نظرسنجی نگرش متداول فعالان این صنعت مبنی بر شکلگیری وفاداری نسبت به خودروهای برقی است. صاحبان خودروهای برقی در آمریکا که در نظرسنجی اعلام کردهاند برای تغییر سیستم پیشرانه خودرو خود برنامه دارند.
حدود ۲۹درصد از دارندگان خودروهای برقی در سراسر جهان نیز گفتهاند احتمالا در آینده خودروی خود را با مدلهای احتراقی جایگزین خواهند کرد.
فیلیپ کامپشوف، یکی از مدیران مکنزی، به نشریه «اتوموتیو نیوز» گفت: «انتظار این نتیجه را نداشتیم. فکر میکردیم خریدار خودروی برقی همیشه خریدار این مدل باقی بماند.»
براساس تحلیل موسسه «اساندپی گلوبال» که با استناد به دادههای شمارهگذاری خودرو در ایالات متحده انجام شد. حدود ۶۸ درصد از دارندگان خودروهای برقی برای خرید یک وسیله نقلیه دیگر اقدام کردند. یک خودروی برقی دیگر خریداری کردهاند. حالا این سوال مطرح میشود؛ آیا هزینه خودروهای برقی بیشتر از بنزینی است ؟
در میان مالکان تسلا، ۷۷ درصد اعلام کردند یک خودروی برقی دیگر خریداری کردهاند. در میان مالکان خودروهای برقی غیر از برند تسلا، نیمی از آنها یک خودروی برقی دیگر خریدهاند. در واقع باید گفت «نرخهای وفاداری» در چند فصل گذشته ثابت بوده است.
بااینحال، به گفته اساندپی، دادههای گردآوریشده به طور قطعی نشان نمیدهد. آیا خرید وسیله نقلیه جدید در واقع با هدف جایگزینی خودروی برقی قبلی در یک خانوار انجام گرفته است. چرا که خرید خودروی تازه میتواند به منزله اضافه کردن یک خودروی جدید باشد.
بررسیهای دیگر نیز نشان میدهد دارندگان خودروهای برقی، به این مدل از پیشرانه وفادار هستند. براساس مطالعه «تجربه مالکیت وسایل نقلیه الکتریکی در ایالات متحده» که اوایل امسال توسط شرکت تحقیقاتی «جی دی پاور» انجام شد.
۹۶ درصد از دارندگان خودروهای برقی باتریدار اظهار کردند که احتمالا در فکر خرید یا اجاره خودروی برقی دیگری در آینده هستند.
بهعلاوه، ۶۶درصد از مالکان خودروهای پلاگین هیبریدی فعلی اعلام کردند که احتمالا به فکر ورود به دنیای خودروهای تمامبرقی هستند.
به گفته برنت گروبر، مدیر اجرایی موسسه مطالعاتی «جی دی پاور»، دادههای این موسسه نشان میدهد دارندگان خودروهای برقی به این خودروها متعهد هستند.
به احتمال زیاد به سمت خودروهای احتراقی باز نخواهند گشت. اگر قرار باشد چرخش بزرگی در راه باشد. این تغییر از مصرفکنندگان جوانتر شروع میشود.
براساس نظرسنجی مکنزی، ۵۷درصد از مالکان خودروهای برقی در آمریکا در گروه سنی هزاره و ۴۲درصد در میان نسل Z احتمالا به عقب برگردند. در مقایسه با نسل X و متولدان بعد از جنگ جهانی دوم با نرخ ۳۳درصد.
پاسخدهندگان آمریکایی، ناتوانی از شارژ این خودروها در منزل را دلیل اصلی تجدیدنظر خود نسبت به خودروهای برقی ذکر کردند.
در این میان، زیرساختهای ناکافی شارژ خودرو در میان دلایل اصلی است که مصرفکنندگان را به سوی بازگشت به موتورهای احتراق داخلی سوق میدهد.
طبق یافتههای موسسه مکنزی، در ایالات متحده خانوادههای دارای فرزند، ۵۶درصد از افرادی را تشکیل میدهند که احتمال دارد به خودروهای احتراقی بازگردند.
درحالیکه مجردها و زوجهای بدون فرزند، ۳۲درصد از افرادی هستند که احتمالا به بازگشت به خودروهای احتراقی تمایل داشته باشند.
