آخرین اخبار

اصول اخلاقی در مشاغل

به گزارش سرمایه فردا، اخلاق حرفه ای تعریف و توسعه ی مفاهیمی از رفتار درست و نادرست را در بر می گیرد که کاربرد اصول اخلاقی در زندگی حرفه ای و مناسبات پیرامون آن را بیان می دارد و به بررسی چالش های اخلاقی که توسط شاغلین حرفه های مختلف تجربه می شوند پرداخته و به دنبال مطالعه و درک مبانی ارزش ها و الزامات حرفه ای است.
اخلاق حرفه ای را می توان به طور عام به مسئولیت پذیری فرد در زندگی شخصی، شغلی و سازمانی دانست که بر حسب هر یک از انواع مسئولیت پذیری، اخلاق شخصی، اخلاق حرفه ای و اخلاق سازمان تحقق می یابد. بر این اساس می توان این طوری بیان نمود که اخلاق حرفه ای، مجموعه ای از اصول و استانداردهای سلوک بشری است که رفتار افراد و گروه ها را تعیین می نماید؛ و در حقیقت یک فرآیند تفکر عقلانی است که هدف آن محقق ساختن این امر است که در سازمان چه ارزش هایی را چه موقع باید حفظ و اشاعه نمود.
در ابتدا اصول اخلاقی در مشاغل به معنای اخلاق کار و اخلاق مشاغل به کار می رفت. امروزه نیز عده ای از نویسندگان اخلاق حرفه ای، از معنای نخستین این مفهوم برای تعریف آن استفاده می کنند. در واقع می توان این طور بیان نمود که مفهوم اصول اخلاقی در مشاغل مجموعه قوانین اخلاقی را در بر می گیرد که اصولا از ماهیت یک حرفه استخراج شده اند. بدین ترتیب نخستین وظیفه اخلاق حرفه ای تدوین قوانینی بر پایه اخلاق در هر حرفه است.
صاحبان حرفه از اخلاق دو توقع دارند: یکی بیان نظام مند مسئولیت های اخلاقی در حرفه و دیگری تشخیص دقیق و حل اثربخش مسائل اخلاق حرفه.

فاکتورهای اخلاق حرفه ای

  • رفتاری متداول در میان اهل یک حرفه
  • مدیریت رفتار و کردار آدمی هنگام انجام دادن کارهای حرفه ای
  • اخلاق حرفه ای رشته ای از دانش اخلاق است که به مطالعه روابط شغلی می پردازد.
  • مجموعه ای از قوانین که در وهله اول از ماهیت حرفه و شغل به دست می آید.
  • اخلاق حرفه ای، یک فرایند تفکر عقلانی اســت که مجموعه ای از کنش ها و واکنشهای اخلاقی پذیرفته شده اســت که از سوی سازمانها و مجامع حرفه ای مقرر می شود تا مطلوب ترین روابط اجتماعی ممکن را برای اعضای خود در اجرای وظایف حرفه ای فراهم آورد.
    اخلاق فردی :اخلاق فردی به آن دسته از استانداردهای رفتاری که برای همه یکسان است اشاره دارد. به نقل از هری چی؛ درستی یا نادرستی امور، شناخت امور خیر و شر، و بازشناسی فضائل مسائل بنیادین اخلاق را تشکیل می دهد و به نقل از کانت؛ اگر انسانی اخلاقی باشد، خردمند و در همان معنا آزاد نیز هست. فضیلت، تنها شادی نیست بلکه عظیمت، والایی و آزادی انسان است.
    تیلور اخلاق را تحقیق در ماهیت و سطوح اعتقادی افراد می داند منفعت و فضیلت اخلاقی ) اراده نیک، نیک خواهی ( برترین خیر است و در برابر آن کلیه ارزش های دیگر فرعی هستند که در حالت ایده آل، این مشخصه ها همچون استانداردهایی هستند که هر فرد معقول می خواهد آن ها را دنبال کند.
    پس می توان گفت که اخلاق فردی شامل اصول و معیارهایی برای تفکر و رفتار آدمی است که ما را قادر می سازد با رعایت حقوق یکدیگر و محیط)طبیعی و مصنوع(، تکالیف انسانی نسبت به خود و محیط (شامل دیگران و طبیعت) و در مکاتب دینی نسبت به خالق، داشته باشیم و بر اساس آن، رشد و زندکی کنیم.

