به گزارش سرمایه فردا، انعقاد قرارداد برای خرید ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید که قرار است ظرف امسال و سال آینده تحویل شهرداری تهران شود، خبری بود که روز گذشته معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در جریان رونمایی از اتوبوسهای اضافه شده به ناوگان پایتخت همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید اعلام کرد. بر اساس این خبر ارزش ریالی قراردادهای منعقد شده با شرکتهای خودروساز برای سههزار دستگاه اتوبوس معادل ۲۸هزار میلیارد تومان است و مبتنی بر مفاد قرارداد، تامین مالی و تحویل آنها به تدریج ظرف امسال و سال آینده انجام خواهد شد.
این وعدهها در حالی مطرح شده که مشخص نیست منابع مالی تحقق آن قرار است به چه شکلی تامین شود؛ کمااینکه کل بودجه پیشبینیشده برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در سالجاری ۷۱۰۰ میلیارد تومان است.
مجموع اعتبار ابلاغی ماموریتهای حوزه حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در سالجاری ۱۸هزار و ۹۳۲ میلیارد تومان است که اگرچه این رقم نسبت به سال گذشته رشد قابلتوجهی داشته است اما در مقایسه با نیاز این بخش، تقریبا هیچ است. بر اساس گزارشی که تیرماه امسال از سوی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در صحن شورای شهر ارائه شد، اعتبار موردنیاز سالجاری برای ایفای ماموریتهای این معاونت معادل ۱۱۶هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان است که از این رقم ۲۸هزار میلیارد تومان بابت تامین مالی خرید اتوبوسهایی است که قرارداد آنها منعقد شده است. با این حال در بودجه مصوب سالجاری فقط ۷۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس پیشبینی شده است. به این ترتیب دخل شهرداری در مصوبه بودجه سالانه ۱۴۰۲ پایتخت در بخش خرید اتوبوس معادل یکچهارم خرجی است که پیشبینی شده است.
مدیریت شهری تاکنون درباره محل تامین مالی این رقم توضیحی نداده است و دیروز هم فقط در مورد ارزش قرارداد خرید ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای تحویل طی امسال و سال آینده سخن به میان آمد. اما بدیهی است در صورتی که دخل و خرج شهرداری برای ایفای این ماموریت با یکدیگر تناسب نداشته باشد، شرکتهای خودروساز که سابقه بدقولی آنها در وعدههایی که به مدیران شهری دادهاند، از سال گذشته وجود داشته است، دلیل قطعی برای تاخیر در ایفای تعهدات خود خواهند داشت.
از طرفی حتی با این فرض محال که مدیریت شهری کل بودجه ماموریتهای حملونقل و ترافیک خود را صرفا به خرید اتوبوس اختصاص دهد و از اقدامات دیگر مثل تکمیل بخشهای باقیمانده از خطوط هفتگانه مترو، تامین واگن و اورهال ناوگان مترو، بازسازی اتوبوسهای متوقفمانده در پارکینگ، نوسازی تاکسیهای فرسوده و ایمنسازی معابر بگذرد، باز هم نمیتواند برنامهای را که برای خرید اتوبوس دنبال میکند تامین مالی کند. از طرفی با وجود این ناهمخوانی آشکار بین دخل و خرج مدیریت شهری دستکم در حوزه حملونقل و ترافیک، باز هم تزریق پول به پروژههای عمرانی غیرضروری متوقف نشده و در روزهای اخیر یک قطعه از بزرگراه شهید بروجردی به واسطه تخصیص منابع مالی، تکمیل و بهرهبرداری شد.
آمار نوسازی ناوگان اتوبوس طی دو سال
دیروز علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه بهرهبرداری از طرح نوسازی و بازسازی ناوگان حملونقل عمومی شهر تهران، آمار اتوبوسهای تحویلی جدید را اعلام و اظهار کرد: از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری تاکنون ۶۶۷ دستگاه اتوبوس و مینیبوس نوسازی شده است. این خبر در حالی اعلام شد که دیروز در مجموع ۵۳ دستگاه اتوبوس جدید رونمایی و تحویل شهروندان تهرانی شد.
زاکانی افزود: ۲۳۷ دستگاه از آمار نوسازی مذکور مربوط به ۶ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ است و این روند در ۶ماهه دوم سال ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد داشت. شهردار تهران با اشاره به فعالیت یک خط بازسازی برای اتوبوسها، خاطرنشان کرد: ۱۵۰ دستگاه اتوبوس در ۶ماهه ابتدای سالجاری بازسازی شده است و این تعداد تا پایان سال ۱۴۰۲ افزایش خواهد یافت. وی با اشاره به انعقاد قرارداد برای ورود اتوبوسها و مینیبوسهای جدید به ناوگان حملونقل پایتخت گفت: با توجه به تلاش صورتگرفته برای ۳هزار دستگاه اتوبوس و مینیبوس جدید قرارداد با خودروسازان منعقد شده است که طی امسال و سال آینده به ناوگان حملونقل عمومی پایتخت اضافه خواهد شد.
به گفته وی، از این تعداد یکهزار دستگاه اتوبوس، برقی است که قرار است ۵۰ دستگاه از آنها ماه آینده وارد خطوط اتوبوسرانی شود. وی گفت: بنا داریم در یک زمانبندی مشخص کمکم از بخش دیزلی و سوختهای فسیلی به سمت اتوبوسهای برقی گام برداریم؛ اما جزئیات این زمانبندی را تشریح نکرد. زاکانی همچنین به ورود اتوبوسهای سهکابین (متروباس) اشاره کرد و گفت: چهار دستگاه از این اتوبوسها در گذشته فعال بودند اما به دلایلی در مدیریت دوره پنجم مورد استفاده قرار نگرفتند و ما در این دوره از مدیریت شهری دو دستگاه از این اتوبوسها را نوسازی و وارد چرخه حملونقل کردیم و دو دستگاه دیگر نیز به زودی بازسازی و آماده خدمترسانی خواهد شد.
وی از ورود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس سهکابین به چرخه حملونقل عمومی شهر تهران خبر داد و گفت: در همین ارتباط با یکی از شرکتهای داخلی که با یک مجموعه خارجی مرتبط است، تفاهمنامهای امضا شده است. زاکانی خاطرنشان کرد: استاندارد اتوبوسهای قبلی پایتخت یورو ۵ نبود اما اتوبوسهای جدید با استانداردهای بهروز وارد چرخه حملونقل خواهد شد./دنیای اقتصاد
وام مسکن ۸۰۰ میلیونی درحالی که بیش از ۵ ماه گذشته مصوب شده هنوز ابلاغ…
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: پیشتر به دلیل نبود قراردادهای استاندارد برای معاملات ملکی،…
وزیر صنعت قیمت خودرو را تا ۳۵ درصد افزایش داد. حالا برای توجیه اقدام خود…
اعضا هیأت مدیره نظام مهندسی در یک تعارض منافع قرار دارند از سویی باید مدافع…
انگیزههای مدیریت اخلاقی را میتوان: عدالت، انصاف و دیگر خواهی دانست. مدیریت اخلاقی اهداف سودآوری،…
عبدالخالق زاده گفت: معاملات بورس انرژی به دلیل وابستگی دولتی در منافع عرضه کنندگان تاثیر…