آخرین اخبار

تاثیر اقدام فدرال رزو در کاهش نرخ بهره

به گزارش سرمایه فردا، محمد رضا حسینی: اقدام فدرال رزو در کاهش ۰.۵ درصد نرخ بهره بسیار هوشمندانه و فوق العاده برای من جذاب بود. فد در این حرکت استقلال خود را به دو حزب جمهوری خواه (که خواهان عدم تغییر نرخ بهره بودند) و دموکرات (که خواهان کاهش ۰.۷۵ درصد نرخ بهره بودند) دیکته کرد. اکثر اقتصاددانها توقع کاهش ۰.۲۵ درصدی و بازار انتظار کاهش ۰.۵ درصدی را داشت. به باور من اقتصاددانها زیاد تحت تاثیر گذارش آخر بازار کار قرار گرفتند و شرایط را چندان غیر مطلوب نمیدند. البته بازار عملکرد بهتری داشت و انتظارات درستی را در نظر گرفت که شامل گذارشات ناامید کننده‌ی قبلی در بازار کار نیز بود.

جروم پاول و سایر مقامات فدرال رزو به خوبی انتظارت بازار را درک کرده و در راستای انتظارات بجای آنها و به نفع سرمایه داران و مردم حرکت کردند. حال این حرکت به زیان سنگین و فشار بزرگی بر روی دونالد ترامپ و جمهوری خواهان تمام خواهد شد.

جوزف استیگلیتز یکی از عوامل تورم را کمبود مسکن میداند و از طرفی اقدام فدرال رزو نیز در راستای این بوده که تورم به هسته‌ی سخت خورده است. لذا اینجا مورد کمبود عرضه در بخش مسکن ایالات متحده است که با وجود این حجم سرمایه که از چین به ایالات متحده و بخش مسکن سرازیر شده طبیعی است.

لذا وقتی خانم هریس در کمپین انتخاباتی خود از لزوم احداث سه میلیون واحد مسکن میکند نکات خوبی در آن نحفته است که بحثش شکستن هسته‌ی سخت تورم است. تعبیر هریس کومونیست است و به روش شهید ابراهیم رئیسی عمل میکند کمی غیر معقول به نظر میرسد.

لذا خانم کامالا هریس در دوره ریاست جمهوری خود (که از نظر من دیگر قطعی شده است) مسکن‌های وعده داده شده را خواهد ساخت. البته دولتش باید بتواند از حیف و میل منابع مالیات دهند‌گان جلوگیری کرده و احداث واحدها را به بخش خصوصی بسپارد. قطعا ساخت دولتی هزینه‌ها را به شدت بالا برده و موجبات نارضایتی عمیقی را فراهم میکند.

modir

Recent Posts

بررسی نوسانات قیمت دلار تحت تاثیر تحریم و جنگ

بررسی نوسانات قیمت دلار تحت تاثیر تحریم و جنگ حکایت از این دارد که هر…

20 ساعت ago

دلایل عدم پرداخت تسهیلات بانک‌ها به بازسازی بافت فرسوده

یکی از دلایل عدم پرداخت تسهیلات بانک‌ها به پروژه های بازسازی بافت فرسوده عدم کفایت…

20 ساعت ago

تاثیر قیمت نفت بر بورس

تاثیر قیمت نفت بر بورس تحت تاثیر جنگ یا تقاضا از طریق شرکت های پالایشی…

20 ساعت ago

سرمایه گذاری در هوش مصنوعی

سرمایه گذاری در هوش مصنوعی به این دلیل روندی فزاینده گرفته است که میزان استفاده…

21 ساعت ago

جوابیه بانک توسعه تعاون به ضعف عملکردش

به گزارش سرمایه فردا، بانک توسعه تعاون در قبال انتقاد به عملکرد این بانک و…

21 ساعت ago

تبعیات برق در بورس کالا علیه مردم

تبعیات برق در بورس کالا علیه مردم است. قیمت کالاها در بورس بر مبنای نرخ…

22 ساعت ago