اصول اخلاقی در مشاغل در موقعیت های ویژه

تعاریف بسیاری را از عبارت اخلاق شغلی می‌توان یافت اما به بیانی ساده می توان گفت: مجموعه ای از اصول اخلاقی است که هر فرد در انجام کارش آن را رعایت می¬‌کند. به عبارت دیگر اخلاق شغلی احساسی است که هر فرد نسبت به شغل و حرفه ی خود دارد که در نتیجه آن، نگرش و رفتار خویش را شکل می‌دهد.
اخلاق شغلی به صورت صریح به عنوان یک تفاوت فردی تعریف شده است که توسط مجموعه‌ای از اعتقادات و رفتارهایی است که نشان دهنده ارزش شغل در دید انجام دهنده آن می‌باشد
اصول اخلاقی در مشاغل متعهد شدن توان ذهنی، روانی و جسمانی کارکنان یا گروه ها به اندیشه و خرد جمعی در جهت کشف استعدادهای درونی برای توسعه سازمان می دانند. اصول اخلاقی در مشاغل ، شناخت درست از نادرست در محیط کار و آنگاه انجام درست و ترک نادرست می دانند.
به منظور اطمینان از معتبر ماندن مدیریت حرفه ای پروژه و حفظ شهرت مثبت، موسسه مدیریت پروژه، متخصصان را با استانداردهای اخلاقی بالا، نگه می دارد.
چشم انداز و هدف ایجاد منشور اخلاقی و رفتار حرفه ای این است که بتوانیم حرفه خود را چه به صورت فردی و چه جمعی با پذیرش این کدهای اخلاقی و رفتاری حرفه ای پیش ببریم.
اصول اخلاقی در مشاغل معتقد است که این کدها به ما در تصمیم‌گیری عاقلانه کمک می‌کند. به‌ویژه زمانی که با موقعیت‌های دشواری مواجه می‌شویم که ممکن است از ما خواسته شود که یکپارچگی یا ارزش‌های خود را به خطر بیاندازیم.

منشور اخلاقی چیست؟

منشور اخلاقی برای همه اعضای PMI و افرادی که دارای گواهینامه PMI هستند یا افرادی که برای صدور گواهینامه درخواست می کنند و همچنین داوطلبان PMI ، اعمال می شود. در حالی که PMI سطوح مختلفی از گواهینامه های مدیریت پروژه را ارائه می دهد، PMP به عنوان بهترین گواهینامه مدیریت پروژه در نظر گرفته می شود.
ضروری است که PMP ها در سراسر جهان از منشور اخلاقی PMI آگاه باشند و از آن پیروی کنند تا از چشم انداز و کاربرد آن اطمینان حاصل شود.
شناخت موقعیت‌های اخلاقی و به‌کارگیری کد اخلاقی PMI در مورد آن‌ها به متخصصان این امکان را می‌دهد تا از استانداردهای موسسه مدیریت پروژه حمایت کنند. همچنین مدیران پروژه آگاه باشتد که پیروی نکردن از چارچوب اخلاقی تعریف شده در منشور اخلاقی PMI ، منجر به بررسی رسمی اخلاقی توسط کمیته بازبینی اخلاق PMI (ERC) گردیده است. در نهایت تعلیق احتمالی عضویت یا تعلیق صدور گواهینامه، یا حذف احتمالی عضویت و گواهینامه آنان شود..
مدیران پروژه باید همیشه چهار حوزه ارزشی احترام، مسئولیت، انصاف و صداقت را در نظر داشته باشند تا همیشه از اخلاق قابل قبول مدیریت پروژه اطمینان حاصل کنند.
به منظور اطمینان از معتبر ماندن مدیریت حرفه ای پروژه و حفظ شهرت مثبت، موسسه مدیریت پروژه، متخصصان را با استانداردهای اخلاقی بالا، نگه می دارد.

