آخرین اخبار

راهبرد مقابل جنگ در خاورمیانه

به گزارش سرمایه فردا، یدالله اسلامی، دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس، در یادداشتی تلگرامی نوشت: هیچ جنگی بی‌انتها نیست و پایان هر جنگ با گفت‌وگو رقم می‌خورد. گفت‌وگو می‌تواند راهی برای پیشگیری از جنگ در خاورمیانه هم باشد. دنیای واقعیت با دنیای ذهن یکی نیست. رؤیاپردازی با همه زیبایی جای واقعیت با همه زشتی‌ها را نمی‌گیرد. هرچه صدای جنگ بلندتر باشد، جولان مرگ هم ویرانگرتر است.

در جهان واقعیت روایت‌های آخرالزمانی و توهم‌های پیروزی جایی ندارند. شگفت آن است که در آن سوی میدان نبرد هم توهم‌های آخرالزماتی موج می‌زند. سیاستی که مذاکره را نمی‌پذیرفت و به بروز جنگ هم باور نداشت، اینک شعله‌های ویرانگر جنگ را به تماشا نشسته است. هنوز کسانی در مجلس نشسته‌اند که مردان میدان دیپلماسی را خائن می‌دانند و علیه آنان از هیچ تلاشی فرو نمی‌گذارند.

کاری که پایدارچی‌ها باظریف می‌کنند و دشمنی که با او دارند، با دشمنی تندروها آمریکایی و اسرائیلی با او یکی است. چراکه با دقت و کارشناسی و وقت‌شناسی سایه‌های جنگ در خاورمیانه و تحریم‌ها را از کشور دور کرد و همین تندروها در داخل و خارج برای شکست برجام همراه و همدل شدند.

تصمیم به‌هنگام، درک درست واقعیت‌های میدانی، ارزیابی دقیق توان خودی و طرف مقابل و … در هرگونه تصمیم‌گیری نقش اساسی را دارد. میدان واقعیت میدان شعار و هیجان نیست.

در نبرد جاری خاورمیانه همه دنیا شاهد کشتار و ویرانگری اسرائیل هستند. در ظاهر پیشگیری از ادامه جنگ بر زبان است و از لزوم پایان این روند مرگبار گفته می‌شود؛ ولی خوراک این جنگ یعنی سلاح‌های پیشرفته و مهمات نظامی از سوی قدرت‌های جهانی با قدرت ادامه دارد.

جنگ در خاورمیانه برجام را از بین می برد

اسرائیل هیچ نگرانی از کمبود مهمات نظامی، بمب‌ها، موشک‌ها و سایر ادوات جنگی ندارد. سیستم‌های پیشرفته، آفندی و پدافندی بدون هیچ وقفه‌ای پایگاه‌های نظامی اسرائیل را پر و پرتر می‌کند تا اسرائیل در اندیشه صرفه‌جویی در کاربرد ابزار نظامی هم نباشد.

در میدان تبلیغات و هیجان‌آفرینی هر سخنی ناشی از اهمیت درک واقعیت و روی آوردن به گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا نشانه ترس و هرسخن ناشی از کوتاه نیامدن و ادامه همین مسیر، نشانه شجاعت پنداشته می‌شود.

ما فرصت بازگشت به برجام را از دست دادیم. حتی سیاست خبررسانی را دراین‌باره به نماینده روسیه سپردیم. ما حتی نخواستیم جای خالی وزیرخارچه روسیه را درقاب پایانی امضای برجام ببینیم. ما نخواستیم منافع ملی را برتر از خواست هر بیگانه‌ای ببینیم.

این هجوم‌های بدهنگام به ظریف ادامه روند کارشکنی‌های دوران برجام و نمایش‌های تبلیغاتی ویرانگری است که فرصت‌های ایران را سوزانید. این سخنان بدفرجام میرباقری و این جنگ در خاورمیانه و این تهدیدهای دامن‌گستر علیه ایران و این هماهنگی کشورهای عربی خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا و … را دست‌کم نگیریم.

modir

Recent Posts

راهنمای شروع یک شغل خلاقانه

راه‌اندازی یک شغل خلاقانه نیازمند توجه به فرصت‌های جدید بازار است. در این گزارش ۳۰…

9 ساعت ago

جدیدترین تحلیل قیمت اونس طلا

قیمت اونس طلا عدم قطعیت های جهانی طلا را از نقطه عطف بی سابقه ۲۷۰۰…

10 ساعت ago

مقایسه شهر خلاق در ایران و ویتنام

۵ شهر خلاق ایران می توانند دستاوردهای ناب اقتصادی ایجاد کنند. اما در رقابت با…

10 ساعت ago

چرا روند بازار طلا جهانی صعودی است؟

کشورهای بریکس و دوستانشان به سرعت در حال جمع‌آوری طلا هستند.این موضوع سرمایه‌گذاران غربی را…

10 ساعت ago

تغییرات بزرگترین اقتصادهای دنیا

به گزارش سرمایه فردا، بزرگترین اقتصادهای دنیا از امپراتوری روم گرفته تا ایالات متحده و…

11 ساعت ago

وعده اعطای وام بانکی به مردم

بیماری مزمن اعطای وام بانکی به خودی ها و زیر مجموعه ها در نظام بانکی…

11 ساعت ago