به گزارش سرمایه فردا، در ۷ ماهه ۱۴۰۲ صادرات محصولات لبنی برحسب وزن با ۱۶٫۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۲۵ هزار و ۴۵۵ تن رسیده است.
در بین این محصولات لبنی صادراتی، کره ، بستنی ،شیر و خامه غلیظ شده کاهش در حجم صادرات داشته اند سایر محصولات روندی افزایشی داشته اند.
سه محصول شیر و خامه ، دوغ و کفیر و شیرخشک صنعتی بیش از ۶۰ درصد سهم سبد صادراتی برحسب وزن را به خود اختصاص داده اند.
همچنین در ۷ ماهه ۱۴۰۲ صادرات محصولات لبنی از لحاظ ارزشی ۱۳ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است و به بیش از ۴۳۶ میلیون دلار رسیده است.
سه محصول شیرخشک صنعتی، شیر وخامه و پنیر بیش از ۷۰ درصد سهم سبد صادراتی برحسب ارزش را به خود اختصاص داده اند.
بنابراین گزارش با توجه به قیمت پایین شیر خام در ایران صادرات لبنیات از ایران از به ویژه شیرخشک به شدت رواج دارد.
دلیل قیمت پایین شیر در ایران در مقایسه با سایر کشورها نرخ پایین نهاده های دامی در کشور و توزیع این محصولات به صورت یارنه ای میان دامداران است.
ایران بزرگ ترین صادر کننده لبنیات در آسیا است و محصولات لبنی ایران به کشورهای مختلف صادر می شود.
بر اساس پیشبینی فائو تولید شیر و لبنیات در ایران در سال جاری به ۷ میلیون و ۸۲۰ هزار تنمی رسد. این رقم در سال قبل ۷ میلیون و ۸۴۰ هزار تن بوده است./تسنیم
تحریمهایی که با هدف «ایجاد رنج» برای مردم ایران طراحی شده بودند، حالا با عضویت…
ابوعبیده، سخنگوی گردانهای عزالدین قسام، فراتر از یک مقام نظامی یا رسانهای، به نماد روانی…
با پیروزی مقتدرانه برابر ایتالیا در فینال مسابقات جهانی جوانان، والیبال ایران بار دیگر تاج…
سازمان همکاری شانگهای، فراتر از یک پیمان سیاسی یا اقتصادی، میتواند به بستری راهبردی برای…
علی کاکادزفولی، جامعهشناس سیاسی، در این یادداشت تحلیلی به بررسی سازوکار شکلگیری تصویر مقتدر از…
چهارمین فیلم بلند آری آستر با عنوان «ادینگتون»، در قالب یک وسترن طنز تلخ، تصویری…