تفاوت اصول اخلاقی در مشاغل

اخلاق فردی، مسئولیت پذیری شخصی است در برابر رفتار فردی که یک انسان از خود نشان می دهد. اخلاق شغلی مسئولیت پذیری یک فرد است در برابر رفتار حرفه ای به عنوان صاحب یک حرفه، شغل و یا پست سازمانی.
اخلاق حرفه‌ای یکی از مسائل اساسی همه جوامع بشری است. در حال حاضر، متأسفانه در جامعه ما در محیط کار کمتر به اخلاق حرفه‌ای توجه می‌شود. درحالی که در غرب سکولار، در دانش‌های مربوط به مدیریت و سازمان، شاخه‌ای با عنوان اخلاق حرفه‌ای وجود دارد، ولی در جامعه دینی ما در مدیریت، به اخلاق توجه کافی نشده است.
جامعه ما نیازمند آن است تا ویژگی‌های اصول اخلاقی در مشاغل مانند دلبستگی به کار، روحیه مشارکت و اعتماد، ایجاد تعامل با یکدیگر را تعریف نموده و برای تحقق آن فرهنگ‌سازی نماید. امروزه بسیاری از کشورها در جهان صنعتی به این بلوغ رسیده‌اند که بی‌اعتنایی به مسائل اخلاقی و فرار از مسئولیت‌ها و تعهدات اجتماعی، به از بین رفتن بنگاه می‌انجامد.
به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌های موفق برای تدوین استراتژی اخلاقی احساس نیاز کرده است. باید در سازمان یک فرهنگ مبتنی بر اخلاق رسوخ کند. از این‌رو، کوشیده‌اند به تحقیقات درباره اخلاق حرفه‌ای جایگاه ویژه‌ای بدهند؛ وقتی از حوزه فردی و شخصی به حوزه کسب و کار گام می‌نهیم‌‌، اخلاق حرفه ای به میان می‌آید؛ مانند: اخلاق پزشکی‌‌، اخلاق معلمی‌‌، اخلاق مهندسی و نظایر آن‌.

استانداردهای مدیریت پروژه

موسسه مدیریت پروژه آمریکا در سال ۱۹۶۹ با شش عضو در شهر پنسیلوانیا آمریکا تاسیس شد. در سال ۱۹۸۴ PMI گواهینامه PMP را معرفی کرد و در سال ۱۹۹۱ موفق به کسب گواهی استاندارد ملی آمریکا (ANSI) شد. هشت سال بعد از آن PMI گواهینامه ۹۰۰۱ISO را نیز برای گواهینامه PMP خود کسب کرد.
انستیتوی مدیریت پروژه PMI در سال ۱۹۹۸ میلادی از سوی ANSI به‌عنوان صادر کننده استانداردهای مدیریت پروژه به رسمیت شناخته شده است و بعد از اینکه کمیته توسعه استانداردهای اخلاقی یک کد اخلاقی جدید را برای اطمینان از مشارکت جامعه مدیریت پروژه جهانی بررسی و تهیه کرد، هیئت مدیره PMI در اکتبر ۲۰۰۶ کد اخلاقی فعلی و رفتار حرفه ای PMI را مورد تصویب قرار داد.
در شماره جولای PMI Today مشاهده می شود که یکی از نقش ها و مسئولیت های کلیدی دست اندرکاران پروژه، تصمیم گیری است. در نتیجه، مدیران پروژه اغلب در تصمیم گیری خود با مسائل اخلاقی مواجه می شوند و می بایست از کد و ابزارهای پشتیبان آن به عنوان یک راهنمای ضروری در پروژه استفاده کرده و بدان عمل نمایند.
در واقع مدیران حرفه ای پروژه باید تصمیمات درستی بگیرند و روزانه رفتار منطبقی بر اصول داشته باشند که این رفتارها به ایجاد جو اعتماد در بین ذینفعان پروژه کمک کرده و موفقیت پروژه را افزایش می دهد.
در میان ارزش‌هایی که از سوی موسسه مدیریت پروژه مهم‌تر تلقی می‌شود، چهار ارزشی ایست که در منشور اخلاقی PMI نسبت به آن تصمیم‌گیری شده و برجسته شده‌اند عبارتند از: مسئولیت، احترام، انصاف و صداقت.
توجه به این نکته حائز اهمیت است که عدم رعایت استانداردهای اخلاقی PMI برای دارندگان گواهینامه می توانند تبعات فراوانی داشته باشد که در صورت محکومیت به نقض منشور اخلاقی، توسط کمیته بازبینی اخلاق PMI مشمول اقدامات انضباطی خواهند شد.

