آخرین اخبار

بازدهی نماد دارو در ۱۴۰۳

به گزارش سرمایه فردا، میزان فروش کارخانجات داروپخش با نماد دارو در طی ۵ ماهه ابتدایی امسال کاهش ۳۳ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل داشته است. بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان از فروش کارخانجات داروپخش نسبت به دوره مشابه گذشته از دست رفته است. همین موضوع باعث شده که بازدهی نماد دارو در یک سال گذشته منفی ۴۹ درصد شود. درحالی که در سال ۱۴۰۲ قیمت سهام کارخانجات داروپخش تا سه برابر افزایش یافته بود. حالا دوباره قیمت سهام آن در محدوده ۱۴۰۰ تومان است.
علاوه براین میزان تولید سرم، آمپول، شربت و سوسپانسیون، قرص و … کارخانجات داروپخش در طی مدت زمان مورد گزارش به ترتیب ۳۰ ، ۳۹، ۴۵ و ۶۲ درصد کاهش یافته است.
مسعود عابدینی که در بهمن ماه سال گذشته مدیریت کارخانجات داروپخش را برعهده گرفت در نامه ای به بورس عنوان کرده بود که به دنبال مجوز افزایش نرخ برخی از محصولات برای پوشش هزینه ها می باشد. مدتی پیش مجوز این افزایش توسط سازمان غذا و دارو برای ۳۳ قلم از محصولات دارویی صادر شده است. سهامداران امیدوار هستند در ماه های آتی ضمن جبران کمبود تولید در این شرکت شاهد بهانه ای جدیدی در خصوص کاهش درآمدها نباشند.

چراکه بازدهی نماد دارو افت سنگین داشت؟

چراکه بازدهی نماد دارو در شش ماهه گذشته حدود ۳۸ درصد منفی شده است. این میزان افت بازدهی نماد دارو قابل مقایسه با بازدهی شاخص کل بورس نیست. به عبارت دیگر اگر قرار بود شاخص کل بورس و نماد دارو مانند هم اصلاح می کردند شاخص کل بورس باید به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد می‌رسید.
درواقع بازدهی نماد دارو به این دلیل در یکساله افتی ۴۹ درصدی داشته که میزان سودآوری شرکت کاهش قابل توجهی داشته است. در واقع این شرکت در سه ماهه گذشته به ازای هر سهم ۳۲ تومان سود داده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته سود هر سهم ۸۴ تومان بود. در سال مالی گذشته نیز پیرو این افت سودآوری به ازای هر سهم ۱۲۴ تومان سود ساخته بود. درحالی که سال قبل تر آن به ازای هر سهم حدود ۳۲۹ تومان سود ساخته بود.
شرکت‌های دارویی در سال‌های گذشته به واسطه ارز دارویی که با قیمت پایین دریافت می کردند عملا به سودآوری سنگین از این محل دست یافته بودند. حالا که دولت به دنبال حذف رانت های این صنعت برآمده است این شرکت‌ها با کاهش سودآوری روبرو شده‌اند. در مقابل شرکت‌های دارویی به دنبال تقابل هستند و با عرضه کم دارو تلاش می کنند تا دولت را مجبور کنند تا به شرایط آنها تن دهد.

modir

Recent Posts

جامعه سرمایه‌داری و دولت دموکراتیک

در جامعه سرمایه‌داری، دولت دموکراتیک باید مواظب باشد که درباره بازار چه چیزی را کنترل…

4 ساعت ago

فرهنگ اخلاقی سازمان چیست

به گزارش سرمایه فردا، فرهنگ اخلاقی در یک سازمان، بررسی چگونگی مواردی شامل مفروضات، ارزش‌ها…

5 ساعت ago

مدیران غارتگر چه کسانی هستند؟

مدیران غارتگر، نمایندگان سیستم فساد گسترده و آشکار در یک دولت یا جناح سیاسی هستند…

6 ساعت ago

اخلاق حرفه‌ای چیست؟

به گزارش سرمایه فردا، برای اینکه به موضوع نقش اخلاق حرفه‌ای در کسب‌وکار و اهمیت…

6 ساعت ago

عملکرد ضعیف پتروشیمی ارومیه

عملکرد ضعیف پتروشیمی ارومیه در زمینه فروش محصولات و همچنین بازدهی منفی در یکسال گذشته…

6 ساعت ago

دو سناریو متفاوت برای شاخص کل بورس و هموزن

به گزارش سرمایه فردا، شاخص کل بورس و هموزن این روزها راه خود را از…

9 ساعت ago