آخرین اخبار

جنگ قدرتها در ایران

به گزارش سرمایه فردا، مهدی الیاسی: در دوران قاجار، مدافعان واگذاری امتیازات اقتصادی انحصاری به روسیه و انگلستان، اقدامات خود را این گونه توجیه می‌کردند که جنگ قدرتها در ایران منجر به بروز مشکلاتی شد. به طوری که روسیه و انگلستان واقع شده و نسبت به حفظ استقلال و تمامیت ارضی خود، توانا نیست.
جنگ قدرتها در ایران به دنبال این بودند که هرگاه اراده کنند ایران را بین خود تقسیم کنند. تنها راه جلوگیری از تجزیه ایران، ایجاد رقابت بین دو قدرت از طریق واگذاری امتیازات اقتصادی مشابه به روسیه و انگلستان در شمال و جنوب کشور بود. اما این امتیازات اساسا چنان سرنوشت اقتصادی و سیاسی کشور را از هم گسیخت که حتی همان اقتصاد معیشتی موجود را در معرض نابودی قرار داد. به لحاظ سیاسی نیز سرانجام به قرارداد ۱۹۰۷ ختم شد.

دلایل جنگ قدرتها در ایران

تنها برخی از معروف‌ترین امتیازهای انحصاری واگذار شده برای استفاده از جنگ قدرتها در ایران به قرار زیر است.
۱.امتیاز بارون ژولیوس رویتر. ۱. امتیاز شیلات. ۳. امتیاز تاسیس هنگ قزاق. ۴. امتیاز کشتیرانی در آب‌های کارون و همچنین آب‌های ساحلی بندر انزلی. ۵. بانک شاهی. ۶. انحصار خرید و فروش و صدور دخانیات. ۷. بانک استقراضی روس. ۸. امتیاز نفت دارسی. ۹. واگذاری امتیازات راه آهن، راه شوسه، خطوط تلگراف، معادن و جنگل‌ها (موارد متعدد). ۱۰. امتیاز بهره‌برداری از جنگل‌ها و…
این موارد به جز وام‌های متعددی بود که توسط دولت‌های قاجاری اخذ شده بود و بازپرداخت آن قوز بالا قوز بود و به نوعی مالیات‌ستانی غارتگرانه برای بازپرداخت اقساط آن منجر شده بود.در دوران قاچار نفوذ روسیه و انگلیس به قدری در ایران زیاد بود که انها بر سرمنافع ایرانیان درگیر می شدند تا به نفع خود قائله را ختم کند و این موضوع سرمایه های ایران نابود کرد. هتا جایی که باعث شد در آن سالها ایران نسبت به کشورهای دیگر عقب بماند.

modir

Recent Posts

دلایل ضعف فرهنگ مدیریت در ایران

از مشکلات اصلی فرهنگ مدیریت در ایران، رابطه‌محوری به جای شایسته‌سالاری و فساد از منابع…

4 ساعت ago

حمله اسرائیل به ایران

به گزارش سرمایه فردا، بعید است حمله اسرائیل به ایران سنگین باشد. به همین دلیل…

4 ساعت ago

ثروتمندترین کشور جهان

ثروتمندترین کشور جهان در حال حاضر لوکزامبورگ و بعد منطقه اداری چین و ماکو و…

4 ساعت ago

حمله اسرائیل نمایشی است؟

حمله اسرائیل در حال حاضر به نظر می رسد که نمایشی باشد. چراکه پیش از…

4 ساعت ago

تفاوت برندینگ و مارکتینگ

برندینگ و مارکتینگ دو مفهوم کلیدی در کسب‌وکار هستند اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شوند.…

5 ساعت ago

رکود بازار مسکن تشدید شد

رکود بازار مسکن به دلیل گرانی تسهیلات مسکن و همچنین رونق بازارهای موازی تشدید شده…

5 ساعت ago