Categories: آخرین اخبار

آغاز طراحی راه‌آهن سریع‌السیر تهران _ مشهد

به گزارش سرمایه فردا، مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: در حال طراحی راه‌آهن سریع‌السیر تهران _ مشهد با توجه به تکنولوژی پیچیده آن هستیم که به زودی جزئیات آن اعلام می‌شود.

میعاد صالحی گفت: با توجه به تاکید رئیس جمهور در روز شهادت امام رضا( ع) مبنی بر راه اندازی قطار سریع السیر تهران_ مشهد اولین جلسه در این خصوص تشکیل شد.

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن، قطار سریع السیر دارای تکنولوژی پیچیده  است چراکه نسل راه آهن برقی  دارای  تکنولوژی پیشرفته  است و از فضای دیزلی به نسل راه آهن برقی ارتقا پیدا کرده است.

او گفت: در حال طراحی  این مسیر  هستیم که به زودی جزئیات آن اعلام می شود البته با توجه به تکنولوژی پیشرفته این مسیر علاوه بر استفاده از ظرفیت و دانش داخلی از دانش کشورهای  همسایه این بخش استفاده خواهیم کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن  با برنامه ریزی های صورت گرفته و نوسازی بخشی از ناوگان مسافری  ۱۷ درصد میزان سوانح ریلی کاهش داشته است. 

وی با اشاره به اینکه  شرکت مسافری رجا در یک اقدام غیرکارشناسی به تامین اجتماعی واگذار شد افزود: با تأکید رهبری بر اولویت داشتن توسعه حمل‌ونقل ریلی است و امید داریم روزبه‌روز حوزه ریلی با رشد حوزه اول کشور باشد.

او بیان کرد: هم اکنون نیمی از پروژه‌های صنعت ریلی دارای سیستم علائم است و در تلاش هستیم همه پروژه‌های جدید دارای این فناوری به‌طور ویژه باشند.

 صالحی با اشاره به اینکه  یکی از مشکلاتی که در حوزه حمل‌ونقل ریلی اتفاق افتاده، سومدیریت در حوزه خصوصی‌سازی بوده است گفت: شرکت رجا با عدم تزریق نقدینگی مناسب در حوزه واگن مواجه شده و در حوزه بهره‌برداری و تعمیرات و نگه‌داری خط، دچار ضرر است.

او گفت: کیفیت قطار باید به گونه‌ای باشد که امنیت مردم را تامین کند.در ترانزیت بار و جابه‌جایی مسافر قطعا حوزه ریلی به لحاظ ایمنی و بها مورد اقبال مردم است.

صالحی اظهار کرد: در ترانزیت جاده‌ای به ازای هر یک تن بار حدود ۴۰ دلار درآمد در حوزه ریلی عایدی کشور است و یارانه سوخت آن نیز بین ۷ تا ۱۰ دلار است.

برای توسعه ناوگان مجوزهای ویژه‌ای اخذ شد

 معاون وزیر راه و شهرسازی  توضیح داد: برای توسعه ناوگان مجوزهای ویژه‌ای اخذ شده و برنامه‌های جدی‌ای داریم و  برای تولید واگن باری مشکلی نداریم و در آینده نزدیک داخلی‌سازی همه اجزا و قطعات انجام می‌شود. 

 وی  افزود: ۲۳ لکوموتیو جدید تولید داخل به چرخه ریلی کشور اضافه شده و  حرکت راه آهن در حوزه حمل بار به سمت لکوموتیوهای برقی است. 

او با بیان اینکه  متاسفانه در ۲۰ سال گذشته علیرغم تاکیدات رهبری، حمل و نقل ریلی در اولویت نبوده‌است،  گفت اولویت حمل و نقل ریلی باید در مقام عمل نه در شعار، در اولویت باشد چراکه رهبری در سال ۹۴ اولویت حمل و نقل ریلی را ابلاغ کردند و در آبان ماه ۱۴۰۱ مجددا درباره غفلت از حمل و نقل ریلی تذکر دادند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های گذشته موضوع سیگنالینگ و علایم از پروژه‌های عمرانی ریلی حذف شد، گفت: در حدود ۱۰ سال گذشته متاسفانه پروژه‌های ریلی بدون سیگنالینگ و علائم که بخش جدایی ناپذیر از ایمنی هستند، احداث شدند و سیگنالینگ از ردیف بودجه پروژه‌های عمرانی به طور کامل حذف شد.  در حال حاضر بیش از نیمی از خطوط اصلی تحت پوشش علایم هستند اما پروژه‌هایی مانند راه‌آهن قزوین – رشت فاقد سیگنالینگ است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به سهم حمل و نقل ریلی در جابه‌جایی کالای اساسی گفت: کالاهای اساسی سال گذشته با وزارت جهاد کشاورزی تفاهمنامه خوبی درباره حمل کالای اساسی منعقد کردیم تا اولویت حمل کالاهای اساسی بر مد حمل و نقل ریلی انجام شود. البته برای تحقق این امر امکانات تخلیه و بارگیری باید توسعه پیدا کند و با توسعه زیرساخت‌ها در سال آینده شاهد جهش حمل ریلی کالاهای اساسی خواهیم بود. 

