیفون که به صورت ری فرش و ری پک وارد کشور می‌شوند نیز مشمول شرایط مندرج در قانون مبارزه با قاچاق کالا هستند.
در این شرایط این سؤال وجود دارد که گمرک ایران به عنوان ناظر واردات کالا به کشور و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان متولی نظارت و برخورد با کالای قاچاق در کشور چه اقداماتی در این خصوص انجام داده‌اند.
مشکل بازار موبایل این روزها به این برمی‌گردد که کالاهای تقلبی در کشور زیاد شده و هیچ نهادی نظارت شایسته به این موضوع نمی‌کند، در این میان برخی از مردم هزینه کلانی برای دریافت کالای فیک می‌کنند.

چرا خرید آیفون ۱۳ دیگر نمی ارزد !

در بازار موبایل هیچ نهاد نظارتی روی اصل بودن کالاها نظارت ندارد. مردم به سختی پول در می‌آورند. با وجود تورم کمرشکن، پول‌های خود را جمع می‌کنند تا گوشی بخرند ولی گوشی فیک و تقلبی از آب در می‌آید.
برخی از فعالان بازار موبایل هم اعتقاد دارند ممنوعیت واردات آیفون اگرچه برای برخی مشتریان این گوشی ناگوار است. اما همچنان مشخص نیست اخبار مربوط به آن اشتباه است یا درست و هر از چند گاهی هم خبری در خصوص تغییر رویکرد دولت منتشر می‌شود. این اخبار برای مدتی قیمت‌ها را در بازار تغییر می‌دهند. در این شرایط همواره چنین خبرهایی منجر به فروش هرچه بیشتر این‌گونه کالاها و افزایش نجومی قیمت آن می‌شود.
مهدی عبقری، دبیر سابق انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی و فعال این بازار، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، درباره آخرین وضعیت واردات تلفن همراه به ایران و سهم آیفون توضیح داد: آخرین آمار واردات تلفن همراه و تبلت از سوی گمرک کشور در پایان ۶ماهه اول سال ۱۴۰۳ ارائه شده است که حاکی از ورود حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار گوشی تلفن همراه به کشور است.

آخرین آمار واردات موبایل در ایران

وی ادامه داد: این آمار صرفاً مربوط به مبادی قانونی است و با توجه به وجود کالای قاچاق در بازار، احتمالاً علاوه بر این میزان، مقداری نیز به‌صورت غیرقانونی وارد شده است.
عبقری در خصوص واردات آیفون و سهم آن در بازار گفت: بر اساس اطلاعات موجود، امسال درصد واردات آیفون کاهش یافته است، زیرا آیفون ۱۳ که آخرین مدل قابل رجیستر در کشور است، تنها نوعی است که ممنوعیت واردات ندارد. ولی بیش از دو سال از تولید آن می‌گذرد؛ بنابراین، موجودی آن به ری فرش‌ها و ری پک‌ها محدود شده و خرید آیفون ۱۳ کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه از سال گذشته تا کنون، خرید آیفون ۱۳ بیشتر ری فرش و ری پک بود، گفت: البته آیفون ۱۳ معمولی از این قاعده مستثنی بوده و با وجود ارائه آیفون ۱۶ هنوز تولید دارد.
عبقری توضیح داد: آمار گمرکی کلی است و اطلاعات دقیقی درباره میزان واردات آیفون در دست نیست؛ همچنین، مردم تمایل زیادی به خرید آیفون ۱۳ ندارند و دیگر مدل‌ها نیز در کشور قابلیت رجیستر ندارند؛ آیفون‌های مسافری نیز به طور کلی محدودیتی دارند و مدت استفاده از آنها بسیار کوتاه است.
وی با اشاره به اینکه این کالا اصولاً به صورت تجاری ثبت سفارش نمی‌شود و مسافری آن هم کاربردی در تجارت ندارد، گفت: در قوانین مسافری امکان دارد تا زیر ساختی به وجود آید که مسافر بتواند از کالای خود استفاده کند و در رابطه با کالای مسافری هم برای آیفون ۱۳ به بالا این مدت یک ماه صدق می‌کند.