تصمیم‌گیری عاقلانه از اصول اخلاقی در مشاغل

PMI پی ام آی معتقد است که این کدها به ما در تصمیم‌گیری عاقلانه کمک می‌کند، به‌ویژه زمانی که با موقعیت‌های دشواری مواجه می‌شویم که ممکن است از ما خواسته شود که یکپارچگی یا ارزش‌های خود را به خطر بیاندازیم. منشور اخلاقی برای همه اعضای PMI و افرادی که دارای گواهینامه PMI هستند یا افرادی که برای صدور گواهینامه درخواست می کنند و همچنین داوطلبان PMI ، اعمال می شود. در حالی که PMI سطوح مختلفی از گواهینامه های مدیریت پروژه را ارائه می دهد، PMP به عنوان بهترین گواهینامه مدیریت پروژه در نظر گرفته می شود.
ضروری است که PMP ها در سراسر جهان از منشور اخلاقی PMI آگاه باشند و از آن پیروی کنند تا از چشم انداز و کاربرد آن اطمینان حاصل شود.
شناخت موقعیت‌های اخلاقی به متخصصان این امکان را می‌دهد تا از استانداردهای موسسه مدیریت پروژه حمایت کنند و همچنین مدیران پروژه آگاه باشتد که پیروی نکردن از چارچوب اخلاقی تعریف شده در منشور اخلاقی PMI ، منجر به بررسی رسمی اخلاقی توسط کمیته بازبینی اخلاق PMI (ERC) گردیده و در نهایت تعلیق احتمالی عضویت یا تعلیق صدور گواهینامه، یا حذف احتمالی عضویت و گواهینامه آنان شود..
مدیران پروژه باید همیشه چهار حوزه ارزشی احترام، مسئولیت، انصاف و صداقت را در نظر داشته باشند تا همیشه از اخلاق قابل قبول مدیریت پروژه اطمینان حاصل کنند.

تعاریف منشور اخلاقی PMI

منشور اخلاقی PMI می گوید: “ما خود را در مورد هنجارها و آداب و رسوم دیگران آگاه می کنیم و از درگیر شدن در رفتارهایی که ممکن است آنها را بی احترامی بدانند اجتناب می کنیم.
بخش فرعی ۳٫۲٫۲ منشور اخلاقی PMI می‌گوید: ما به نظرات دیگران گوش می‌دهیم و به دنبال درک آنها هستیم.
بخش فرعی ۳٫۳٫۱ منشور اخلاقی PMI بیان می کند، که ما با حسن نیت مذاکره می کنیم.
بخش فرعی ۳٫۳٫۳ آیین نامه اخلاقی PMI بیان می کند ،”ما به شیوه ای توهین آمیز نسبت به دیگران رفتار نمی کنیم” .
و به گفته لوکاس (۲۰۱۰)، یک مذاکره ایده آل شامل سه بخش اصلی، درک موضع طرف های دیگر، حل مشکل به منظور یافتن زمینه های مشترک و تدوین یک توافق قابل قبول است.
منشور اخلاقی احترام را اینگونه تعریف می کند: وظیفه ما برای نشان دادن احترام بالا به خود، دیگران و منابعی که به ما سپرده شده و یا اینکه به ما سپرده می شود ممکن است شامل افراد، پول، شهرت، ایمنی دیگران و منابع طبیعی یا محیطی باشد.
منشور اخلاقی همچنین بیان می کند که ساختن یک محیط با احترام باعث ایجاد اعتماد، اطمینان و عملکرد عالی می شود. ملاحظات مختلف برای حوزه ارزشی احترام که مدیران پروژه باید رعایت کنند شامل فرهنگ و آداب و رسوم، ایجاد روابط، مذاکره و رهبری است.
مسئولیت، به عنوان یک حوزه ارزش اخلاقی توسط کد اخلاقی PMI به این صورت تعریف شده است: وظیفه ما در قبال تصمیماتی که می‌گیریم یا نمی‌گیریم، اقداماتی که انجام می‌دهیم یا انجام نمی‌دهیم، و پذیرش عواقب ناشی از آن .

