آخرین اخبار

برنامه های اقتصادی عربستان

به گزارش سرمایه فردا، در سال‌های گذشته محمد بن سلمان یک رشته اصلاحات اقتصادی و اجتماعی را در عربستان به اجرا گذاشت. اصلاحات موسوم به چشم‌انداز ۲۰۳۰ که در حوزه اقتصاد به دنبال کاهش وابستگی اقتصاد عربستان به نفت، حضور در بازارهای مالی دنیا در قالب یک صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ بود. همچنین واگذاری بخشی از سهام آرامکو، تقویت بخش خصوصی، رشد سهم بخش خصوصی در تولید ناخالص داخلی و رشد گردشگری خارجی از دیگر برنامه های اقتصادی عربستان است. عربستان کاهش وابستگی به نفت، تنوع بخشی به تولید و خدمات، حرکت به سوی اقتصاد مالی و رقابتی‌‌تر شدن اقتصاد را دنبال می‌کند.

در کنار توجه به آزادی‌های اقتصادی، بن سلمان در عربستان، که در واقع دژ محافظه‌کاری خاورمیانه است. یک رشته اصلاحات اجتماعی و برنامه های اقتصادی جسورانه را با هدف آزادی‌های بیشتر برای جوانان و استفاده از زنان در فعالیت های اقتصادی به اجرا گذاشت. امری که در عربستان محال به نظر می‌رسید. ابتکار عمل محمد بن سلمان در حرکت به سوی تجدد و مظاهر مدرن در سرزمین محافظه‌کاری، نشان داد بن سلمان هر آنچه سخت است و استوار دود می‌کند و به هوا می‌فرستد.

الگوی برنامه های اقتصادی بن سلمان کیست؟

بن سلمان از دوران دبیرستان و دانشگاه شیفته مارگارت تاچر بود. یکی از شاهزاده‌های سعودی که در دوران دبیرستان و دانشگاه، همکلاس و دوست محمد بن سلمان بود در خاطراتش می‌گوید  بن‌سلمان شیفته «مارگارت تاچر» نخست وزیر اسبق انگلیس معروف به «بانوی آهنین» بود و همواره از اینکه این زن با اقتدار، اصلاحات ساختاری اقتصادی و اجتماعی در بریتانیا را پیش بُرد، او را می‌ستود.

در حال حاضر بن سلمان ی خواهد اقتصاد عربستان را از حالت تک قطبی بودن و وابسته به نفت خارج کند. به همین دلیل در سال های اخیر مشاوران زیادی را از انگلیس استخدام کرده است تا با مشاوره در حوزه اقتصاد نقت و انرژی به توسعه زنجیره ارزش افزوده ر این کشور کمک کنند.

modir

Recent Posts

وعده های وزیر اقتصاد برای اصلاحات

وزیر اقتصاد درحالی راه چاره مشکلات اقتصادی را در رفع تحریم و گره سیاسی دانسته…

5 ساعت ago

۱۰ ابزار نوین تامین مالی پروژه های استارت آپی

در حال حاضر تامین مالی پروژه به یکی از بزرگترین دغده های سرمایه گذاران و…

5 ساعت ago

فشار بر روی مالکیت سه جزیره ایرانی

در موقعیت کنونی که تنش ها دامن خاورمیانه را گرفته امارات به دنبال استفاده از…

6 ساعت ago

کلید موفقیت یا ناکامی کشورها

کلید موفقیت کشورها در اقتصاد توزیع عادلانه حقوق و فرصت‌ها و جلوگیری از تمرکز ثروت…

6 ساعت ago

عامل تعیین‌کننده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

عامل تعیین‌کننده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سیاست خارجی این دولت در قبال اوکراین و…

7 ساعت ago

حمایت برنده جایزه نوبل از اقتصاد دولتی

حمایت برنده جایزه نوبل از اقتصاد دولتی در این راستاست که دولت نقش یک تنظیم…

7 ساعت ago