به گزارش سرمایه فردا، هیئت وزیران در جلسه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی، گمرک، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد آییننامه واردات خودروهای کارکرده را تصویب کرد.
طبق مصوبه واردات خودروهای کارکرده انواع خودروی سواری از جمله ون وانت، مینی بوس، اتوبوس کامیون، کامیونت و کشنده تریلر میتوان واردات کرد.
به منظور تنظیم بازار خودرو و حمایت از تولید داخل کارگروهی متشکل از وزارت وزارت امور اقتصادی و دارایی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور تشکیل میشود. بنا به ضرورت و براساس نیازسنجی بازار خودروی کشور به صورت سالانه سقف تعداد و ارزش واردات خودروهای کارکرده را تعیین میکند.
همچنین این سه دستگاه در خصوص رده خودروهای بازار و ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری به ترتیب از شورای رقابت وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی نظر خواهی میکند.
منابع ارزی مورد نیاز آیین نامه واردات خودروهای کارکرده با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالا و خدمات سرمایه گذاری خارجی باید باشد.
اولویت واردات خودروهای کارکرده با حمل و نقل عمومی است. سازمان سرمایه گذاری خارجی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باید منابع ارزی با منشأ خارجی آن را تایید کنند.
– سفارش یا ثبت آماری صادره پس از ورود خودرو به کشور جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است.
– تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش یا ثبت آماری در گمرکات کشور ممنوع است. در صورت تخلیه، خودرو ظرف یک ماه مرجوع میشود.
ماده ۴ ضوابط فنی واردات خودرو به شرح زیر است؛
الف – سن خودرو بر اساس مدل سال خودرو در شماره شناسایی خودرو است. در زمان ورود به کشور بیشتر از سه سال و کمتر از پنج سال باید کارکرده باشد.
ب – رعایت استانداردهای ایمنی براساس انطباق با استانداردهای مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران باید باشد.
– خودرو باید دارای تایید نوع کلی خودرو دبلیووی تیای مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.
– این خودروها باید دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک باشند.
– همچنین خودرو دارای گواهی انطباق عمومی جی سی سی از مؤسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیج فارس باید باشد.
– خودرو از ویژند یعنی برندهای معتبر کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی خریداری شده باشد.
ارزیابی انطباق خودروهای موضوع این آیین نامه از طریق بررسی مدارک به همراه بازرسی فیزیکی و مطابق دستورالعملهای مرتبط سازمان ملی استاندارد ایران جایگزین استانداردهای ملی مرتبط می گردند.
– رعایت استانداردهای آلایندگی براساس انطباق با استانداردهای مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست باید در خودرو کارکرده وجود داشته باشد
ثبت سفارش یا ثبت آماری آییننامه واردات خودروهای کارکرده اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، منوط به اخذ تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارایه خدمات پس از فروش از وزارت صنعت است.
کلیه مسئولیتهای حقوقی مرتبط با اصالت و انطباق ارکان اصلی خودرو با مدارک شناسایی سوابق اظهار شده تعمیرات و تصادفات خودروی وارداتی به عهده وارد کننده است.
واردات خودروی سواری با حجم موتور بالاتر از (۲۵۰۰) سیسی ممنوع است. همچنین واردات خودروهای فرمان راست ممنوع است.
به منظور رعایت حقوق مصرف کنندگان وزارت صنعت موظف است نسبت به اعلام فهرست نام های تجاری خودرو و مشخصات فنی قابل قبول با در نظر گرفتن مصرف سوخت و همچنین سهولت در دسترسی عمومی به قطعات و خدمات پس از فروش اقدام کند.
اشخاص زیر میتوانند در چهارچوب آییننامه واردات خودروهای کارکرده اقدام به افتتاح و معدل حساب ارزی از سوی بانک مرکزی کنند. منوط به اخذ گواهی عدم سرقتی بودن خودرو از پلیس کشور مبدأ، اقدام به واردات خودرو کنند.
الف – شرکتهای وارد کننده شرکتهایی که دارای تأییدیه خدمات پس از فروش مورد تأیید وزارت صنعت هستند. به شرط ارایه ضمانت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی، میتوانند برای ثبت سفارش اقدام کنند.
شرکتهای حمل و نقل شرکتهای مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و وزارت کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور صرفاً به منظور تأمین خودروهای مورد نیاز شبکه حمل و نقل عمومی کشور درون شهری و برون شهری با ارز صادرات برای واردات اقدام کنند.
تبصره – خودروهایی که از این طریق وارد میشوند تا ده سال قابلیت تعویض پلاک به خودروی شخصی را ندارند.
اشخاص حقیقی صرفاً به منظور استفاده شخصی و مشروط به عدم امکان واگذاری خودروی وارداتی تا پنج سال میتوانند از طریق ثبت آماری و با رعایت سایر ضوابط مقرر نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.
مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی براساس چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و قطعات آنها مصوب ۱۳۷۱ است.
سود بازرگانی خودروهای حمل و نقل عمومی به میزان پنجاه درصد (۵۰) مقرر خواهد بود.
ترخیص خودرو منوط به ارایه گواهی اسقاط موضوع ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ است.
طبق آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی در چهارچوب قوانین و مقررات مناطق بلامانع است.
خودروهای وارداتی در مناطق آزاد که تا پیش از ابلاغ این آیین نامه طبق مقررات موجود به طریق قانونی از مبادی گمرکی با تاریخ ساخت کمتر از پنج سال وارد کشور شدند. و در حال حاضر مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری – صنعتی هستند. مشروط به پرداخت کلیه عوارض و حقوق ورودی مشتمل بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی هستند.
سایر ضوابط و مقررات مرتبط مجاز به پلاک گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی با ثبت آماری است. از این رو خودروهای مستثنی شده از حکم بند (۱) تفاهم نامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی و گمرک مشمول حکم این ماده نیستند.
نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…
مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامههای…
تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسبوکارهای ایرانی نشده،…
در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…
در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…
بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳ کاملا با رکود همراه بود. تولیدکننده ارز نداشت و مصرف…