آخرین اخبار

استراتژی سرمایه گذاران بورس در تابستان ۱۴۰۳

بورس به دلیل اینکه تنها یک روز کاری در هفته جاری در پیش دارد، انتظار نمی‌رود افت‌وخیز چندانی را پشت‌سر بگذارد.

شاخص کل در محدوده کنونی ۲میلیون و ۲۰۱ هزار واحد نشان داده تا اینجا برای حفظ کانال مذکور هر چه در چنته داشته رو کرده است.

فضای بورس پس از انتخاب پزشکیان،متعادل شده است.بر اساس اظهارات تحلیگران،اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای گریبان بورس را نگیرد، شاخص می‌تواند در کانال ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحد تثبیت شود.

با خبر فرموله کردن نرخ‌ها در بورس و کاهش فاصله دلار نیما و آزاد به ۳۳درصد، بازار نمی‌تواند به روزهای ناامید چند هفته قبل بازگردد.

از سوی دیگر می‌توان با کاهش نرخ بهره که در هفته‌های اخیر اتفاق‌افتاده می‌تواند بازهم اعتماد رخت بسته را در میان اهالی بازار سرمایه و مردم بازگرداند.

اما یکی از موضوعات مهم در این روزها به انتشار گزارش‌های ۳‌ماهه بهار بازمی‌گردد.شواهد حاکی از آن است که نمی‌توان نسبت به این مهم امیدواری چندانی داشت.بر همین اساس شاید بتوان گفت ؛تک‌سهم‌ها می‌توانند در تابلوی معاملات خودنمایی بیشتری کنند.

به طور کلی به نظر می‌رسد؛از تنش‌های به‌وجود آمده در بازار عبور کردیم .بعد از تعیین تلکلیف تیم اقتصادی دولت چهاردهم و مختصات جدید انتظارات تورمی امکان پیشتازی بورس در بین بازار‌ها محتمل‌تر خواهد بود.

اما این خطر همچنان وجود دارد که در صورت برآورده نشدن انتظارات اهالی بورس در خصوص وعده‌های پزشکیان،بازار سهام واکنش منفی شدیدتری از خود نشان دهد.

با این اوصاف برخی از تحلیلگران معتقدند؛نوسانات افزایشی اونس در بازار جهانی سبب شده فعالان بازار سهام نیم‌نگاهی به این بازار داشته باشند.

ریسک استراتژی سرمایه گذاران بورس

از نظر سرمایه‌گذاری، آربیتراژ سناریویی را توصیف می‌کند که در آن می‌توان به دلیل نابرابری‌های قیمتی همزمان چندین معامله روی یک دارایی برای کسب سود بدون ریسک انجام داد.

یک مثال بسیار ساده می‌تواند این باشد که یک دارایی در یک بازار با قیمت پایین‌تر و همزمان در یک بازار دیگر با قیمت بالاتر معامله می‌شود. اگر دارایی را با قیمت پایین‌تر (از بازار اول) خریداری کرده باشید، می‌توانید بلافاصله آن را به قیمت بالاتر (در بازار دوم) بفروشید تا سود بدون ریسک
کسب کنید.

در واقعیت، فرصت‌های آربیتراژ تا حدودی پیچیده‌تر از مثال بالا هستند. در اختیار معاملات، این فرصت‌ها می‌توانند زمانی ظاهر شوند که آپشن‌ها اشتباه قیمت‌گذاری شوند یا اصل برابری اختیار خرید و فروش (Put Call Parity) به‌درستی برقرار نشود.

در‌حالی‌که ایده آربیتراژ عالی به نظر می‌رسد، متاسفانه چنین فرصت‌هایی در بازارهای سرمایه کشورهای توسعه‌‌یافته بسیار کم است. هنگامی که این فرصت‌ها رخ می‌دهند، موسسات مالی بزرگ با رایانه‌های قدرتمند و نرم‌افزارهای پیچیده مدت‌ها قبل از اینکه هر معامله‌گر دیگری فرصتی برای کسب سود داشته باشد، آنها را شناسایی می‌کنند.