سیاست‌های داخلی ایران یا اهداف شرکتی آیفون تغییر کند

این فعال واردات تلفن همراه درباره اخبار مربوط به تغییرات سیاست‌های دولتی با آمدن دولت و وزیر صمت جدید بیان کرد: این موضوع دو بخش دارد و هرچند ممکن است رویکرد دولت‌ها تغییر کند. اما قانونی که در دو سال اخیر به واردکنندگان ابلاغ شده، آنها را ملزم به واردات کالاهایی کرده که نمایندگی خدمات پس از فروش در کشور دارند. با توجه به اینکه پس از تحریم‌های ظالمانه امریکا کشور ایران در لیست ۷ کشوری قرار گرفت که شرکت آیفون هیچ خدمات و حتی نمایندگی فروشی به آنها نمی‌دهد دست واردکنندگان برای واردات این کالا بسته شد.
وی با بیان اینکه مشکل دیگر، ارزبری بالای آیفون است، گفت: به‌جای واردات یک کالای ۱۲۰۰ دلاری، می‌توان چند کالای ۲۰۰ دلاری وارد کرد که همان کارایی را دارد. به همین دلیل، واردات آیفون به صرفه نیست.

سهم خرید آیفون ۱۳ حدود ۵ تا ۸ درصد از بازار موبایل کشور

عبقری افزود: آیفون همیشه در بازار ایران سهمی ۵ تا ۸ درصدی داشته، اما به‌رغم این، درصد بالایی از ارزبری را به خود اختصاص می‌دهد. این شرایط، هر گونه فعالیت تجاری روی آیفون را محدود کرده است.
وی تصریح کرد: این کالا تا ۱۴۰۱ عددی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار از میزان واردات ما را تشکیل می‌داد که با تغییرات در روند تخصیص ارز نیمایی یا مبادلاتی باز هم عدد بزرگی بود که ممانعت ورود این کالا به کشور را تشدید کرد.
این فعال اقتصادی گفت: امروز ۶۰۰ تا ۷۰۰ شرکت وارد کننده موبایل سعی دارند گوشی‌هایی را وارد کنند که مشکل خدمات پس از فروش را نداشته باشند؛ اما در خصوص آیفون این خدمات اکنون ۱۰ سال است موجود نیست.
وی در پایان گفت: وزیر صمت، آقای اتابک، نیز به تازگی اشاره کرده که فیدبکی درباره این نوع واردات وجود ندارد؛ اما سیگنال‌های فعلی نشان‌دهنده عدم تغییر در وضعیت موجود است و انتظار نمی‌رود که شرایط بازار در میان‌مدت یا بلندمدت تغییر کند.

modir

Recent Posts

هشدار امنیتی درباره افغان‌ها در کشور

ملکی گفت: برخی افغانستانی‌هایی که وارد کشور ما می‌شوند جزو نیروهای طالبان بوده و آموزش…

5 ساعت ago

اصلاح حقوق و دستمزد

با توجه به فشار تورم اصلاح حقوق و دستمزد براساس سال ۱۴۰۳ مورد توجه نمایندگان…

5 ساعت ago

نسبت اعطای تسهیلات به سپرده

بانک مرکزی توصیه کرده که حدود اختیارات شعب استانی در زمینه اعطای تسهیلات متناسب با…

7 ساعت ago

قیمت انس طلا کاهش می یابد؟

کاهش نیم درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو و وضعیت بحرانی بخش مسکن چین که…

8 ساعت ago

افزایش مصرف بنزین ایران

سالیانه ۱٫۵ میلیون خودروی پرمصرف به ناوگان حمل و نقل اضافه می شود که افزایش…

8 ساعت ago

پوتینیسم و فروپاشی نظام کمونیستی

به گزارش سرمایه فردا، فروپاشی نظام کمونیستی و گسستگی جمهوری‌های متحده شورایی، روابط بین‌الملل را…

8 ساعت ago