به گزارش سرمایه فردا، روح الله ایزدخواه نماینده مجلس در واکنش به گرانی بنزین گفت: تکنوکرات ها از ۳۰ سال پیش در ایران نسخه گران سازی پایه گاری کردند. بعد سیاست جبرانی یارانه را بکار گرفتند. این سیاست عمل نمی کند جلوی تورم را نمی تواند بگیرد و شکاف های ناترازی در طول زمان افزایش پیدا ی کند. ما منتقد این رویکرد هستیم.
او با تاکید بر اینکه در حال حاضر رویکردهای جایگزین افزایش قیمت بنزین وجود دارد. در مورد بنزین بهره وری سوخت و اسقاط خودروهای فرسوده سه میلیارد دلار سالانه صرفهجویی ایجاد می کند. قانون خودروهای فرسوده سال گذشته مصوب شد. تا زمانی که این مصوبات به طور کامل توسط دولت اجرا نشود، حق ندارد رویکرد افزایش قیمت را دنبال کنند.
او تاکید کرد: دولت نمی تواند بنزین را گران کند، بعد تبعات اجتماعی آن را به عهده نگیرد. نمی شود قیمت بنزین را گران کرد و بعد مدعی شد که به آرامی آن را انجام می دهیم. اجرای این سیاست سال ۹۸ تبعاتی داشته است.
او افزود: اصل این نسخه گرانی ها مربوط به بانک جهانی و صندوق پول است. اما در کشورهای توسعه یافته چنین سیاست هایی تاکنون اجرا نکرده اند. حتی غربیها نسخه های حمایت گرایی و کنترل بازار را دنبال کردند. اما به ما سیاست آزادسازی نرخ ها را پیشنهاد می دهند. آنها به دنبال افزایش فشار بر تولید و تورم در ایران هستند.
قانون مستقل درباره سگ گردانی وجود ندارد اما در مواد مختلف به مسیولیتهای صاحبان سگ…
محدودیتهای وارداتی باعث شده که خواسته خودروسازان داخلی بدون فشار رقابتی بهجای تمرکز بر بهبود…
قاچاقچیان سوخت با استفاده از خلأهای قانونی، سهمیههای تخصیصیافته را از مسیرهای رسمی خارج کرده…
بانکداری در ایران،با وجود چالش ساختاری مسیر تحول را طی کرده و وارد عرصه رقابت…
بانکداری خصوصی در ایران، با وجود چالشهای ساختاری و فشارهای اقتصادی، مسیر خود را به…
با توجه به شرایط تورمی و رکود اقتصادی، ایران با چالشهای بزرگی در حوزهی توسعهی…