بنابراین، ما به شما توصیه نمی‌کنیم که در بازارهای جهانی با الگوریتم‌های پیشرفته معاملاتی زمان زیادی را صرف نگرانی در مورد آن کنید، زیرا بعید است که هرگز از آن سود جدی بگیرید، ولی در ایران قضیه فرق دارد و هنوز این فرصت‌های آربیتراژی وجود دارد.

بلاتکلیفی سرمایه گذاران بورس

اهالی بازار سرمایه چشم انتظار استقرار تیم اقتصادی دولت جدید به‌منظور پیشبرد اهداف و برنامه‌های موردنظر هستند.

صحبت‌های گوناگونی درخصوص رئیس احتمالی سازمان بورس و اوراق‌بهادار شده‌است. نکته مدنظر این است که رئیس سازمان با توجه به شرایط حال‌حاضر بازار باید چه ویژگی‌هایی به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی سازمان داشته‌باشد.

سکانداری می‌تواند بازار سرمایه را به ساحل آرامش هدایت کند که در وهله نخست خود از فعالان بازار سرمایه بوده و دغدغه سرمایه‌گذار را با دل و جان احساس‌کرده و تنها شخصیتی حقوقی نداشته و شخصیتی حقیقی نیز دارا باشد.

زمانی‌که توجهی به دغدغه سهامداران نشود و در شرایط سخت بازار تاملی با سرمایه‌گذاران صورت نپذیرد، نتیجه‌ای جز بلاتکلیفی و ناامیدی از پاسخگویی به سرمایه‌گذار کسب نخواهد شد.

نکته منفی که به‌وضوح در برنامه مدیران سابق سازمان وجود داشته؛عدم‌ همراهی با سرمایه‌گذاران در شرایط سخت بود که باعث نمی‌شد جو منفی شکل‌گرفته در بازار به هر دلیلی فروکش کند.

از این‌رو رئیس جدید سازمان باید بتواند تعاملی سازنده را به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی دارا باشد تا بتواند با لحنی شیوا در شرایط بحرانی با سهامداران ارتباط سازنده‌ای برقرار سازد.

نکته دیگر وجود صدایی‌ رسا در مواقعی است که برنامه یا بخشنامه‌ای آسیب‌زننده به بازار تحمیل می‌شود، به طوری که بتواند آن را برخلاف منافع سهامدار بنامد و صدای خود را به گوش سیاستگذار برساند.

در سال‌های گذشته سیاستگذاری‌های متناقضی صورت گرفته که برخلاف منافع سهامداران بوده و به بازار آسیب زیادی تحمیل شده و در نهایت موضع مشخصی از سوی رئیس سازمان صورت نگرفته است.

استراتژی سرمایه گذاران بورس در تابستان ۱۴۰۳ خرید سهام شرکت‌های با بیشترین اصلاح قیمت است./دنیای اقتصاد

modir

Recent Posts

وعده‌های شهردار تهران تحقق نیافت

عضو سابق شورای شهر گفت: عملکرد زاکانی به عنوان شهردار تهران طی سه ساله گذشته…

17 ساعت ago

کاهش ریسک بورس با رشد چه گروهی اتفاق می‌افتد؟

با تخلیه هیجانات تنش‌های سیاسی و افزایش عرضه ابتدا باید کاهش ریسک بورس اتفاق بیفتد…

18 ساعت ago

نحوه پیش‌بینی آینده‌های اقتصادی

پیش‌بینی آینده‌های اقتصادی در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت فناوری‌های نوین و زیرساخت‌های پایدار، به عنوان راهبردی کلیدی…

24 ساعت ago

آینده صنعت گردشگری ایران

یونان شباهت‌های زیادی با ایران دارد، بیش از ۳۰ میلیون گردشگر را سالانه جذب می‌کند،…

1 روز ago

مدیریت مناطق جنگلی از نابودی تا فساد

در بازار چوب کشور یک ناترازی جدی فساد زا وجود دارد. مصرف چوب کشور در…

1 روز ago

نرخ رشد ماهانه دلار در سه دهه گذشته

به گزارش سرمایه فردا، توزیع نرخ رشد ماهانه دلار در بازار آزاد از ابتدای سال…

1 روز ago