آخرین اخبار

جزئیات ۱۲ هزار میلیارد تومان پروژه‌های بهره‌برداری شده فاضلاب تهران

به منظور توسعه و ارتقاء سطح کیفی خدمات در این بخش، طی روزهای اخیر با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو، شش پروژه در سطح شهر تهران با حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار افتتاح شد و مرحله بهره‌برداری رسید.
این طرح‌ها و پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف شبکه و خطوط انتقال فاضلاب، نیروگاه برق تجدیدپذیر و ساختمان‌های ستادی مطرح در سطح کشور قرار دارد و با اجرای و بهره‌برداری از این طرح‌ها، شاخص برخورداری جمعیت شهر تهران حدود ۱۰ درصد افزایش می یابد؛ همچنین ۳۳۰۰ لیتر در ثانیه فاضلاب خام وارد چرخه تصفیه و بازچرخانی می‌شود.

کاهش سالانه انتشار ۲۲۵ هزار تن گاز گلخانه‌ای با فعالیت نیروگاه بیوگاز غرب تهران
نیروگاه بیوگاز تصفیه‌خانه فاضلاب غرب(فیروزبهرام) متشکل از ۶ دستگاه CHP (دستگاه تولید همزمان برق و حرارت) با مجموع ظرفیت اسمی ۷٫۲ مگاوات در ساعت امکان تولید برق به میزان ۶۰ هزار مگاوات در سال معادل تأمین برق مصرفی یک شهرک مسکونی ۸۰ هزار نفری است. از سوی دیگر فعالیت این نیروگاه موجب صرفه‌جویی ۷۵ هزار بشکه نفت خام و یا ۲۴ میلیون مترمکعب گاز در سال و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای سالانه در حدود ۲۲۵ هزار تن می‌شود.
در همین راستا نیروگاه زیست توده تصفیه‌خانه غرب با ابعاد بین‌المللی و استاندارهای جهانی با سرمایه گذاری ۷۰۰ هزار میلیارد تومان افتتاح شد.
با توجه به امکان بهره‌گیری موثر از فرصت‌ها و مشوق‌های بین المللی در حرکت به سوی اقتصاد کم کربن، ثبت این پروژه تحت مکانیسم توسعه پاک(CDM) پروتکل کیوتو در سازمان ملل متحد صورت گرفته که با بهره‌برداری از نیروگاه و امکان دریافت گواهی‌های کاهش انتشار و فروش آن در بازار کربن، منابع درآمدی ارزی عاید کشور می‌شود.

افتتاح بزرگترین و مجهزترین مرکز امداد فاضلاب کشور
دومین سرفصل به افتتاح بزرگترین و مجهزترین مرکز امداد فاضلاب در سطح کشور و افتتاح ساختمان مرکز کنترل و پایش فاضلاب تهران (اسکادا) واقع در تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران اختصاص دارد که با ۲۶۰  میلیارد تومان  احداث شده است.
با هدف تجهیز و استقرار تیم عملیاتی به منظور ساماندهی حوادث فاضلاب در حداقل زمان ممکن، شرکت فاضلاب تهران نسبت به جانمایی، طراحی و ساخت بزرگ‌ترین و کامل‌ترین پست امداد فاضلاب در ایران در محل تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران اقدام کرده است. این مجموعه شامل ساختمان اداری به مساحت ۲۶۰ مترمربع، ساختمان استقرار تیم عملیاتی به مساحت ۲۶۰ متر مربع، سوله‌هایی با کاربری کارواش، تعمیرگاه، دپوی شن و مصالح همچنین سوله استقرار تجهیزات و ماشین آلات سبک ( توپی انسداد، پمپ خودمکش، موتور برق، برج نور و …)  و سنگین (واتر جت، تانکر لجن کش، پمپ خودمکش یک متر مکعب بر ثانیه و …)   جمعا” به متراژ ۲۳۰۰ متر مربع،  پارکینگ سرپوشیده به مساحت ۲۸۰ متر مربع است.

