آخرین اخبار

تأثیر ابطال مصوبه نرخ گاز خوراک

بورس در تیرماه نیز همچنان به کام سهامداران تلخ گذشت. دیروز بازار به بهانه ابطال مصوبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها جوی مثبت به خود گرفت.

این خبر روز گذشته بازار را مثبت کرد؛ اما منفی‌‌‌های بازار از همان ابتدای دادوستدهای روز گذشته کنترل شده بودند؛ به طوری که نتیجه آن را در معاملات سه‌شنبه مشاهده کردیم.

نرخ خوراک تا به امروز حواشی زیادی به وجود آورده و از ۱۶اردیبهشت سال گذشته و مصوبه خوراک ۷هزار تومانی تا تحمیل صورت‌حساب انرژی صنایع در فصل زمستان ریسک‌‌‌هایی را بر اهالی بورس تحمیل کرده است.

اما به‌تازگی مصوبات گذشته غیرقانونی شناخته شده است و احتمالا سود شرکت‌ها تعدیل خواهد شد. تعدیلات مذکور، تاثیر قابل‌توجهی بر سود صنعت متانول، فولاد و سیمان دارد.

روز گذشته ارزش معاملات خرد ۲هزار و ۱۹۱میلیارد تومان ثبت شد که فقط ۳‌درصد بیشتر از ارزش معاملات بازار منفی دوشنبه بود و این یعنی با وجود مثبت بودن شاخص‌‌‌ها اما ارزش معاملات مثبت‌‌‌های روز گذشته را تایید نکرده و شرایط کلی بازار تغییر محسوسی نداشته است.

فردین آقابزرگی معتقد است که دولت بیشترین بهره‌برداری از بورس کرده است. حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار برداشت کرده بخشی از آن را باید به بازار سهام برگرداند.

ابطال مصوبه نرخ گاز با تورم خنثی می‌شود ؟

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه برای چهارمین ماه متوالی در سال جدید بالاتر از ۲ درصد به ثبت رسید و در تیرماه عدد ۲٫۲ را به ثبت رساند.

این در حالی است که تورم نقطه به نقطه نیز با ثبت عدد ۳۲٫۲ درصد برای سومین ماه متوالی افزایشی بود.

بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده است که هدف تورمی سال ۱۴۰۳، کانال ۲۰ درصدی خواهد بود؛ این یعنی نرخ تورم نقطه به نقطه در اسفندماه سال ۱۴۰۳ عددی کمتر از ۳۰ درصد را به ثبت برساند.

این در حالی است که تحقق این هدف مستلزم فراتر نرفتن تورم ماهانه میانگین از ۲٫۲ درصد است.

اما در چهارماهه ابتدایی سال جاری میانگین نرخ تورم ماهانه ۲٫۶ درصد بود که از فاصله گرفتن آن از محدوده مجاز حکایت دارد.

جزئیات تورم تیرماه نشان می‌دهد حدود ۱ واحد درصد از تورم ۲٫۲ درصدی آن به بخش مسکن، آب، برق و گاز مربوط می‌شود.

گزارش مرکز آمار ایران، حاکی از آن است که نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه سال ۱۴۰۳ با کاهش ۰.۶ واحد درصدی در مقایسه با خردادماه، عدد ۳۵.۵ درصد را به ثبت رسانده است. به علاوه، نرخ تورم سالانه تیرماه، در مقایسه با تیرماه سال قبل که رقم ۴۷.۵ درصدی را تجربه کرده بود نیز شاهد افتی ۱۲ درصدی بوده است.

نرخ تورم نقطه به نقطه که نشان می‌دهد قیمت یک سبد یکسان از کالاها و خدمات، در مقایسه با ماه مشابه سال قبل چه تغییری کرده، در تیرماه سال جاری معادل ۳۲.۲ درصد ثبت شده است.

بر اساس گزارش جدید مرکز آمار ایران از نرخ تورم در تیر ۱۴۰۳، استان یزد که طی ماه‌های گذشته همواره رکورددار بالاترین نرخ تورم بین استان‌های کشور بوده، بالاخره در تیرماه این جایگاه را از دست داد و اصفهان صاحب بالاترین رکورد تورم به جای یزد شد.

تأثیر ابطال مصوبه نرخ گاز خوراک بر معاملات بورس با یک نوسان مثبت آغاز شده است. اما با توجه به سیگنال ادامه تورم، این رشد پتروشیمی ها پایدار نخواهد بود./دنیای اقتصاد

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

9 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

11 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

11 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

13 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

13 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

13 ساعت ago