آخرین اخبار

جزئیات آئین نامه واردات خودروهای نو

تصویب‌نامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ هیأت وزیران در خصوص «آئین نامه واردات خودروهای نو» طی نامه شماره ۱۹۳۳۷۸ در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

به گزارش ایلتن، تصویب‌نامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ هیأت وزیران در خصوص «آئین نامه واردات خودروهای نو» طی نامه شماره ۱۹۳۳۷۸ در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲.۱۰.۱۰ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۴) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن، آیین نامه واردات خودروهای نو را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه واردات خودروهای نو

ماده۱- در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

۱.وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت.

۲.خودرو: انواع خودرو موضوع ماده (۸) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ با اصلاحات بعدی آن.

۳.بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

ماده۲- به منظور تنظیم بازار خودرو و حمایت از تولید داخل، کارگروهی متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت(رئیس کارگروه) و امور اقتصادی و دارایی و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور بنا به ضرورت و براساس نیازسنجی بازار خودروی کشور، به صورت سالانه سقف  واردات خودرو را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تعیین می نماید. ابلاغ تصمیمات کارگروه که متضمن موافقت بانک مرکزی باشد، با تایید وزرای عضو آن با رعایت ماده (۱۹) ایین نامه داخلی هیئت دولت انجام می شود.

تبصره- سالانه درصدی از میزان ارز به تشخیص کارگروه به مناطق آزادی تجاری-صنعتی تخصیص می یابد.

ماده ۳- منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از (کالا و خدمات) سرمایه گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی(با تایید سازمان سرمایه گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی تامین خواهد شد.

ماده۴- ورود و ترخیص خودروهای موضوع آیین نامه بدون ثبت سفارش و بدون تخصیص ارز قاچاق محسوب و ممنوع می باشد. ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور، جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است.

تبصره- صدور ثبت سفارش خودروهای موضوع این آیین نامه اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مستلزم اخذ تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و سایر ضوابط فنی مربوط از وزارت و رعایت ماده(۱۰) اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ می باشد.

ماده۵- ضوابط فنی واردات خودرو به شرح زیر می باشد:

۱.خودرو با کارکرد کمتر از (۹۹) کیلومتر بر اساس نام تجاری و نوع(مدل) با نوع (مدل) سال خودرو کمتر از یک سال براساس ویژگی (کاراکتر) مرتبط در شماره شناسایی خودرو(وی آی اِن) در زمان ورود به کشور تعیین می گردد.

۲.اخذ تاییدیه سازمان ملی استاندارد ایران براساس یکی از شرایط زیر:

الف-مشخصات خودرو در فهرست خودروهای دارای صحه گذاری تایید نوع وجود داشته باشد.

ب-خودروی دارای تایید نوع کلی خودرو (دبلیو وی تی ای) مندرج به روی پلاک شناسایی باشد.

پ-خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک اروپایی (سی اُ سی) باشد.

ت-خودرو دارای گواهی انطباق عمومی(جی سی سی) از موسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیج فارس (جی اِس اُ) باشد.

ث-خودرو دارای تاییدیه کشور چین(سی سی سی ) باشد.

ج-خودرو دارای تاییدیه اوراسیا(ای ای سی) باشد.

چ-سایر استانداردهای کشور مبدا با تایید سازمان ملی استاندارد ایران.

تبصره-موارد فوق به عنوان استانداردهای کشور مبدا محسوب گردیده و ارزیابی انطباق خودروهای موضوع این آیین نامه از طریق بررسی مدارک به همراه بازرسی فیزیکی و مطابق دستورالعمل های مرتبط سازمان ملی استاندارد ایران، جایگزین استانداردهای مرتبط می گردند./ایلنا

modir

Recent Posts

طلا در اصلاح تکنیکال یا جهش تاریخی؟

بازار جهانی طلا پس از ۱۸ سال حرکت در یک کانال صعودی منظم، اکنون در…

5 ساعت ago

عامل جهش قیمت در بازار میوه و صیفی‌جات

در شهریور ۱۴۰۴، قیمت هندوانه، خیار، خربزه و قارچ با رشدهای بی‌سابقه‌ای مواجه شد؛ جهشی…

7 ساعت ago

بحران بیمه تهدید اقتصاد مولد

در حالی که تورم به مرز ۴۵ درصد رسیده و دستمزدها از آن عقب مانده‌اند،…

7 ساعت ago

خودروسازی در تلاقی بحران

صنعت خودروی ایران با سه بحران هم‌زمان مواجه است: ناکارآمدی تولید، نارضایتی مصرف‌کننده و زیان‌های…

7 ساعت ago

اصلاحات کارمزدی در بازار سرمایه

با اجرای بسته جدید اصلاحی سازمان بورس در حوزه کارمزدها، ساختار درآمدی بورس و فرابورس…

8 ساعت ago

مصادره تمدن؛ وقتی میراث فرهنگی ایران بی‌پناه می‌ماند

هشتم مهر، روز بزرگداشت مولانا، بی‌صدا گذشت؛ نه مراسمی، نه یادآوری‌ای، نه حتی یک زمزمه.…

9 ساعت ago