بهره برداری کنترل و پایش شبکه فاضلاب شهر تهران
طرح جامع مانیتورینگ و کنترل خطوط و تاسیسات شرکت فاضلاب تهران است که به عنوان اولین و تخصصی‌ترین مرکز اسکادای کشور به جهت کنترل و پایش بیش از ۳۰۰ نقطه پیش‌بینی شده، در شبکه خطوط انتقال و ۲۰ واحد تصفیه‌خانه بزرگ و ۱۱ واحد تصفیه‌خانه محلی فاضلاب در سراسر شهر تهران برنامه‌ریزی شده است.
در ایستگاه‌های قرار داده شده بر روی خطوط انتقال فاضلاب، اطلاعات توسط مدرن‌ترین تجهیزات ابزار دقیق با امنیت تایید شده به مرکز پایش انتقال داده می‌شود و این اطلاعات امکان مدیریت دبی خطوط را میسر می‌سازد. همچنین اطلاعات کیفی و کمی فاضلاب ورودی و پساب خروجی تصفیه‌خانه‌های‌ فاضلاب جنوب و تصفیه‌خانه فاضلاب غرب،  تصفیه‌خانه جنوب‌غربی و تصفیه خانه شمال غرب و تصفیه‌خانه‌های محلی نیز بر روی یک بستر امن مخابراتی به مرکز پایش ارسال می‌شوند.
این پروژه بزرگ در قالب ۱۰ قرار داد پیمانکاری در بخش‌های مختلف ساختمان، تلکام، ابزار دقیق، اطفای حریق و معماری با ارزشی بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان انجام شده است.

افتتاح شبکه و خطوط نصب انشعاب فاضلاب
اما گام شایسته در پیشبرد اهداف شرکت فاضلاب تهران افتتاح شبکه و خطوط اجرا شده منتهی به اتوبان جناح به طول ۱۳۰ کیلومتر، شبکه و خطوط اجرا شده منتهی به اتوبان چمران به طول ۲۰ کیلومتر و شبکه و خطوط اجرا شده منتهی به بزرگراه آزادگان به طول ۳۵۰ کیلومتر با برآورد ۱۱ هزار میلیارد تومان است.
اجرای این پروژه‌ها امکان نصب ۶۷ هزار فقره انشعاب فاضلاب را فراهم کرده و در مجموع ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت مناطق

۱،۲۲،۱۸،۳،۲۲و۵ تهران را تحت پوشش قرار می‌دهد.
این گزارش حاکی است فروردین ماه ۱۴۰۱ نیز نیروگاه واحد های ۵ و۶ تصفیه خانه جنوب با ظرفیت اسمی ۲.۴ مگاوات به بهره‌برداری رسیده است.

modir

Recent Posts

پرونده خودرویی آذیکو

به گزارش سرمایه فردا، ‍۶ سال از پرونده خودرویی آذیکو  در دادگاه گذشت ولی حواله…

8 ساعت ago

بررسی بازدهی بازارهای مالی ۱۴۰۳

یکی از راهکارهای مهار تورم، کنترل بازدهی بازارهای مالی تحت تاثیر سیاست بانک‌های مرکزی است.در…

8 ساعت ago

صلح و آزادی را از کودکی باید آموخت!

با اعتقاد بر این اصل که صلح و آزادی آموختنی است. پس آن را باید…

9 ساعت ago

سریع‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۴

سریع‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۴ بین ۴۰۰ تا ۵۳۶ کیلومتر سرعت دارند. حدود ۹…

10 ساعت ago

قیمت گوشت مهر ۱۴۰۳ چند می شود؟

افزایش ذبح دام به دلیل کاهش تولید و گرانی قیمت ارز منجر شده بازار گوشت…

10 ساعت ago

یارانه هر مهاجر افغانی در ایران چقدر است

یارانه هر مهاجر افغانی در ایران که روی دست کشور می‌گذارد، نشان می‌دهد هرکدام از…

14 ساعت ago