قوانین اخلاقی سازمانی

شرکت هایی که یک کد رسمی اخلاقی را ایجاد و منتشر می کنند، پیام روشنی از انتظارات کارکنان خود ارسال می کنند. یک منشور اخلاقی یا منشور رفتار به وضوح ارزش های اولیه و قوانین اخلاقی سازمان را مشخص می کند که آنها انتظار دارند همه از آنها پیروی کنند. این کد باید نشان دهد که در مورد منش، نگرش و رفتار چه کاربردی دارد.
برای مثال در حوزه مالی، مشاوران مالی که در بورس اوراق بهادار ثبت می‌شوند موظف به اجرای “قانونی وظیفه امانت‌داری” می‌شوند. این یک الزام قانونی است و یک کد وفاداری است تا به بهترین وجه از حقوق مشتریان خود حمایت کنند.
طبق گزارش موسسه حسابداران رسمی آمریکا (AICPA)، حسابدارانی که به‌عنوان حسابدار رسمی شناخته‌شده‌اند که به‌طور معمول تعهدی به مشتریانشان ندارند نیز باید از استاندارد‌های اخلاقی مشابهی مانند امانت‌داری، بی‌‌طرفی، حق‌گویی و اجتناب از مناقشات در منافع استفاده کنند.
کدهای اخلاقی بر اساس ارزش، ارزش‌های اصلی سازمان را آدرس‌دهی می‌کنند که ممکن است بیان‌کننده استانداردهایی برای مسئولیت‌پذیری در رابطه با مزایای عمومی و محیط زیست باشد. کد اخلاقی مبتنی بر ارزش ممکن است درجه‌ بالاتری از خودکنترلی نسبت به مدل انطباقی داشته باشد.
برخی از کدها شامل زبانی‌ هستند که در آن ‌هم ارزش و هم انطباق را آدرس‌دهی می‌کنند. برای مثال یک فروشگاه زنجیره‌ای مواد غذایی می‌تواند یک کد اخلاقی تنظیم کند که نشان‌دهنده تعهد شرکت به سلامت و ایمنی در ورای سود مالی است. این فروشگاه زنجیره‌ای مواد غذایی همچنین ممکن است شامل اصولی برای عدم عقد قرارداد با تأمین‌کنندگانی باشد که هورمون به دام‌ها می‌خورانند یا آن‌ها را در شرایطی نادرست پرورش می‌دهند.