در سطح جهان، تنها ۹ درصد از پاسخدهندگان اعتقاد داشتند زیرساختهای موجود شارژ خودرو کافی است. در ایالات متحده، هم دولت فدرال و هم خودروسازان درحال توسعه زیرساختهای عمومی برای شارژ خودروهای برقی هستند.
تسلا قرار است شبکه سوپرشارژ خود را که قابلاعتمادترین شبکه محسوب میشود و وسیعترین دسترسی را دارد. به روی خودروهای الکتریکی غیر تسلا باز کند.
در همین حال، هفت خودروساز در یک سرمایهگذاری مشترک با نام «لونا» با یکدیگر همکاری میکنند. تا برنامه ایجاد شبکهای متشکل از ۳۰ هزار دستگاه شارژ خودرو را تا سال ۲۰۳۰ پیش ببرند.
دولت فدرال در حال سرمایهگذاری ۵ میلیارد دلاری برای ایجاد شبکهای از ایستگاههای شارژ در فواصل ۵۰ مایلی در امتداد بزرگراههای بینایالتی است.
اما روند احداث و بهکارگیری این جایگاهها بسیار کند بوده و تاکنون طی دو سال گذشته، تنها هشت ایستگاه راهاندازی شده است.
به گفته کارشناسان، ضرورت توسعه و راهاندازی سریعتر ایستگاههای شارژ خودرو احساس میشود. زیرا خریداران نسل بعدی خودروهای برقی بیش از پیش بر ایستگاههای شارژ عمومی تکیه خواهند کرد.
اولین متقاضیان خودروهای برقی معمولا صاحبخانههایی بودند. آنها میتوانستند شارژرهای اختصاصی را در گاراژ خود نصب کنند. در ساعات غیر اوج مصرف برق، خودروهای خود را شارژ کنند.
اگر قرار است دوران مالکیت انبوه خودروهای برقی فرارسد. بسیاری از کارشناسان و شرکتها بر نیاز به دسترسی مطمئنتر به دستگاههای شارژ عمومی در نزدیکی آپارتمانها و خانههای چندخانواری تاکید میکنند.
بر اساس گزارش مکنزی، به طورکلی مصرفکنندگان نسبت به دو سال پیش تمایل بیشتری نسبت به استفاده از وسایل نقلیه برقی دارند.
۳۸ درصد از مالکان خودروهای غیربرقی پیشبینی میکنند. یک خودروی پلاگین هیبریدی یا تمامالکتریکی، خودروی بعدی آنها باشد. در مقایسه با رقم ۳۷درصد در سال ۲۰۲۲ کمی افزایش نشان میدهد.
بررسی روند گذار از خریداران اولیه به نسل بعدی خریداران میتواند به توضیح مشکلات دیگر برای فروش خودروهای برقی کمک کند.
طبق گزارش «اساندپی گلوبال»، ثبت پلاک خودروهای برقی جدید در سه ماهه اول ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۵.۲ درصد افزایش یافته است. این روند حاکی از کند شدن رشد شمارهگذاری این خودروها است.
این روند کاهشی، پیشرفت و برنامههای برقیسازی خودروسازان را تحتتاثیر قرار داده و موجب شده است که برخی به سمت ترکیبی با وزن بیشتر برای خودروهای پلاگین هیبریدی سوق پیدا کنند.
جنرال موتورز در ماه ژوئن اعلام کرد این شرکت پیشبینی تولید خودروهای برقی خود در سال ۲۰۲۴ از هدف ۳۰۰هزار دستگاه به ۲۵۰ هزار دستگاه کاهش داده است.
شرکت فورد موتور هم معرفی یک پیکاپ برقی جدید و خودروی برقی سهردیفه را در ماه آوریل به تعویق انداخت. در حالی که شرکت فولکسواگن عرضه مدل ID۷ در ایالات متحده و کانادا به تعویق انداخت.
در حالی که ایران به دنبال افزایش خودروهای برقی است. در آمریکا ۴۰ درصد مالکان خودروهای برقی به دلیل هزینه بالا و مشکل شارژ خواهان خودروهای بنزینی هستند.
به همین دلیل برای متقاضیان خودروهای برقی این سوال مهم است. آیا هزینه خودروهای برقی بیشتر از بنزینی است؟/دنیای اقتصاد
نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…
مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامههای…
تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسبوکارهای ایرانی نشده،…
در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…
در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…
بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳ کاملا با رکود همراه بود. تولیدکننده ارز نداشت و مصرف…