آخرین اخبار

آینده حزب الله لبنان چه خواهد بود؟

به گزارش سرمایه فردا، حسین نورانی‌نژاد: لبنان و جریان مقاومت، به خصوص حزب الله لبنان لحظات پر دلهره‌ای را پشت سر می‌گذارند. هدف اسرائیل از حمله به مقر حزب الله، زدن سر این جریان بود، زیرا این تصور محتمل است که هر قدر از بدنه بزند، آن سر، قدرت بازتولید نیروهایش را خواهد داشت.
به همین قیاس، حزب الله لبنان هم با وجود تحمل ضربات سخت و شاید غیر قابل جبران، بی سر نخواهد شد. عامل وحدت فرماندهی، در کنار حس همدلی که برای آنها در فضای سیاسی اجتماعی لبنان ایجاد خواهد شد، نقش حزب الله لبنان را در آینده لبنان حفظ خواهد کرد. کما این که در گذشته نیز این جریان سیاسی نظامی، تجربه ترور دبیرکل خود، سید عباس موسوی را تجربه کرده است.
اما مسأله اصلی برای ایرانیان در داخل است. از عملیات غافلگیرانه ۷ اکتبر تاکنون، نظام سعی بر هوشیاری در مدیریت تنش با اسرائیل داشته است. این در حالی است که از مجموعه رفتار اسرائیل، تمایل به گسترش جنگ و کشاندن ایران به این تله و متعاقبا آمریکا دیده می‌شود.

راهکار حمایت از حزب الله لبنان

این رویکرد برخی نیروهای تندرو را دچار این توهم کرده که خطای ایران به کار نبردن، عدم ورود به جنگ و به قول مجری هیجان زده صدا و سیما، عدم استفاده از موشک‌های بالستیک بوده است.
البته که پرهیز ایران از جنگ می‌تواند دولت افراطی نتانیاهو را جری کرده باشد. اما ورود به جنگ، بازی صد در صدی در زمین آنها بوده و هست. چه بسا نگاه منتقدانه‌ای از سوی دیگر مطرح باشد که چرا ایران در روزهای اولیه فشار بر اسرائیل، دیپلماسی فعالانه‌تری برای میانجی‌گری و خاتمه جنگ نداشت، نه این که چرا وارد جنگ نشدیم.
این صدای محاسبه نشده اگر فراتر از ابعاد تبلیغاتی و ایجاد جو هراس و تامل در خصم بیرونی باشد و بخواهد در برابر رهبری هم موضع شاکی و جنگ‌طلبانه بگیرد، خطایی تاریخی و پرهزینه را مرتکب خواهد شد.
آنچه در حال حاضر می‌توان بر آن توافق کرد، صدای واحد و بی لکنت در مقابل هرگونه گستاخی و خیال تجاوزگری اسرائیل، در عین مطالبه دیپلماسی فعال‌تر و تقدم صلح بر جنگ و حذف حزب الله لبنان است‌. مابقی، پرواز خیال، بدون محاسبه گام‌های بعدی است.

modir

Recent Posts

مشاوره‌ کسب‌وکارها از تدوین استراتژی تا بازاریابی

مشاوره‌ کسب‌وکارها فرصتها را کشف و به تدوین استراتژی کمک می‌کند و مدیریت مالی بهینه‌تری…

4 ساعت ago

وعده‌های شهردار تهران تحقق نیافت

عضو سابق شورای شهر گفت: عملکرد زاکانی به عنوان شهردار تهران طی سه ساله گذشته…

18 ساعت ago

کاهش ریسک بورس با رشد چه گروهی اتفاق می‌افتد؟

با تخلیه هیجانات تنش‌های سیاسی و افزایش عرضه ابتدا باید کاهش ریسک بورس اتفاق بیفتد…

19 ساعت ago

نحوه پیش‌بینی آینده‌های اقتصادی

پیش‌بینی آینده‌های اقتصادی در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت فناوری‌های نوین و زیرساخت‌های پایدار، به عنوان راهبردی کلیدی…

1 روز ago

آینده صنعت گردشگری ایران

یونان شباهت‌های زیادی با ایران دارد، بیش از ۳۰ میلیون گردشگر را سالانه جذب می‌کند،…

1 روز ago

مدیریت مناطق جنگلی از نابودی تا فساد

در بازار چوب کشور یک ناترازی جدی فساد زا وجود دارد. مصرف چوب کشور در…

1 روز ago