آخرین اخبار

معادله رابطه بنزین و خودرو

به گزارش سرمایه فردا، در مقطع کنونی قیمت بنزین منطقی نیست و حتما باعث تلف شدن منابع و ناترازی انرژی در کشور شده است. قیمت خودرو هم منطقی نیست و نباید خودروی ۷۰۰ میلیونی در ایران ۴ میلیارد فروخته شود. به همین دلیل معادله بنزین و خودرو باید در نظر گرفته شود.
می توان همزمان با طرح اصلاح قیمت بنزین واردات خودرو را آزاد کرد که از حساسیت اجتماعی هم مقداری بکاهد. تولید خودرو با تقاضا در کشور ما همخوانی ندارد و اینکه گاهی مشتری ایرانی برای یک خودرو کیفیت پایین منتظر قرعه کشی باشد شایسته نیست.
در یک دوره پنج ساله باید تعداد بالایی خودروی هیبریدی وارد شود تا هم اصلاح قیمت بنزین را از نظر اجتماعی همراهی کند و هم مصرف بنزین  پایین بیاید.
هر وقت بحث قیمت بنزین می شود سریع بهانه می آورند که چطور خودرو ما مثل اروپا با قیمت مناسب و با کیفیت نیست. پس بنزین هم نباید گران شود. این واقعیت رابطه بنزین و خودرو است. پس دولت تعرفه واردات خودروی هیبریدی را صفر کنید که هم بهانه اصلاح قیمت بنزین از بین برود هم با اصلاح قیمت و خودروهای کم مصرف صرفه جویی در بنزین شود.

رابطه بنزین و خودرو با کیفیت

با افزایش قیمت بنزین می توان از تفاوت قیمت به افراد قشر متوسط برای خرید خودروهای هیبریدی تسهیلات هم بدهیم. با آورده خود بتوانند خودروی کم مصرف بخرند. در سطح گسترده با اصلاح قیمت و خودروهای کم مصرف تر از محل منابع آزاد شده و تفاوت قیمت به دهک های ضعیف هم میتوان یارانه بنزین داد.
یعنی از تفاوت قیمت به دهک های ۱ تا ۵ هم یارانه کالایی برای مواد غذایی و کالاهای اساسی که تحت تاثیر افزایش بنزین و قیمت بار هستند بدهیم. هم  به صورت یارانه بنزین بدهیم که مثلا سهمیه ۶۰ لیتر در ماه با قیمت ۵۰۰۰ تومان بزنند. اضافه آن قیمت جهانی یک قیمت یارانه ای برای سهمیه دهک های ضعیف تر و قیمت آزاد برای بقیه. دولت این طرح با چکش کاری و به صورت جامع میتوان مشکل بنزین را حل کند.
ممکن است درباره معادله بنزین و خودرو بپرسید و اینکه چگونه و از چه منبعی به قشر متوسط برای خرید خودروی کم مصرف با کیفیت داد؟ تسهیلات قرض الحسنه و بلند مدت با هر ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت بنزین امکانپذیر است و در نظر گرفتن حداقل مصرف بعد از شروع طرح و درابتدای آن حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان منابع دولت آزاد می شود. قیمت بنزین را واقعی کرده ایم و قاچاق بنزین تمام می شود. همین یک قلم روزانه حدود ۱۰ تا ۱۵ ملیون لیتر صرفه جویی دارد.

رابطه بنزین و خودرو کم مصرف و با کیفیت

به قشر متوسط تسهیلات خرید خودروی کم مصرف داده ایم. از قشر ضعیف هم با یارانه کالایی  و بنزین سهمیه ای حمایت کرده ایم. مهم این که چقدر به رفع آلودگی هوا کمک میکنیم که سالانه هزاران میلیارد به کشور زیان وارد می‌کند همین هم باز صرفه جویی است.
عرضه و تقاضای خودرو هم به تعادل رسیده و خودروساز داخلی هم مجبور است کیفیت را بالا ببرد و خودروی کم مصرف تولید کند که فرصت است.
رییس جمهور به صورت مرتب باید جزئیات را با مردم در میان و ارتباط رییس جمهور و معاون اول و وزرا با مردم از طریق انواع رسانه ها برقرار و به صورت گسترده باشد.
می شود با یک طرح جامع و آگاهی بخشی به مردم و همراه کردن مردم مشکل بنزین و ناترازی انرژی را حل کرد.همه باید پیشنهاد و راهکار بدهند و به جای غر زدن به دولت کمک کنیم.از دل همین ایده و پیشنهاد ها یک طرح جامع خوب می توان آماده کرد.

modir

Recent Posts

چرا کوچک‌سازی دولت تنها راه نجات است؟

در حالی‌که آرژانتین با اصلاحات ساختاری و کاهش حجم دولت به رشد اقتصادی چشمگیر دست…

4 دقیقه ago

راه نجات اقتصاد ایران از دل تاریخ

در شرایطی که اقتصاد ایران با بحران‌های عمیق و ناکارآمدی‌های ساختاری مواجه است، بازگشت به…

15 دقیقه ago

قانون تثبیت قیمت انرژی؛ از شعار حمایت تا واقعیت نابودی اقتصاد ایران

تصمیم مجلس هفتم برای تثبیت قیمت حامل‌های انرژی، با حمایت چهره‌های سیاسی و اقتصادی، در…

1 ساعت ago

روایت‌سازی‌های اغراق‌آمیز؛ تضعیف قدرت ایران در جنگ ۱۲ روزه

در بحبوحه تحلیل‌های پس از جنگ ۱۲ روزه میان ایران و اسرائیل، برخی روایت‌ها با…

1 ساعت ago

بررسی عملکرد صنعت سیمان با وجود ناترازی ها

در سال‌های اخیر، عملکرد صنعت سیمان با رشد تقاضا، بهبود صادرات و اصلاح سازوکارهای فروش،…

22 ساعت ago

بازگشت روند صعودی بورس مشروط به چیست؟

اکنون تنها چیزی که می‌تواند قطار متوقف‌شده بورس را دوباره به حرکت درآورد، اراده‌ای سیاسی،…

1 روز ago