آخرین اخبار

اتصال همه خودروسازان و واردکنندگان خودرو به سامانه ملی گارانتی

به گزارش سرمایه فردا، طبق اعلام وزارت صمت، وعده شد که تا پایان مهر ماه، همه‌ خودروسازان داخلی به سامانه ملی گارانتی بپیوندند.

در ادامه بررسی روند این موضوع (اتصال خودروسازان به سامانه جامع خدمات پس از فروش)، حمید محله‌ای-مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت- با حضور در یک برنامه تلویزیونی، اظهار کرد: خودروها دارای یک شناسه رهگیری (VIN خودرو) منحصر بفرد هستند. خودروها اعم از تولیدی و وارداتی، زمانی‌که شناسنامه خدمات پس از فروش برای آن‌ها در سامانه درج می‌شود، در حقیقت تضمین‌کننده خدمات و ارائه‌دهنده خدمت و همچنین شبکه مشخص خواهد بود.

وی ادامه داد: تعهدات خدمات پس از فروش خودروسازان در سامانه بارگذاری می‌شود؛ زمانی‌که اظهار تولید یا واردات می‌شود (به طور مثال ۱۰۰۰ دستگاه خودرو در روز به ناوگان اضافه و به فروش می‌رسد) همان شماره تک رقمی یا شناسه رهگیری خودرو هم مرتبط پیدا می‌کند و به شناسنامه خدمات پس از فروش پیوست می‌شود.  

مدیر کل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تصریح کرد: از زمان ثبت و اضافه شدن شناسه رهگیری خودرو به شناسنامه خدمات پس از فروش، شناسنامه گارانتی فعال می‌شود و از آن پس، تمامی خدمات پس از فروش قابل رصد و پیگیری است. ضمن اینکه اطلاعات از طریق پیامک برای خریدار و مصرف‌کننده ارسال خواهد شد. همچنین برای ارائه‌دهنده خدمات نیز مشخص می‌شود که چه خودروهایی تحت خدمات  قرار  داشته و بایستی برایشان خدمات ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه در یک سال و نیم گذشته ۹۰۰ میلیون شناسه رهگیری از قطعاتی که تولید و عرضه می‌شود داده شده است، افزود: در حال حاضر نیز تقریبا تمام خودروسازان (علی‌الخصوص خودروسازان بزرگ) تشکیل پرونده داده‌اند، اما با توجه به وسعت کار و اینکه بایستی توجیهات لازم صورت گیرد، این پرونده‌ها در رفت‌ و برگشت برای رفع ایرادات هستند. چهار خودروساز و واردکننده، پرونده‌های خود را تکمیل کرده‌اند و به سامانه پیوسته‌اند. در سامانه جامع گارانتی (irangs.ir) با انتخاب گروه کالایی خودروهای سواری، مشخص می‌شود که کدام خوردوسازان یا واردکنندگان خودرو حضور دارند، شبکه خدمات مجاز آن‌ها کجاست و… و مشتریان می‌توانند از این طریق اطلاعات لازم را کسب کنند.

محله‌ای در رابطه با روند پیگیری شکایت‌ها از طریق این سامانه، اظهار کرد: مشتری در سامانه جامع خدمات پس از فروش، ثبت‌نام خود را انجام می‌دهد، پس از ثبت‌نام تمامی خودروها، قطعات و… می‌تواند مراجعه کرده و  با انتخاب خدمات‌دهنده مورد نظر عنوان شکایت خود را ثبت کند (به طور مثال به کدام شبکه مراجعه کرده اما خدمات دریافت نکرده است)؛ بلافاصله همکاران ما در وزارت صمت، شکایت مشتری را مورد پیگیری قرار داده و در صورتی که شکایت وارد و مستند باشد، فورا به شبکه خدماتی (خودروساز یا واردکننده) ارجاع می‌شود.  

 مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت تصریح کرد: شبکه خدماتی بایستی طی حدفاصل هفت روز پاسخ دهد و رضایت مشتری را جلب کند. چنانچه خودروساز/ واردکننده پاسخگو نباشد، پرونده آن به تعزیرات ارجاع  و شکایت حقوقی ثبت می‌شود./ایسنا

modir

Recent Posts

بحران مذاکرات هسته‌ای ایران؛ فشارهای غرب، تهدید‌های تهران

در حالی که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آمریکا در آستانه شکست قرار گرفته، اروپا…

9 ساعت ago

بلاتکلیفی قوانین و مقررات وام ازدواج و فرزندآوری

وام ازدواج و فرزندآوری تقریباً چند سالی هست که به صورت یک تکلیف قانونی بر…

11 ساعت ago

جهانی‌سازی دوم: گذار از سرمایه‌داری بی‌مرز به توسعه هماهنگ

جهانی‌سازی در حال ورود به مرحله جدیدی است که در آن مدل کلاسیک بازارهای آزاد…

17 ساعت ago

سهم دولت از قیمت خودرو

سهم دولت از قیمت خودروهای داخلی بیش از آن چیزی است که در نگاه اول…

18 ساعت ago

توسعه مسکن در ایران؛ شتاب‌زدگی در تخصیص زمین یا سیاستی پایدار؟

سیاست تأمین زمین برای ساخت مسکن، چالش‌های متعددی را به همراه دارد. برخلاف تصور رایج،…

20 ساعت ago

مکران؛ گنجی فراموش‌شده یا فریبی برای آینده

با وجود تأکید بر توسعه سواحل مکران و اهمیت استراتژیک آن، هنوز اقدام جدی و…

21 ساعت ago