آخرین اخبار

بازار خرده‌فروشی اینترنتی در ایران چیزی حدود چهار درصد است

به گزارش سرمایه فردا، سعید محمدی، امروز در همایش روز ملی تجارت الکترونیکی اظهار کرد: ایران جزو نخستین کشورهایی بود که تجارت الکترونیکی در آن شکل گرفت، اوایل دهه ۸۰ در ترکیه، عربستان و پاکستان تجارت الکترونیکی وجود نداشت، در حالی‌که ایران این بازار را داشت و در آن موفق بود.

محمدی با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۰۰ هزار فروشگاه اینترنتی فعال در ایران وجود دارد  فعالیت که در هیچ صنعت دیگری شاهد وجود این حجم از فعال اقتصادی و رقابت‌پذیر بودن این حوزه نیستیم، تصریح کرد: از نظر عمق تکنولوژیک، دانش فنی و زیرساخت‌های تجارت الکترونیکی، با جرات می‌توان گفت شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف نه فقط از بزرگ‌ترین مجموعه‌های منطقه خودمان عقب نیستند، بلکه از همه جلوتر هستند.

سهم پایین خرده‌فروشی اینترنتی در ایران

به گفته نایب رئیس انجمن علمی تجارت الکترونیکی همه این‌ مسائل بالا بودن قابلیت رشد در شرکت‌های ایرانی را نشان می‌دهد و یکی از معدود فرصت‌های طلایی است تا ایران بتواند جایگاه خود را تثبیت کند. در برخی از حوزه‌ها مانند تاکسی‌های اینترنتی و حمل‌ونقل فرصت خوبی داریم و سهم تجارت الکترونیک از آن‌ بازارها زیاد شده است. اما در حوزه خرده فروشی اینترنتی، موفقیت ما در مقایسه با سایر کشورها خیلی چشمگیر نبوده است.

محمدی افزود: امروز در کشورهای مختلف بازار خرده فروش به خرده فروش از مسیر فروش اینترنتی انجام می‌شود. بازار خرده‌فروشی اینترنتی در ایران چیزی حدود چهار درصد است که به نسبت کشورهای همسایه عدد بسیار پایینی است و به‌طور مثال ترکیه در این بخش سهم ۲۰ درصدی از کل اقتصادی را دارد.

ساختار اقتصادی غیرشفاف، مانع رشد تجارت الکترونیک

به گفته وی دلیل پایین بودن این سهم، موانعی است که در این بخش وجود دارد که با برداشته شدن آنها می‌توانیم شاهد رشد تجارت الکترونیکی در کشور باشیم. نخستین و مهمترین مانع، ساختار اقتصادی غیرشفاف در کشور است و تجارت الکترونیک و به صورت مشخص خرده فروشی اینترنتی نیازمند وجود ساختار شفاف اقتصادی است.

محمدی با بیان اینکه بخش‌های بزرگی از اقتصاد کشور هنوز شفاف نشده است، اظهار کرد: مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد جزو اهرم‌هایی است که به شفافیت ساختار اقتصادی منجر می‌شود.

نایب رئیس انجمن علمی تجارت الکترونیکی با بیان اینکه محاسبات انجام شده در یک دهه گذشته در اقتصاد دیجیتال کشور نشان می‌دهد نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار در این بخش سرمایه‌گذاری شده، گفت: این در حالی است که در ترکیه، فقط در یک پلتفرم و در یک مرحله ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است. بخش خصوصی باید در این بخش فعالیت بیشتری انجام دهد تا جذب سرمایه بهتری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه بخش شفاف تجارت الکترونیک توان رقابت با بخش غیر شفاف را ندارد، افزود:‌ در بخش غیرشفاف التزام به قوانین وجود ندارد و به همین دلیل رقابت‌پذیری از بین می‌رود. بحث دیگر مربوط به تنظیم‌گری‌هایی است که باید توسط دولت و مجموعه‌های مختلف انجام شود. پلتفرم‌های حوزه فروش کالا شرایطی ایجاد کرده‌اند تا مردم بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را به راحتی به صورت اقساطی خرید کنند، اما قوانین و مقررات دست‌وپای این پلتفرم‌ها را بسته است؛ چیزی که در پلتفرم‌های غیرشفاف به صورت عادی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: با رفع این موانع می‌توانیم شاهد رشد بسیار زیادی در حد کشورهای منطقه باشیم و سهم خرده فروشی را در چهار سال آینده به ۲۰ درصد برسانیم./ایسنا

modir

Recent Posts

وضعیت هوا در ۲۴ ساعت آینده

درباره وضعیت هوا در ۲۴ ساعت آینده گفت: هشدار نارنجی برای بارندگی و هشدار زرد…

4 ساعت ago

فروش سهام نشانه هیجان یا ریسک

فروش سهام در حال حاضر به دو دلیل افزایش یافته‌است؛ نخست بازدهی درصدی که نوسانگیرها…

5 ساعت ago

واکنش بازار طلا و ارز به حادثه بندر رجایی

بازار طلا و ارز به دلیل عدم قطعیت‌های ناشی از انفجار بندرعباس و پیچیدگی مذاکرات…

15 ساعت ago

چالش‌های حقوقی بانکداری؛ نقد قانون بانکداری بدون ربا از منظر فقهی و اقتصادی

وزیر علوم، در اولین همایش ملی حقوق بانکی با بررسی قانون عملیات بانکداری بدون ربا،…

18 ساعت ago

بانکداری ستون اقتصاد ملی؛ ضرورت بازتعریف رابطه نظام بانکی با حقوق

آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد، استاد حوزه و دانشگاه، در اولین همایش ملی حقوق بانکی…

18 ساعت ago

نخستین همایش ملی حقوق بانکی؛ راهکاری برای شفافیت و قانون‌مداری در نظام بانکی ایران

یاسر مرادی، دبیرکل نخستین همایش ملی حقوق بانکی، در افتتاحیه این رویداد به ضرورت بازتعریف…

18 ساعت ago