اولویت بندی ارزشهای اخلاقی

کد اخلاقی برمبنای انطباق نه تنها دستورالعمل‌های مربوط به رفتار را تعیین می‌کند. بلکه مجازات نقص این رفتار‌ها را نیز مشخص می‌کند. در برخی از صنایع قوانین خاصی برای رفتار حرفه‌ای وجود دارد. این صنایع کد‌های اخلاقی برمبنای انطباق را در جهت اجرای مقررات آماده می‌کنند. کارکنان معمولاً برای یادگیری این قوانین تحت آموزش قرار می‌گیرند. زیرا هرگونه عدم انطباق ممکن است مشکلات قانونی برای شرکت به وجود بیاورد یا کارکنان خاطی مورد مجازات قرار بگیرند.
بسیاری معتقدند که کدهای اخلاق و لیستهای ارزشهای اخلاقی اضافی و به درد نخور هستند چرا که ارزشهایی را ارائه می کنند که هر انسانی طبیعتاً متمایل به آنهاست. اما درواقع آنچه از کدهای اخلاق برای سازمان ارزشمند است اولویت بندی ارزشهای اخلاقی در آن و تمرکز بر ارزشهای خاصی در محیط کار است. برای مثال واضح است که همه مردم باید صادق و درستکار باشند، اما در سازمانی که تقلب و فریبکاری زیاد است این ارزش (صداقت و درستکاری) در اولویت قرار می گیرد و باید در کد اخلاق سازمان گنجانده شود.
برخی سازمان‌ها برای اطمینان از اجرای کدهای اخلاقی یک “مسئول انطباق” تعیین می‌کنند. این فرد مسئول به‌روزرسانی تغییرات در قوانین، نظارت بر انطباق رفتاری کارکنان و تشویق آن‌ها هستند.
این نوع اصول اخلاقی مبتنی بر قوانین روشن و واضحی هستند و کاملاً عواقب عدم انطباقات را مشخص کرده‌اند. علیرغم وجود سخت‌گیری در اجرای قانون برخی کدهای رفتاری مبتنی بر انطباق شرایط محیطی مسئولیت اخلاقی سازمان را ارتقا نمی‌دهند.
چشم انداز و هدف ایجاد منشور اخلاقی و رفتار حرفه ای PMI این است که بتوانیم حرفه خود را چه به صورت فردی و چه جمعی با پذیرش این کدهای اخلاقی و رفتاری حرفه ای پیش ببریم.

دلایل اهمیت اصول اخلاقی در مشاغل سازمانی

ملاحظات مختلف برای حوزه ارزشی مسئولیتی که باید رعایت شود شامل ایمنی و محیط زیست، حفاظت از اطلاعات اختصاصی و محرمانه، مقررات و الزامات قانونی، رشوه، تقلب و فساد است.
رازداری، رعایت قوانین سازمانی و قوانین دولتی. اصول اخلاقی در مشاغل در این حوزه ارزشی زیادی برای مدیران و کسب و کارهایشان داشته و از اهمیت فراوانی برخوردار است، زیرا رفتار با صداقت می‌تواند اعتماد مشتریان را افزایش دهد و به سازمان کمک می‌کند تا در مقابل رقبایشان متمایز شوند.
گستره دانش اخلاق مشتمل بر چند حوزه می باشد؛ اخلاق بندگی، اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی، اخلاق خانواده، اخلاق محیط زیست و اخلاق حرفه ای .
منظور از اخلاق بندگی، هنجارها و ناهنجارهایی مانند ایمان، تعبد، خوف و توکل است که مربوط به رابطه انسان و خداست.
منظور از اخلاق فردی، ارزش های اخلاقی مربوط به حیات فردی انسان ها است و انسان را فارغ از رابطه با غیر در نظر می گیرد. مانند فضیلت های صبر، حکمت، و حزم و رذیلت های پرخوری، شتاب زدگی و سفاهت.
منظور از اخلاق اجتماعی، ارزش های حاکم بر رابطه فرد با سایر انسان ها است؛ مانند عدل و احسان یا حسد و تکبر.
منظور از اخلاق خانواده، ارزش ها و احکام اخلاقی مربوط به حوزه روابط خانوادگی است. واژه اخلاق اجتماعی در اطلاق عرفی خود به ارتباط فرد با فرد دیگر انصراف دارد و در کل روابط انسان با اعضای خانواده را نیز در بر می گیرد. اما از آنجا که خانواده محل تلاقی فرد و اجتماع و مهم ترین کانون رشد اخلاقی انسان است و نیز بستر پیدایش روابط منحصر به فرد همسری، فرزندی، پدری و مادری است . هر یک، اخلاقیات ویژه خود را تولید و مطالبه می کند.

