آخرین اخبار

تجربه ۹۹ در بورس تکرار می‌شود ؟

به گزارش سرمایه فردا، دقیقا چهار سال‌پیش بورس تهران، رویایی‌ترین و عجیب‌ترین روزهای تاریخ خود را سپری می‌کرد. شاخص‌کل بورس تهران در پایان معاملات روز ۱۹ مرداد توانست در ارتفاع ۲‌میلیون و ۷۸‌ هزار‌واحدی بایستد. این تجربه ۹۹ در بورس تبعات زیادی برای معیشت مردم داشت.

بازدهی خارق‌العاده ۳۰۵‌درصدی آنهم در ۵ماه، خود گویای آدرنالین حاکم بر بورس ۹۹ بود.
اما این روزهای گرم دوام چندانی نداشت و بورس وارد فاز جدیدی از ریزش و نزول شد. کارشناسان بورسی می گویند؛ مهمترین دلیل ریزش قیمت سهام،افزایش قابل توجه نرخ بهره بین بانکی بود نه انتظارات تورمی.

درحالی که کاملا مشخص بود که دولت برای جبران کسری بودجه به سیاست گران‌فروشی سهام روی آورده بود. بعد از آن حین روحانی رییس جمهوری وقت با لبخندی تاکید کرد ما قیمت سهام را به ۵ برابر قیمت فروختیم. این بزرگترین خیانت یک فرد در حق ۶۰ میلیون کد بورسی میتواند محسوب شود. حالا بعد از ۴ سال تجربه ۹۹ در بورس در حال تکرار است
چهارماهه نخست سال ۹۹، یکی از تاریخی‌ترین دوران بازار سهام محسوب می‌شود و انبوهی از رکوردهای رنگارنگ در آن مقطع در سپهر بورس تهران به ثبت رسید.

در بهار ۹۹، شاخص کل ۱۴۸ درصد رشد کرد و در تیر ۹۹ و فقط ظرف یک ماه، شاخص کل بورس ۵۱ درصد رشد کرد.

تجربه ۹۹ در بورس رشد حبابی بود

تجربه ۹۹ در بورس اینگونه بود که از اسفند ۹۷ تا تیر ۹۹ شاخص بورس در ۱۶ ماه از ۱۷ ماه مدنظر، با رشد همراه شد و فقط در آبان ۹۸ با افت ۱.۱ درصدی همراه شد. اشتیاق روزافزون و عطش خرید سهام توسط سرمایه گذاران خرد بازار، تنور معاملات سهام را داغ نگه داشته بود. و روز به روز بر تعداد مردمی که در جست و جوی کسب سودهای شیرین روانه بازار سهام می‌شدند، افزوده می‌شد. اما رشد حبابی کار دست آنها داد

اکنون چهارسال از تجربه ۹۹ در بورس می‌گذرد و بورس پائین‌تر از محدوده ۲۰ مرداد آن سال قرار دارد. نرخ دلار آزاد در ۲۰ مرداد۹۹ در حدود ۲۱ هزار تومان بود این در حالی است که دلار ۶۰ هزار تومانی امروز حتی تمایلات صعودی دارد.

ارزش دلاری بازار در حالی در مرداد ۹۹ به ۴۳۳ میلیارد دلار رسیده بود.حالا و بعد از فراز و فرود بسیار با کاهش بیش از ۷۰درصدی در سططح ۱۲۰ میلیارد دلار قرار دارد.

قیمت سهام تحت تاثیر تجربه ۹۹ در بورس

حبابی‌شدن قیمت‌ها در بورس ۹۹ یکی از اصلی‌ترین عوامل افت قیمت‌ها بود.

قیمت برخی از سهم‌‌‌‌‌‌‌‌ها، بعضا افت‌‌‌‌‌‌‌‌های بیش از ۸۰‌‌درصدی را از قله‌‌‌‌‌‌‌‌های تاریخی خود تجربه کرده‌بودند.

به ‌این‌ترتیب بازار سهام، در آن روزها آن روی سکه و نیمه‌خالی لیوان را به مردمی‌ نشان ‌داد که تحت‌تاثیر فضای روانی مثبتی که در بورس وجود داشت، راهی بازار سهام شده‌بودند.

البته دعوت‌‌‌‌‌‌‌‌های مقامات دولتی در آن مقطع، یکی از مهم‌ترین عواملی بود که موجبات تشدید استقبال مردم عادی از بازار سهام را فراهم کرد.

بورس تهران نهایتا در فروردین ماه سال‌گذشته و پس از ۳۱ماه توانست سقف تاریخی ثبت‌شده در مرداد سال‌۹۹ را مجددا فتح کند.

بررسی پارامترهای مختلف بازار در آن مقطع نشان می‌دهد که بسیاری از سنجه‌های تحلیلی و آماری بازار در آن مقطع تا چندین‌برابر میانگین بلندمدت تاریخی خود نیز افزایش پیدا کرده‌بودند.

دعوای دو وزارتخانه بر سر عرضه صندوق پالایش‌یکم نیز این سیگنال را به مردم مخابره کرد که شاید دولت دیگر قصد حمایت از بازار سهام را ندارد.

خدشه‌دار‌شدن جریان اعتماد عمومی‌ در بلندمدت سبب می‌شود که مردم عطای بازاری مثل بازار سهام را به لقای آن ببخشند و به سمت بازارهای سفته‌بازانه رهسپار شوند.

بنابراین ضروری است که سرمایه‌گذاران قبل از ورود به هر بازاری اصول و مباحث پایه‌ای آن بازار را به‌دقت یاد بگیرند تا بتوانند سرمایه خود را از گزند ریسک‌های موجود در بازارهای دارایی مختلف مصون نگه‌دارند.

افزون بر این توصیه می‌شود که سرمایه‌گذاران برای پوشش‌ریسک، همه سرمایه خود را در یک بازار خاص سرمایه‌گذاری نکنند.

modir

Recent Posts

نقش تحقیقات بازار و خلاقیت در افزایش درآمد

تحقیقات بازار و خلاقیت دو حوزه مستقل هستند، اما در توسعه محصولات و نوآورانه، بهبود…

7 ساعت ago

اهمیت مشاوره در کسب و کار

مشاوره در کسب و کار جدید کمک می کند هیجان‌ و چالش‌ همزمان فرد را…

7 ساعت ago

مهارت‌های زندگی برای آینده بهتر

به گزارش سرمایه فردا، آینده متعلق به کسانی است که مهارت‌های زندگی بیشتری یاد می‌گیرند…

7 ساعت ago

چند استراتژی برای کنترل تورم

کشورهایی که موفق به جدا کردن دولت از بانک مرکزی شده اند از چند چند…

7 ساعت ago

چالش اقتصاد ایران چیست؟

مهمترین چالش اقتصاد ایران «بحران ارزش افزوده صفر» است. اکنون بخش بزرگی از سرمایه ها…

7 ساعت ago

چرا دسترسی فناوری ایران محدود شده‌است

محدودیت‌ها در دسترسی فناوری ایران، همکاری‌های علمی و فرصت‌های شغلی ایجاد کرده و عامل فرار…

10 ساعت ago