آخرین اخبار

افزایش سرمایه گذاری حوزۀ کریدور شمال‌جنوب و شرق‌غرب

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه،  در نشست حمل‌ونقل و توسعۀ کشور، اظهار داشت: براساس سیاست‌های کلی، باید در حوزۀ اقتصاد رشد ۸درصدی داشته باشیم و تورم را تک رقمی کنیم. هنگام بررسی لایحۀ برنامۀ هفتم توسعه، به دولت محترم و شورای محترم نگهبان تأکید کردم حتماً سقف سرمایه‌گذاری هم داریم. حداقل یک برآوردی از این سقف داشته باشیم که به مباحث پوچ گرفتار نشویم و بگوییم فلان تبصره هفتادوپنجی هست یا نه.

وی افزود: برای رشد اقتصادی ۲٫۸ درصد از محل رشد بهره‌وری پیش‌بینی شده است. مثالی ملی بزنم. ما اگر برای محاسبه همۀ گازوئیل و فرآورده‌ها و میعانات گازی را تبدیل به بشکۀ نفت کنیم، روزانه ۳٫۵ میلیون بشکه نفت هدر می‌دهیم. با قیمت بشکه‌ای ۸۵ دلار حساب کنیم، سالانه بالای ۱۰۰ میلیارد دلار در سال خواهد شد. تحریم به ما ظلم می‌کند، چرا خودمان به خودمان ظلم می‌کنیم؟ این پول در یک قدمی ماست.

رئیس مجلس گفت:  نگوییم ثابت نگاه‌داشتن قیمت‌ها اشکال ماست. شاید این اشکال هم باشد، اما راه بهینه‌سازی سوخت بالابردن قیمت‌ها نیست. راه‌های دیگری وجود دارد. وقتی این سرمایه از بین می‌رود، این سرمایه توسط مردم و دولت و بخش خصوصی باید بهینه شود. اگر همه از آن بهره ببریم، این ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایۀ ملی ما می‌شود.

رئیس مجلس تاکید کرد: ترانزیت قبل از اینکه جنبۀ اقتصادی داشته باشد، جنبۀ امنیت ملی و قدرت بازدارندگی دارد. فرصت‌های بزرگ برای ما تولید می‌کند. ما با تمام وجود این موارد را حس می‌کنیم. ولی غصه‌مان می‌شود با چه مشکلاتی زیرساخت‌ها را درست می‌کنیم. گاهی اوقات‌ سیاست‌گذاری ما غلط است. هم‌اکنون از هرکسی بپرسید ریل مهم است یا جاده، همه می‌گویند ریل. حالا شما نگاه کنید ما در دهه‌های گذشته بین ریل و جاده سرمایه را به جاده ریختیم.

وی افزود: حالا هم که در ریل سرمایه‌گذاری کردیم، امروز حدود ۱۴ هزار کیلومتر ریلی داریم که قطار روی آن حرکت می‌کند. حالا چقدر حرکت می‌کند؟ در جاهایی گرهِ ترافیکی داریم و در برخی جاها نیز هرچند روز یکبار شاید یک قطاری حرکت کند.

قالیباف بیان داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد از این ۱۴هزار کیلومتر حدود ۴هزار کیلومتر آن هیچ تأثیری در حوزۀ بهره‌وری در کشور ندارد و ضرورتی نداشته. سرمایه را جایی بردیم که برگشت سرمایه ندارد. یعنی پول مفت را آنجا هزینه کردیم و اگر این ۴هزار کیلومتر را درست هزینه کرده بودیم، آیا امروز در کریدور شمال تا جنوب می‌ماندیم؟ امروز در برنامۀ هفتم متمرکز شدیم ۳هزار و ۲۰۰ کیلومتر در حوزۀ کریدور شمال‌جنوب و شرق‌غرب سرمایه‌گذاری کنیم. ما قبلاً سرمایه‌گذاری کردیم، ولی خط آهن را اشتباه می‌بردیم و در همۀ شهرها این‌قدر قطار می‌ایستند که الان سرعت قطار باری ما از اندازۀ سرعت حرکت دوچرخه هم کمتر است.

modir

Recent Posts

دلایل صعود نماد مبین ؛ افزایش تولید و بازدهی سهام

نماد مبین در بورس با تقاضای بالا و بازدهی چشمگیر، به گزینه‌ای مطمئن و جذاب…

5 ساعت ago

پارس خودرو قربانی انتصابات حاشیه ساز

شرکت پارس خودرو با وجود اینکه بازار خودرو ایران هنوز انحصاری مانده و واردات خودرو…

9 ساعت ago

بازآفرینی نقش روابط عمومی‌ها در کسب‌وکارها

با ظهور شبکه‌های اجتماعی، ارتباط با مخاطبان دگرگون شده و بازآفرینی نقش روابط عمومی‌ها در…

10 ساعت ago

بررسی تأثیر رسوب بر عملکرد شیر اهرمی و راهکارهای رسوب‌زدایی مؤثر

رسوبات به‌مرور زمان در اجزای داخلی شیرهای اهرمی مانند کارتریج، سوپاپ، اورینگ و همچنین شیر…

10 ساعت ago

تحلیل وضعیت مالی و عملیاتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: در سال گذشته موفق شد حدود ۱۹ میلیارد تومان…

1 روز ago

نقش روابط عمومی در ارتباطات مؤثر میان شهروندان و مدیریت شهری

سخنگو و مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت:  ارتباطات مؤثر میان شهروندان و…

1 روز ago