شکل گیری شاکله اخلاقی فرد از کجاست

خانواده کارکرد منحصر به فردی در شکل گیری شاکله اخلاقی فرد دارد که جدا از شوون فرد و روابط وی با دیگر عناصر اجتماعی است. به همین جهت از اخلاق اجتماعی جدا شده است.
همچنین از آنجا که انسان اختیار تأثیرگذاری بر روابط کلان حاکم بر جامعه و نیز توان نقش آفرینی در تاریخ را دارد. سخن از وظایف اخلاقی انسان نسبت به ساخت جامعه و مناسبات میان نهاد های مدنی و نیز نسبت به تاریخ بشری و تمدن آینده ممکن است. در قلمرو مباحث اخلاقی می گنجد از این رو توجه تفصیلی به این حوزه و جدا کردن آن تحت یک عنوان مستقل مناسب است .
از سوی دیگر انسان در قبال خدمات فراوانی که از جامعه دریافت می کند موظف به ارائه واکنشی مناسب است. نظام تقسیم کار اجتماعی چگونگی این واکنش را به عنوان وظایف صنفی برای ما مشخص کرده است. انجام وظایف صنفی نیز دارای هنجارها و بایسته هایی است که از آن به اخلاق صنفی و حرفه ای یاد می شود. این حوزه نیز در اخلاقیات اجتماعی قرار می گیرد. اما به جهت خصوصیت و اهمیت ویژه شایسته است مستقلا به آن پرداخته شود.
آنچه مسلم است حجم معضلات اخلاقی و تخلفات اخلاقی در حال افزایش است، به طوری که همه ما شاهد نوعی رفتار غیراخلاقی مانند: رشوه خواری، دروغ گفتن به ذینفعان و سهامداران ، فریب و دستکاری، سو استفاده از منابع، تخلف در فرآیندهای سازمانی از جمله تخصیص منابع، تصمیم گیری و مدیریت تعارض و سایر پیامدهای غیر اخلاقی در راستای تامین منافع شخصی یا گروهی خاص که با فدا کردن منافع عمومی انجام می شود، هستیم. چنین رفتارهای نادرستی غیراخلاقی تلقی می شود و ما در این پژوهش به دنبال شناسایی و بررسی عوامل اخلاقی و تاثیر آن بر موفقیت بلند مدت کسب و کارها می باشیم

باید و نبایدها سازمانی

اخلاق معادل واژه‌ Moral ،در لغت به معنی خوی، رفتار عادت شده و مزاج به کار رفته است که گاهی آن را وصف‌ حالت یا رفتار می‌دانیم که در این مفهوم به حالت درونی و ملکه نفسانی اطلاق می‌شود و گاهی نیز منظور ما از آن دانش‌ نظام‌مند Ethics است.در این کاربرد، اخلاق علمی است که از خوب و بد بحث می‌کند .
تعریف اخلاق بر دو واژه «رفتار» و «خصلتهای باطنی» قرار می‌گیرد و در چند معنا قابل بیان است.
مجموعه‌ای از رفتارها، حالات فردی، باورها، ارزشها و کنشهای اجتماعی که بصورت محسوس قابل درک می‌باشد و می‌توان آن را در چند سطر توصیف نمود.
۱- غرایض و صفات باطنی که در انسان وجود دارد.
۲- اعمال و رفتاری که از این خصلتهای باطنی ناشی می‌گردد.
۳- به تعبیر دیگر اخلاق به رفتار پسندیده و یا حالت نفسانی خوب مبتنی بر ارزش اطلاق می‌شود.
بنابراین اخلاق مجموعه ایی از هنجارها و ارزش های رفتاری یا منشی از بایدها و نباید ها، خوب ها و بدها، درست و نادرست ها می باشد که آدمی باید با اختیار و اراده در خود ایجاد کند. با وظایفی که به نقش آفرینی او مربوط می شود با تلاش و کوشش به سمت هدفی درست حرکت نماید.اخلاقیات به‌عنوان سیستمی از ارزش‌ها و باید و نبایدها تعریف می‌شود که براساس آن نیک ‌و بدهای سازمان مشخص‌ می‌گردند و عمل بد از خوب متمایز می‌شود.

