Categories: آخرین اخبار

بهره وری در تولید و صرفه اقتصادی با دامپتراک جدید

به گزارش سرمایه فردا، شرکت گهر زمین با همکاری برای ایجاد دامپتراک ۱۵۰ تنی در مسیری قدم برداشته که معادن کشور از شر ماشین آلات فرسوده خلاص شوند و به دنبال بهره وری در تولید و صرفه اقتصادی در حمل و نقل بروند.
به گزارش طلا نیوز، در نخستین رویداد صنعت دانش‌بنیان تفاهم‌نامه ای با عنوان «تولید نخستین نمونه دامپتراک ۱۵۰ تنی الکتریکال» میان روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی ریاست جمهوری، عباس علی آبادی وزیر صمت و «محمد محیاپور» مدیرعامل شرکت گهرزمین به امضای طرفین رسید.
در حال حاضر تقریبا تمام ناوگان ماشین آلات معدنی کشور دچار فرسودگی هستند و عمر بالای ۲۰ سال دارند و همین باعث شده بهره وری و چشم انداز تولید بخش معدن دچار مشکل جدی شود، از این رو مدیران شرکت گهر زمین که در سال های اخیر روی تحقیق و توسعه سرمایه گذاری ویژه ای کرده اند و از طرف دیگر در بخش همکاری دانشگاهی و دانش بنیانی هم فعالیت ویژه ای داشته اند تا بتوانند از ظرفیت های علمی کشور در راستای تامین نیاز داخلی استفاده کنند.
در سال های گذشته واردات ماشین آلات معدنی محدود بود، زیرا هم اکنون چند شرکت تولیدکننده تجهیزات و ماشین‌آلات راهسازی در کشور وجود دارند که در کنار آن تولید ماشین آلات معدنی هم داشتند اما متناسی با نیاز داخلی کشور نبود و از طرف دیگر قانون گذار با تکیه بر اینکه تولید داخلی ماشین آلات وجود دارد مجوزی برای واردات ماشین آلات ویژه معادن را محدود و حتی ممنوع کرده بودند و همین موضوع باعث شده تا الان بهره برداری از معادن کشور با مشکلاتی مواجه شود تا جایی که در تامین مواد اولیه ظرف سه تا چهار سال آینده یکی از چالش های اصلی نبود ماشین آلات معدنی خواهد بود.

طرح تولید دامپتراک ۱۵۰ تنی
در شرایط کنونی اجرای این طرح تولید دامپتراک ۱۵۰ تنی با همکاری شرکت گهر زمین انقلابی در تولید ماشین آلات معدنی و حتی بهره برداری از معادن کشور در سال های آینده خواهد بود. در حال حاضر ایران جزو ده کشور بزرگ دارای ذخایر معدنی است و تنها تامین تجهیزات و ماشین‌آلات شرکت‌های بزرگ معدنی کشور را در رسیدن به سطوح تولید در مقیاس جهانی یاری می‌کند.
پیش از این دامپتراک ۶۰ تنی بومی‌‌‌سازی توسط شرکت گل‌گهر با همکاری یک شرکت دیگر رونمایی شده بود اما دامپتراک های ۱۵۰ تنی تاکنون در کشور تولید نشده است، به طور قطع تولید داخل و خودکفایی محصولات استراتژیک بخش معدن نیازمند تحقیقاتی فشرده‌‌‌ای برای بومی‌‌‌سازی ماشین‌آلات و قطعات است و از آنجایی که شرکت گهر زمین در بخش دانشگاهی پیش از این همکاری های داشته توانسته بستر بومی سازی قطعات ماشین آلات را فراهم کند.
یکی از مهمترین عواملی که می تواند گهر زمین را برای تولید انبوه این ماشین موفق کند این است که هم اکنون کشور به ماشین آلات معدنی سنگین نیاز ویژه ای دارد بنابراین امکان تولید انبوه این ماشین آلات وجود دارد و از طرف دیگر تولید بخش اعظمی از قطعات آن به دلیل افزایش مصرف توجیه‌‌‌پذیر خواهد بود و امکان ارتقای ‌درصد داخلی‌‌‌سازی آن شکل می‌گیرد.
در حال حاضر چند شرکت معدنی و صنایع معدنی ایران به تولید دامپتراک و سایر ماشین آلات معدنی روی آورده اند اما ظرفیت آنها بسیار پایین است و در بخش حمل و نقل برای شرکت های معدنی صرفه اقتصادی ندارد اما دامپتراک های بالای ۱۰۰ تن امروز در معادن بزرگ دنیا استفاده می شود و اگر ایران هم می خواهد در بازار جهانی محصولاتش قدرت رقابت پذیری داشته باشند باید هزینه حمل و نقل را تا آنجا که ممکن است سرشکن کند و شرکت گهر زمین هم برای تحقق این هدف نخستین گام را برداشته است.

modir

Recent Posts

نقش تحقیقات بازار و خلاقیت در افزایش درآمد

تحقیقات بازار و خلاقیت دو حوزه مستقل هستند، اما در توسعه محصولات و نوآورانه، بهبود…

6 ساعت ago

اهمیت مشاوره در کسب و کار

مشاوره در کسب و کار جدید کمک می کند هیجان‌ و چالش‌ همزمان فرد را…

6 ساعت ago

مهارت‌های زندگی برای آینده بهتر

به گزارش سرمایه فردا، آینده متعلق به کسانی است که مهارت‌های زندگی بیشتری یاد می‌گیرند…

6 ساعت ago

چند استراتژی برای کنترل تورم

کشورهایی که موفق به جدا کردن دولت از بانک مرکزی شده اند از چند چند…

7 ساعت ago

چالش اقتصاد ایران چیست؟

مهمترین چالش اقتصاد ایران «بحران ارزش افزوده صفر» است. اکنون بخش بزرگی از سرمایه ها…

7 ساعت ago

چرا دسترسی فناوری ایران محدود شده‌است

محدودیت‌ها در دسترسی فناوری ایران، همکاری‌های علمی و فرصت‌های شغلی ایجاد کرده و عامل فرار…

10 ساعت ago