اهمیت پروژه های فولاد مبارکه در صنعت و پایداری اقتصادی
اهمیت پروژه های فولاد مبارکه در صنعت و پایداری اقتصادی

سیاست گذاران کشور با تایید اهمیت پروژه های فولاد مبارکه در صنعت و اقتصاد کشور همواره فولاد مبارکه را رکن پیاده سازی برنامه های صنعتی کشور عنوان می کنند

به گزارش سرمایه فردا، سیاست گذاران کشور با تایید اهمیت پروژه های فولاد مبارکه در صنعت و اقتصاد کشور همواره فولاد مبارکه را رکن پیاده سازی برنامه های صنعتی کشور عنوان می کنند.
شرکت فولاد مبارکه حضور فعالی در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو پیدا کرده آنهم در شرایطی که تولید تاکید ویژه ای بر افزایش تولید خودرو دارد و فولاد مبارکه به عنوان پشتیبان همیشگی سیاست های ملی در کنار خودروسازان ایستاده است.
در حال حاضر فولاد مبارکه اجرای ۱۳۲ پروژه را در دستور کار خود دارد که برخی از آنها ارتباط مستقیمی به تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی از جمله خودرو دارد و روند اجرای همه آنها نزدیک به برنامه پیش‌بینی شده است.

خط‌ نورد گرم شماره ۲
برای نمونه خط‌ نورد گرم شماره ۲ و از پروژه های شاخص فولاد مبارکه اصفهان بوده که قرار است به زودی به بهره‌برداری برسد تا کشور را از واردات بسیاری از محصولات بی‌نیاز کند و مسولان و سیاست گذاران کشور با تایید اهمیت پروژه های فولاد مبارکه در صنعت و اقتصاد کشور همواره فولاد مبارکه را رکن پیاده سازی برنامه های صنعتی کشور عنوان می کنند.
برای نمونه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدیدی که از غرفه شرکت فولاد مبارکه اصفهان داشته با نگاهی به بهینه سازی منابع انرژی و آب در فولاد مبارکه تاکید کرده که پیشرفت پروژه‌های توسعه در فولاد مبارکه از جمله احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی قابل توجه است و به‌ زودی فاز اول این نیروگاه وارد مدار می‌شود  این پروژه نه تنها از بار موجود روی شبکه می کاهد بلکه تا حد زیادی فولاد مبارکه را از وابستگی به برق شبکه سراسری بی‌نیاز می سازد.
  از مهم‌ترین پروژه‌های همکاری گروه مپنا در فولاد مبارکه برای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F می‌توان به ساخت تجهیزات ورودی هوا و گاز و سیستم کنترل و خنک کننده‌های نیروگاه اشاره کرد و این موضوع می تواند به بهره وری بیشتر در شرکت کمک کند.

محدودیت های برق برای صنعت
با توجه به اینکه تمامی خطوط تولید شرکت در زمستان و ماه های آغازین فصل تابستان با زمانبندی مناسب  نوسازی و بازسازی شدند محدودیت های برق که اجرا شده چندان تاثیر منفی روی سودآوری شرکت نداشته با این حال راه اندازی نیروگاه به افزایش تولید کمک می کند.
البته فولاد مبارکه در حالی رشد ده درصدی درآمد را محقق کرده که در ماه های اخیر با محدودیت های در زمینه سوخت مواجه بود و اقتصاد هم درگیر رکود شده و این مسأله حکایت از راهبرد جدید فولاد مبارکه برای افزایش حضور در بازارهای صادراتی دارد.
در واقع یکی از مهمترین دستاورد های شرکت فولاد مبارکه این است در مصارف آب و انرژی نیز نتایج بسیار ارزشمندی دست یافته و مصرف آب در بخش های خود را با سرمایه گذاری های کلان و استفاده بهینه از منابع آبی کاهش داده است.
همچنین بنا دارد تا سه سال آینده برداشت آب خام خود را به صفر برساند. این شرکت در راستای صرفه جویی انرژی و پروژه های مرتبط با محیط زیست ۲٫۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری در دست اقدام دارد.
به گفتۀ طیب نیا پروژه های نیروگاهی، آب و مدیریت پسماند و سایر اقدامات این شرکت برای بهبود فرایندهای زیست محیطی از دیگر اقدامات ارزشمند فولاد مبارکه است. تا جاییکه اخیراً از سوی مسئولان محترم محیط زیست کشور، این شرکت به عنوان الگوی مناسب زیست محیطی برای سایر بنگاه های اقتصادی و تولیدی معرفی شده است.
صنعت فولاد به عنوان صنعتی مادر همواره در اقتصاد کشور نقش تعیین کننده ای داشته به همین دلیل فولاد مبارکه اصفهان همواره در مسیر سیاست های کلان اقتصادی و صنعتی حرکت کرده و جایگاه خود را در اشتغال و ارز آوری تثبیت کرده است.