بهترین راه مشارکت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های عراق
بهترین راه مشارکت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های عراق

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در حال حاضر پیش بینی اجرای ۲۰۰ میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی در عراق می‌شود. بنابراین بهترین راه مشارکت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های عراق از طریق جوینت ونچر ممکن است.

به گزارش سرمایه فردا، عبدالامیر ربیع هاوی مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران در نشست شناسایی فرصتهای سرمایه گذاری در عراق و عمان با اشاره به اینکه ایران در سال ۱۴۰۲ بیشترین صادرات خدمات فنی و مهندسی را به عراق داشته است، گفت: در حال حاضر پیش بینی اجرای ۲۰۰ میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی در عراق می‌شود. بنابراین این کشور ۴ سال نیازمند سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه های عمرانی است.

او افزود: این کشور ۴۰۰ میلیارد دلار اعتبار برای بودجه سه ساله خود در نظر گرفته است. از طرف دیگر سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات نفت دارد. این درآمد نفتی را نیز در پروژه ها هزینه می‌کند.

نحوه مشارکت شرکت‌های ایرانی در عراق

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در شرایط کنونی به دلیل تحریم ها مشکلاتی برای شرکت در مناقصه ها وجود دارد، تصریح کرد: به همین دلیل شرکت‌های ایرانی باید با طرف‌های عراقی جوینت ونچر داشته باشند. تا بتوانند به راحتی در پروژه‌ها مشارکت داشته باشند.
او افزود: در حال حاضر بالاترین سطح اجرای پروژه‌ها در بغداد و نجف وجود دارد. بهترین راه مشارکت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های عراق جوینت ونچر است. شرکت ایرانی بعد از ورود به ساخت پروژه‌های خصوصی در عراق می‌تواند با بانک‌های آن کشور همکاری کند. حتی احتمال فروش پروژه نیز دارد. اما شرایط پروژه‌های دولتی متفاوت است.
ربیع هاوی با بیان اینکه وزارت راه عراق اعلام کرده است تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۲۵۰۰ واحد مسکونی جدید نیاز دارد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر نیز این کشور در توسعه زیرساخت‌ها اقدامات گسترده‌ای انجام داده است. به همین دلیل زمینه ورود شرکت‌های بزرگ فراهم است.

رشد اقتصادی ۶ درصدی عراق

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر رشد اقتصادی ۶ درصدی عراق باعث شده این کشور روند رو به رشدی پیدا کند، گفت: در سال گذشته این کشور ۱۱۰ میلیارد دلار صادرات و ۷۰ میلیارد دلار واردات داشته است. تراز مثبت ۴۰ میلیارد دلاری باعث شده این کشور فرصت مناسبی برای اجرای پروژه های عمرانی داشته باشد‌.
او با تاکید بر اینکه سوریه صادرات یک میلیارد دلاری و واردات ۵ میلیارد دلاری دارد، اظهار کرد: در حال حاضر روسیه، چین و ترکیه بزرگترین رقبا برای صادرات کالا به سوریه است. برای سال جاری ایران قصد دارد صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری با عراق داشته باشد. ظرفیت‌های بخش خدمات فنی و مهندسی تحقق این میزان صادرات را ممکن  می‌سازد.