صالحی درباره برگشت قطارهای حومه‌ای به شبکه ریلی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در ۱۰ سال گذشته در حمل و نقل ریلی رخ داده،  خصوصی سازی‌هایی بوده که به نادرستی بوده و این واگذاری‌ها به افراد و نهادهایی انجام شده که یا علاقه‌ای به پذیرفتن آن نداشتند یا فاقد صلاحیت بودند.

انباشت تعمیرات قطارهای بین شهری

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش قطارهای حومه‌ای و چه قطارهای بین‌شهری در ۱۰ سال گذشته نه تنها نوسازی نشده بلکه دچار انباشت تعمیرات شده است و رجا در ۷ سال گذشته بابت استفاده از لکوموتیو و حق دسترسی حتی یک ریال هم پولی به راه آهن نداده چراکه اساسا پولی نداشته که بدهد و سازمان بازنشستگی تزریق نقدینگی به رجا نداشته‌اند. یکی از واگن های قطار حومه‌ای رجا تعمیر نشده بود و کولرهای این قطارها کار نمی کرد و ایمنی و رفاه مسافران را به خطر انداخته بود و پس از چند بار تذکر راه‌آهن رجا نتوانست این مشکل را برطرف و سیر ایمن انجام دهد. 

وی ادامه داد: ۱۴ ریل باس در اختیار رجا اخیرا به ۴ ریل باس رسید اما تابستان امسال دیگر این ریل بازی‌ها امکان سیر نداشتند و به وزارت رفاه در این باره تذکر دادیم پس از تعمیر از  ۱۴ ریل‌ باس ۵ ریل‌باس به مدار برگشته‌اند. 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن درباره جزییات دیدار با مسئولان افغان برای همکاری‌های ریلی  گفت: اخیرا دو جلسه با مدیرعامل راه آهن افغانستان برگزار کردیم و سیاست ایران است که دیپلماسی حمل و نقل با تمام کشورهای همسایه دنبال کند و تلاش ما برای افزایش تعاملات ریلی با کشورهای همسایه از جمله افغانستان است. 

وی افزود: ۶۰ کیلومتر راه‌آهن از شمتیغ تا روزنک در خاک  افغانستان ساخته شده‌ است که پس از تغییر دولت از افغانستان بخشی از این مسیر دچار تخریب و سرقت شد. در جلسات با مدیران ریلی افغانستان قرار بر این شد که نواقص احصا و بررسی شود.

صالحی گفت: همکاری برای بازسازی این مسیر نیاز به این دارد که دولت افغانستان نسب به عقد قرارداد اهتمام داشته باشد. ما آماده هستیم صادرات بار از ایران و واردات از افغانستان را از شبکه ریلی انجام شود و این مشارکت ایران در بازسازی و تامین منابع برای علمیات بازسازی، براساس مدلی است که راه‌آهن افغانستان ارائه دهد. البته افغان‌ها اعلام کردند که در این حوزه تمایل به همکاری با ایران را دارند. 

modir

Recent Posts

تاثیر معاملات بورس انرژی در ناترازی

عبدالخالق زاده گفت: معاملات بورس انرژی به دلیل وابستگی دولتی در منافع عرضه کنندگان تاثیر…

6 ساعت ago

نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تولید محصولات بهداشتی

نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…

1 روز ago

مدیریت سیستمی از شغل تا برنامه ملی

مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامه‌های…

1 روز ago

تبعات فیلترینگ فضای مجازی

تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسب‌وکارهای ایرانی نشده،…

1 روز ago

در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟

در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…

1 روز ago

قیمت حامل‌های انرژی در ۱۴۰۴

در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…

2 روز ago