آخرین اخبار

اتصال همه خودروسازان و واردکنندگان خودرو به سامانه ملی گارانتی

به گزارش سرمایه فردا، طبق اعلام وزارت صمت، وعده شد که تا پایان مهر ماه، همه‌ خودروسازان داخلی به سامانه ملی گارانتی بپیوندند.

در ادامه بررسی روند این موضوع (اتصال خودروسازان به سامانه جامع خدمات پس از فروش)، حمید محله‌ای-مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت- با حضور در یک برنامه تلویزیونی، اظهار کرد: خودروها دارای یک شناسه رهگیری (VIN خودرو) منحصر بفرد هستند. خودروها اعم از تولیدی و وارداتی، زمانی‌که شناسنامه خدمات پس از فروش برای آن‌ها در سامانه درج می‌شود، در حقیقت تضمین‌کننده خدمات و ارائه‌دهنده خدمت و همچنین شبکه مشخص خواهد بود.

وی ادامه داد: تعهدات خدمات پس از فروش خودروسازان در سامانه بارگذاری می‌شود؛ زمانی‌که اظهار تولید یا واردات می‌شود (به طور مثال ۱۰۰۰ دستگاه خودرو در روز به ناوگان اضافه و به فروش می‌رسد) همان شماره تک رقمی یا شناسه رهگیری خودرو هم مرتبط پیدا می‌کند و به شناسنامه خدمات پس از فروش پیوست می‌شود.  

مدیر کل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تصریح کرد: از زمان ثبت و اضافه شدن شناسه رهگیری خودرو به شناسنامه خدمات پس از فروش، شناسنامه گارانتی فعال می‌شود و از آن پس، تمامی خدمات پس از فروش قابل رصد و پیگیری است. ضمن اینکه اطلاعات از طریق پیامک برای خریدار و مصرف‌کننده ارسال خواهد شد. همچنین برای ارائه‌دهنده خدمات نیز مشخص می‌شود که چه خودروهایی تحت خدمات  قرار  داشته و بایستی برایشان خدمات ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه در یک سال و نیم گذشته ۹۰۰ میلیون شناسه رهگیری از قطعاتی که تولید و عرضه می‌شود داده شده است، افزود: در حال حاضر نیز تقریبا تمام خودروسازان (علی‌الخصوص خودروسازان بزرگ) تشکیل پرونده داده‌اند، اما با توجه به وسعت کار و اینکه بایستی توجیهات لازم صورت گیرد، این پرونده‌ها در رفت‌ و برگشت برای رفع ایرادات هستند. چهار خودروساز و واردکننده، پرونده‌های خود را تکمیل کرده‌اند و به سامانه پیوسته‌اند. در سامانه جامع گارانتی (irangs.ir) با انتخاب گروه کالایی خودروهای سواری، مشخص می‌شود که کدام خوردوسازان یا واردکنندگان خودرو حضور دارند، شبکه خدمات مجاز آن‌ها کجاست و… و مشتریان می‌توانند از این طریق اطلاعات لازم را کسب کنند.

محله‌ای در رابطه با روند پیگیری شکایت‌ها از طریق این سامانه، اظهار کرد: مشتری در سامانه جامع خدمات پس از فروش، ثبت‌نام خود را انجام می‌دهد، پس از ثبت‌نام تمامی خودروها، قطعات و… می‌تواند مراجعه کرده و  با انتخاب خدمات‌دهنده مورد نظر عنوان شکایت خود را ثبت کند (به طور مثال به کدام شبکه مراجعه کرده اما خدمات دریافت نکرده است)؛ بلافاصله همکاران ما در وزارت صمت، شکایت مشتری را مورد پیگیری قرار داده و در صورتی که شکایت وارد و مستند باشد، فورا به شبکه خدماتی (خودروساز یا واردکننده) ارجاع می‌شود.  

 مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت تصریح کرد: شبکه خدماتی بایستی طی حدفاصل هفت روز پاسخ دهد و رضایت مشتری را جلب کند. چنانچه خودروساز/ واردکننده پاسخگو نباشد، پرونده آن به تعزیرات ارجاع  و شکایت حقوقی ثبت می‌شود./ایسنا

modir

Recent Posts

رشد آرام بورس در سایه احتیاط

بورس تهران برای دومین روز متوالی سبزپوش شد و شاخص کل با رشد نزدیک به…

4 ساعت ago

نقش مبدل‌های کاتالیستی در کاهش آلودگی هوا / چالش‌های پیش‌روی صنعت کاتالیست ایران

در عصر افزایش نگرانی‌های زیست‌محیطی، مبدل‌های کاتالیستی خودروها به عنوان سنگر اول مقابله با آلودگی…

4 ساعت ago

کنسرت رایگان شجریان در میدان آزادی با همراهی ارکستر سیاوش

کنسرت رایگان همایون شجریان جمعه ۱۴ شهریور ساعت ۲۲ در میدان آزادی تهران برگزار خواهد…

7 ساعت ago

روانشناسی معامله گری

فلاح زاده از اهمیت پذیرش نواقص، کنترل هیجانات و پرهیز از مقایسه‌های مخرب سخن می‌گوید…

7 ساعت ago

شهریور نقطه چرخش بازار

تحلیلگران معتقدند که شهریور می‌تواند نقطه چرخش بازار باشدبه شرط آن‌که ریسک‌های سیاسی و ارزی…

8 ساعت ago

سقوط عملکرد هلدینگ میدکو

هلدینگ میدکو به‌رغم جایگاه بزرگ در صنعت معدن و فولاد، با چالش‌هایی جدی در مسیر…

8 ساعت ago