علی شاکر، پژوهشگر ارتباطات و هوش مصنوعی به مزیتها و مخاطرات استفاده از هوش مصنوعی در فرایند انتخابات پرداخته و یادآور شده است. این فناوری باید با استفاده از نظریههای ارتباطات سیاسی و اصول اخلاقی، تنظیم شود. حالا بعد از خواندن این مقاله میتوان پاسخ داد. آیا هوش مصنوعی میتواند در تغییر نتیجه انتخابات موثر باشد؟
گزیده مقاله او به قرار زیر است:
سال ۲۰۰۸ کارزار انتخاباتی اوباما از امکانات وب۲ و شبکههای اجتماعی متعامل و مجازی برای تبلیغات خود استفاده کرد.
در آن زمان، هنوز بازار مطبوعات کاغذی و تبلیغات غیرآنلاین داغ بود، ولی امروز خیابانها با پوسترهای نامزدهای انتخاباتی فرش نمیشود.
اکنون دیگر به نظر میرسد میدان منازعه تا حد زیادی به بستر پیامرسانها و شبکههای اجتماعی مجازی محدود شده است.
این صدا و سیما نیست که با مناظره تنور انتخابات را گرم میکند، بلکه مجراهای نوین ارتباطی بهطور زنده احساس هیجان را منتقل میکنند.
مسابقه و رقابت انتخاباتی یک بازیگرِ تازهوارد نیز دارد که میخواهد زمین بازی را عوض کند؛ «هوش مصنوعی» (AI).
در بسیاری از کشورها استفاده از هوش مصنوعی در فرآیندهای انتخاباتی به یک روال تبدیل شده است.
به نظر میرسد در ایران این روند هنوز بهطور کامل رواج نیافته و نامزدها همچنان به شیوههای سنتی برای برقراری ارتباط با رایدهندگان متکی هستند.
هوش مصنوعی میتواند اطلاعات جمعآوریشده از منابع مختلف (مانند شبکههای اجتماعی، نظرسنجیها و دادههای جمعیتی) را تحلیل و الگوهای رفتاری رایدهندگان را شناسایی کند.
این تحلیلها میتوانند به شناسایی گروههای هدف و تنظیم پیامهای اقناعی- انتخاباتی دقیقتر کمک کنند.
اطلاعات نادرست و اخبار جعلی یکی از بزرگترین چالشهای انتخابات مدرن است.
هوش مصنوعی میتواند اطلاعات نادرست را بشناسد و نگذارد که منتشر شود.
استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی همچنین میتواند بهطور چشمگیری امنیت انتخابات را تقویت کند.
هوش مصنوعی یک سویه منفی هم دارد، که همانا جعل واقعیت است.
همچنین، اوایل امسال، یک تصویر تولیدشده از طریق هوش مصنوعی ترامپ را با یک قاچاقچی جنسی نشان میداد.
بنابرین با پدیدهای مواجهیم که همزمان میتواند مفید و خطرناک باشد.
هوش مصنوعی همانقدر که میتواند در خدمت بشر باشد، به همان میزان هم میتواند دستاویزی برای استثمار نوع بشر باشد.
هوش مصنوعی با توانایی بالا در تحلیل دادهها و انجام محاسبات پیچیده میتواند تصمیمگیریهای مهمی انجام دهد.
اما سوال اینجاست که آیا این تصمیمات به نفع جامعه خواهد بود یا به ضرر آن.
مشکل اینجاست که تصمیمهای پیشین ما، به هوش مصنوعی یاد میدهد که چگونه عمل کند.
اگر جانبدارانه عمل کرده باشیم این ماشین هم موقع تصمیمگیری همان کار را میکند.
آموزش عمومی درباره نحوه شناسایی اطلاعات نادرست و استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی میتواند به تقویت آگاهی و اعتماد اجتماعی کمک کند.
استفاده از هوش مصنوعی در انتخابات باید زیر نظارت دقیق نهادهای مستقل و با تنظیمات دقیق صورت گیرد.
در هفتههای اخیر رقابت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی داغ شده است. نتیجه نظرسنجی ها مبتنی بر خوش مصنوعی در حال اثرگذاری روی نظر مخاطبان است. آیا هوش مصنوعی میتواند در تغییر نتیجه انتخابات موثر باشد؟/تجارت فردا
نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…
مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامههای…
تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسبوکارهای ایرانی نشده،…
در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…
در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…
بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳ کاملا با رکود همراه بود. تولیدکننده ارز نداشت و مصرف…