آخرین اخبار

سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی تشکیل خواهد شد

به گزارش سرمایه فردا، مالک شریعتی نماینده مجلس شورای اسلامی در نشست کنفرانس بهینه‌سازی مصرف انرژی ایران با اشاره به اینکه چند سالی است موضوع ناترازی انرژی مطرح است، گفت: ناترازی یک مفهوم جدید نیست و هم اکنون در شرایطی قرار گرفته ایم که برای مردم بیشتر ملموس شده است. رفع این مشکل با افزایش تولید و بهینه سازی مصرف برطرف خواهد شد. اما در اصلاح الگوی مصرف مطابق قوانین و برنامه‌ها نرسیده‌ایم. قرار بود شدت مصرف انرژی در یک بازه ده ساله نصف شود که محقق نشد.

رییس شورای سیاستگذاری کنفرانس بهینه سازی مصرف انرژی با تاکید بر اینکه افزایش انرژی از برق تا نفت و گاز باید اقدامات موثری انجام شود، تصریح کرد: با این حال تولید بدون مدیریت مصرف نمی‌تواند موثر باشد. طبق ماده ۱۲ حدود ۳۰ میلیارد پروژه در حوزه انرژی تعریف شد اما بیشتر از ۲ درصد محقق نشد. زیرا ماده ۱۲ منابع اختصاصی نداشت و سرمایه‌گذاران از بازگشت سرمایه اطمینان پیدا نمی کردند. به همین دلیل سرمایه‌ها بیشتر به سمت بازارهای سوداگری رفت.

تاکید بر اجرای ماده ۴۶ برنامه مدیریت مصرف انرژی برنامه هفتم


او افزود: به همین دلیل در بخش مدیریت مصرف اصلاحاتی انجام شده است. رییس‌جمهور هم تاکید کرده‌اند که اولویت دولت برنامه هفتم توسعه است که در ماده ۴۶ برنامه مدیریت مصرف انرژی ریل‌گذاری شده است. همچنین در بند ۲ قرار شده سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی ذیل دفتر ریاست‌جمهوری تاسیس خواهد شد که رییس آن معاون رییس‌جمهور خواهد بود. سالانه باید یک درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت و ده درصد از محل ال آن جی، متانول و… به حساب سازمان واریز شود.

شریعتی تصریح کرد: منابع طبق ماده ۱۲ بر مبنای صرفه‌جویی باید انجام می‌شد که شرکت‌های مربوط به حوزه انرژی حواله را مطابق هزینه‌ها به سرمایه‌گذاران داده نمی‌شد. اما قرار شده که حسابی در سازمان بهینه‌سازی انرژی ایجاد و منابع برای صرفه‌جویی در بخش انرژی واریز سود و حساب به صورت پیشینی به وجود بیاید و خیال سرمایه‌گذاران برای دریافت منابع اطمینان داشته باشند.

جزئیات کنفرانس بهینه‌سازی مصرف انرژی

همچنین او با تاکید بر اینکه کنفرانس بهینه‌سازی مصرف انرژی که در ۲۳ و ۲۴ در برج میلاد برگزار می‌شود، گفت: در حال حاضر شهرداری تهران همکاری خوبی برای برگزاری این کنفرانس داشته است. این کنفرانس با حضور معاون اول، وزیر نفت و نیرو و مهمانان خارجی برگزار خواهد شد.

شریعتی با اشاره به اینکه چند پنل در این کنفرانس پیرامون بهینه‌سازی مصرف سوخت برگزار خواهد شد، اظهار کرد: موضوع ناترازی بنزین و راهکارهای غیرقیمتی و قیمتی برای اصلاح این ناترازی بررسی خواهد شد. در این پنل تاب آوری اجتماعی نسبت به افزایش قیمت و همچنین رعایت عدالت در یارانه بررسی خواهد شد. در این کنفرانس تجارب بین المللی و نقش شهرداری ها در بهینه‌سازی مصرف انرژی بررسی می‌شود. در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از مخاطبان بهینه‌سازی مصرف انرژی حاکمیت است. به طور قطع وقتی خودرو کم مصرف نداریم یا تجهیزات بهینه نداریم مسئول آن مردم نیستند.

اعطای یارانه‌ها در بخش نیروگاه باید اصلاح شود

این نماینده مجلس شورای اسلامی باید روی ماده ده رفع موانع تولید کار کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر برخی حوزه‌ها مانند مسکن که برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ماده ۱۹ روی آن تاکید شده اما هنوز اجرایی نشده است.

او روند اعطای یارانه‌ها در بخش نیروگاه باید اصلاح شود افزود: در حال حاضر باید مجوز برای ایجاد نیروگاه بر مبنای سیکل ترکیبی بالای ۵۵ درصد باشد.

او تصریح کرد: در حال حاضر که تابلو سبز در بورس برای معاملات برق ایجاد شده‌است تمایل برای سرمایه‌گذاری در برق تجدیدپذیر افزایش یافته‌است.

مجلس برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین ندارد

در ادامه تصریح کرد: در بهینه‌سازی مصرف انرژی نیاز به فناوری خاصی ندارد و حتی با منابع داخلی امکان اجرای وجود دارد. بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی جزو اختیارات دولت است اما در بخش یارانه‌ها حتما باید با دقت و با پیوست های فرهنگی و اجتماعی داشته باشد. اما به طور کلی مجلس برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین ندارد و باید این موضوع در کنار بهینه‌سازی غیرقیمتی بررسی شود.

modir

Recent Posts

درآمد شرکت های دانش بنیان ایرانی چقدر است؟

۹ هزار شرکت دانش بنیان و فناور در ایران وجود دارد، درآمد شرکت های دانش…

4 ساعت ago

امنیت غذایی و حفظ حقوق مالکیت اراضی در زون جنگلی

حفظ حقوق مالکیت اراضی و املاک باید بر روی عبارت نسق زراعی تمرکز کرد که…

6 ساعت ago

جایگاه فرهنگی استاد شجریان

به گزارش سرمایه فردا، مواضع جدی انتقادی استاد شجریان نسبت به حکومت سهم اندکی در…

6 ساعت ago

تغییرات جمعیت حیات‌وحش جهان

جمعیت حیات‌وحش جهان طی ۵۰ سال به طور متوسط ۷۳ درصد کاهش یافته است، چون…

6 ساعت ago

اقدامات صهیونیستها ادامه سیاست غصب سرزمین فلسطین

اقدامات صهیونیستها ادامه سیاست غصب سرزمین فلسطین است که از از فردای تشکیل حکومت صهیونیستی…

6 ساعت ago

جنگ اسرائیل در لبنان تمام می شود؟

جنگ اسرائیل بیش از یک‌سال است ادامه دارد. دامنه هایش به یمن، ایران،کرانه باختری و…

6 ساعت ago