آخرین اخبار

آماری از قاچاق عطر در کشور

به گزارش سرمایه فردا، حمیدرضا بنائی با بیان اینکه در حال حاضر واردات عطر به کشور ممنوع است، اظهار کرد: بنا بر این کالاهای سطح عرضه در این بخش، تولید داخل یا قاچاق هستند.

به گفته وی در عطرهای متوسط، یعنی محدوده قیمت ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان نصف بازار در اختیار کالای قاچاق است. درباره عطرهای ارزان، یعنی زیر ۳۰۰ هزار تومان  ۳۰ درصد بازار در اختیار کالای قاچاق و در بخش عطرهای بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۴۰ درصد بازار را کالای قاچاق تشکیل می‌دهد.

عضو انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران ادامه داد: بیشتر این کالاهای قاچاق، عطرهای اصل نیستند، بلکه تقلبی هستند و واردکنندگان برای اینکه بتوانند ماندگاری را بالا ببرند از نظر بهداشتی کارهای غیراستاندارد انجام می‌دهند.

مصرف عطر در کشور چقدر است؟

بنائی با بیان اینکه ۲۰ درصد حجم بازار آرایشی، بهداشتی را عطریات تشکیل می‌دهد، گفت: به عبارت دقیق‌تر کل بازار مصرف لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات (به جز شوینده) در کشور ۷۰ همت است که ۲۰ درصد آن، یعنی ۱۴ همت، را عطریات تشکیل می‌دهد. قسمت اعظم این بازار به ترتیب مربوط به پوست، مو و کالاهای آرایشی است.

او همچنین از فعالیت ۳۰ تا ۳۵ تولیدکننده دارای کارخانه در حوزه تولید عطر خبر داد و گفت که ۱۳۰ تا ۱۵۰ تولیدکننده نیز غیرکارخانه‌ای فعالیت می‌کنند.

گفتنی است از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸، در پی محدودیت‌های ارزی و ممنوعیت واردات بخش زیادی از کالاهای مصرفی، واردات بخش زیادی از لوازم آرایشی و بهداشتی، متوقف شد و در پی آن دست‌اندرکاران واردات این محصولات نسبت به افزایش قاچاق لوازم آرایشی هشدار دادند، چرا که به گفته آن‌ها تولید لوازم آرایشی در کشور پاسخگوی نیاز نیست و ممنوعیت واردات این محصولات باعث افزایش کالای تقلبی و قاچاق در بازار شده است. 

البته در این مدت چندین بار قرار شد در این تصمیم تجدید نظر شود، اما به نظر می‌رسد هنوز تصمیم جدیدی در رابطه با کاهش محدودیت‌های واردات گرفته نشده است. آمارهای قبلی گمرک نیز نشان می‌دهد محصولات آرایشی و بهداشتی مراقبت از پوست و مو به مقدار ناچیزی وارد کشور می‌شود، اما واردات تعداد زیادی از این اقلام از قبیل کرم و صابون و لوازم آرایشی ممنوع است که به گفته مسئولان مربوطه، مبدأ ورود آنها مناطق آزاد یا قاچاق هستند یا اینکه به صورت فله وارد کشور شده و با برندهای مختلف خارجی بسته‌بندی و در بازار عرضه می‌شوند.  

بر اساس اظهارات اخیر اعضای انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران در نشست خبری، کل بازار مصرف لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات (به جز شوینده) در کشور ۷۰ همت است که از این میزان ۱۵ تا ۲۰ همت را کالاهای قاچاق و تقلبی تشکیل می‌دهد و تا ۱۰ همت به کشورهای عراق، تاجیکستان، روسیه و غیره صادر می‌شود و در حال حاضر بیشترین صادرات به روسیه است./ایسنا

modir

Recent Posts

مکانیزم ماشه و خاطره تحریم‌ها؛ بازگشت به نقطه صفر یا تکرار یک کابوس؟

امیرحسین نام‌آور، مدیرعامل گروه نامداران، با نگاهی تحلیلی و روایت‌محور، به بررسی مکانیزم ماشه و…

37 دقیقه ago

سیگنال‌های حرفه‌ای از بورس، رفتارهای هیجانی در صندوق طلا

در حالی‌که صندوق‌های طلا پس از ریسک‌های نظامی با موجی از ورود سرمایه مواجه شدند،…

42 دقیقه ago

فرصت‌های تورمی در صنایع ریالی

در شرایطی که هیچ‌یک از پارامترهای کلان اقتصادی یا سیاسی تغییر نکرده‌اند، بازار سرمایه ایران…

52 دقیقه ago

بازار در مسیر اصلاح: سقوط شاخص، صعود طلا، و سایه سیاست بر تحلیل‌ها

بازار سرمایه ایران با اصلاحی گسترده و رنگ غالب قرمز، وارد فاز جدیدی از نوسان…

55 دقیقه ago

چشم انداز بازارهای جهانی

داده‌های اشتغال آمریکا، کاهش نرخ بهره را محتمل کرده، اما ترس از بازگشت تورم و…

1 ساعت ago

بازارها پس از طوفان: آرامش نسبی یا سکوت پیش از موج بعدی؟

بازارهای مالی ایران پس از تجربه هیجانات شدید، وارد فاز اصلاح و احتیاط شدند. دلار…

1 ساعت ago