آخرین اخبار

آیا بورس دستکاری شده ؟

شاخص کل به سطح ۲میلیون و ۲۰۲ هزار واحد رسیده است. برخی از کارشناسان بازار سرمایه بر این اعتقادند که در روزهای گذشته نماگر اصلی بورس دستکاری شده تا به این طریق کانال ۲٫۲میلیون واحد از دست نرود.

به این ترتیب حتی نمی‌توان تحلیل درستی در مورد شاخص‌کل بورس ارائه کرد.اما به هر روی واقعیت آن است که شاخص‌کل به‌عنوان دماسنج اصلی بورس تهران،نقش ایفا می‌کند؛به‌طوری که همه اظهارات کارشناسی،بر اساس نوسان شاخص مذکور شکل‌گرفته‌است.

در روز چهارشنبه خروج پول سهامداران حقیقی نیز مجددا ثبت شد.در این روز ۳۴ میلیارد تومان از بازار خارج شد تا برای هفتمین روز متوالی بازار با خروج پول سهامداران خرد مواجه شود.

البته با توجه به روند خروج پول طی این هفت روز معاملاتی می‌توان دریافت که از سرعت خروج پول کاسته شده است.

ارزش معاملات خرد نیز در آخرین روز این هفته سه روزه به ۲هزار و ۵۸۷ میلیارد تومان رسید که افزایش اندک ۰٫۶۷درصدی را نسبت به روز یکشنبه نشان می‌دهد.

آنچه از رفتار معامله‌گران بورسی قابل استناد است آنکه مجددا نگرانی‌‌‌‌‌‌هایی در مورد وضعیت کنونی بازارشکل گرفته است.به طوریکه وضعیت فعلی مرا می‌توان منتج از دو عامل دانست.

موضوع اول کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حجمی فعلی بازار است که ناشی از عدم‌‌‌‌‌‌ اعتماد جریان پول به روند معاملات تالار شیشه‌‌‌‌‌‌ای است.

موضوع دوم نیز اخبار ناگهانی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و مالی است که هریک به فراخور و تناسب اهمیت خود،کلیت بازار سهام یا صنایع مختلف را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

از آنجا ‌که روند بورس تهران به متغیرهای گوناگونی گره زده شده و از سویی قیمت‌ها همبستگی شدیدی با دلار پیدا کرده‌اند؛بازار سرمایه نیز از نوسانات ارزی،تاثیر می‌پذیرد.

بورس دستکاری شده یا ابهام دارد ؟

بورس اوراق بهادار تهران در حالی هفته کاری خود را به پایان برد که آدرنالین ایجاد شده در بازارهای خارجی بعد از ترور نافرجام دونالد ترامپ،رئیس جمهور سابق ایالت متحده،میتواند حتی به نفع بازار سهام رقم بخورد.

بازار سهام طی هفته‌های گذشته روزهای پرالتهابی را پشت سر گذاشته و نگرانی‌هایی در بین سرمایه‌گذاران نسبت به سرنوشت سهام ایجاد شده است.

آنطور که شواهد نشان می‌دهد؛ابهامات سیاستگذاری‌های اقتصادی سبب شده تا بورس‌بازان با سردرگمی مضاعفی دست به گریبان باشند.بر همین اساس، باید دید سیاست‌گذار پولی کشور به منظور مدیریت و مهار روند پرنوسان بازار ارز و شرایط تورمی کشور چه اقداماتی را دستور کار قرار خواهد داد

هرتصمیمی که بانک مرکزی در خصوص نرخ سود بانکی اتخاذ کند؛وضعیت جدیدی را در همه بازارها رقم خواهد زد و سناریوهای گوناگونی را برای فعالان اقتصادی به همراه دارد.

گرچه این موضوع بر انتظارات موجود اثرگذار است اما وضعیت بازار سهام به گونه‌ای نیست که بتوان سهامداران را در معرض شوک‌های جدید و پی در پی قرار داد.

در هفت روز معاملاتی اخیر که بازار خروج پول حقیقی را ثبت کرده؛مبلغی به میزان یک هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان از پورتفوی حقیقی‌ها خارج شده است.
با وجود بیم‌ها و امیدهای پیش‌رو، ارزش معاملات خرد سهام طی دادوستدهای روز چهارشنبه نیز همچنان دور از بهبود ادامه یافت.

به بیان دقیق‌تر، سهامداران بورسی در پایان معاملات سه روزه بازارسهام به طور میانگین حدود ۲هزار و ۴۴۴میلیارد تومان سهم و حق تقدم در بورس و فرابورس بین خود دست‌به‌دست کردند.

با این حال نکته‌ای که معامله‌گران سهام به‌طور کلی از توجه به آن غافل نیستند؛وضعیت بنیادی شرکت‌ها است.انتشارعملکرد فصل بهارشرکت‌ها می‌تواند بر خوشبینی‌های بازار بیافزاید.

بازدهی صندوق‌ها در روند نزولی

بررسی سبد صندوق‌های بورسی یکی از شروط کافی برای سرمایه‌گذاری درست در صندوق‌های سهامی است. بنابراین برای بررسی عملکرد گذشته‌‌‌نگر صندوق‌ها چهار روند صعودی اخیر بازار مورد بررسی قرار گرفته است.

🔺پاولین روند صعودی در سه‌سال اخیر، کف آبان۱۴۰۱ تا ۱۶اردیبهشت ۱۴۰۲ بوده است. در این رالی پرقدرت بازار که شاخص کل به دلیل رشد دلار نیما، موفق به ثبت قله جدیدی شده، بازدهی نماگر اصلی بازار، ۱۰۴درصد و بازدهی نماگر هموزن ۱۴۱درصد بوده است.

در این بازه زمانی، صندوق‌های «پالایش‌یکم» و «دارایکم» با ثبت بازدهی ۱۷۵درصدی بهترین صندوق‌های بازار سهام بوده‌‌‌اند. این درحالی است که صندوق «اهرم» رشد ۲۸۰درصدی داشته است.

به‌جز صندوق‌های یادشده، هیچ صندوقی بازدهی بهتر از شاخص هموزن را برای سهامداران به ارمغان نیاورده است. «داریوش»، «الماس»، «سلام»، «انار»، «هم‌‌‌وزن»، «عقیق» و «آوا» بازدهی بهتر از شاخص کل را ثبت کرده‌‌‌اند. 

پس از بازه زمانی یادشده، شاخص کل روندهای کوتاه صعودی را تجربه کرد که تاکنون موفق به ثبت قله جدید نشده است.

بسیاری از سهامداران نسبت به عملکرد بازار سرمایه معترض هستند. برخی معتقدند که بورس دستکاری شده است./دنیای اقتصاد

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

9 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

11 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

11 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

12 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

12 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

13 ساعت ago