تعریف کاربردی اخلاق

اخلاق، به طور ساده و خلاصه، شامل شناخت صحیح از ناصحیح و آنگاه انجام صحیح و ترک ناصحیح است. تشخیص درست از غلط همیشه ساده نیست. بسیاری از دانشمندان علم اخلاق ادعا می کنند که باتوجه به اصول اخلاقی در مقام عمل همیشه یک راهکار درست وجود دارد و برخی دیگر معتقدند که راهکار درست بستگی به موقعیت و شرایط دارد و تشخیص اینکه کدام راهکار درست است درنهایت به عهده خود فرد است.
رعایت اخلاقیات و پایبندی به ارزش های اخلاقی به صورت یکی از مهمترین پدیده هایی در آمده که درکسب‌وکارها مورد توجه قرار می گیرد و امروزه اصول اخلاقی، بخشی از سیاست های رسمی و فرهنگ غیر رسمی شرکت ها می باشد و به همین دلیل علاقه تحقیقاتی رو به رشدی در زمینه اخلاق کسب‌وکار و بازاریابی ایجاد شده است.
ما برای اینکه به موضوع نقش اخلاق در کسب‌وکار و اهمیت آن در جریان اقتصادی، سود آوری و محبوبیت برند بپردازیم به استفاده از منابع معتبری نظیر، نکات اخلاقی دکتر دمینک،چارچوب مدل شینگو در ایجاد فرهنگ اخلاقی وکدهای اخلاقی موسسه مدیریت پروژه آمریکا و …. استفاده خواهیم کرد تا به پاسخ برخی از سوالات ذیل برسیم:
چرا اخلاق برای کیفیت محصول مهم است و ارتباط آن با رضایت مشتریان چیست؟ و اینکه رضایت مشتری چه نقشی می تواند برای آینده کسب و کار داشته باشد؟
اجرای اصول اخلاقی چه نقشی می تواند در رشد و توسعه یک کسب و کار داشته باشد؟ و محصول به عنوان خروجی یک فرآیند سازمانی چه تاثیری بر تداوم و جریان یک کسب وکار دارد؟
چگونه یک کسب و کار می تواند با رعایت اخلاق حرفه ای و اجرای استانداردهای اخلاقی، به مأموریت خود و آنچه در مورد خود باور دارد، به محبوبیت برند، سودآوری، مزیت رقابتی و موفقیت بلند مدت تجاری برسد؟

modir

Recent Posts

افغانستانی‌های غیرمجاز موجب تغییر ترکیب جمعیتی ایران شده‌اند؟

حضور افغانستانی‌های غیرمجاز در کشور آسیب‌های مختلفی اعم از زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی…

4 ساعت ago

راه اجرای بازار آزاد در دموکراسی ابداع شد

هر نوع آزادی انواع دیگر آزادی را تقویت می‌کند. به همین دلیل بازار آزاد توسعه…

5 ساعت ago

رویکرد قابلیت برای ارزیابی رفاه و توسعه

رویکرد قابلیت‌ها یک دیدگاه جامع درباره رفاه و توسعه ارائه می‌دهد با تأکید بر آنچه…

5 ساعت ago

نقد مکتب اقتصادی اتریش

به گزارش سرمایه فردا، مکتب اقتصادی اتریش بینش‌های ارزشمندی در زمینه‌هایی مانند کارآفرینی، نظریه سرمایه…

5 ساعت ago

حالت‌های انکار اثر استانلی کوهن

حالت‌های انکار، یک بررسی جامعه شناسانه درباره چگونگی اجتناب و فرار از واقعیت‌های ناخوشایند، چه…

7 ساعت ago

عامل تراز تجاری منفی ۱۲ میلیارد دلار ایران

چند نرخی بودن تسعیر و محاسبه ارز در تخصیص ارز واردات و صادرات منجر به…

8 ساعت ago